DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) BIOESTADÍSTICA Código 18254003
Titulación
Grado en Enfermería (Sede Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Ciencias Médicas Básicas
Enfermería
Coordinador/a
VALLS FONAYET, FRANCESC
Correo-e francesc.valls@urv.cat
laura.reyes@urv.cat
Profesores/as
VALLS FONAYET, FRANCESC
REYES MARTÍ, LAURA
Web
Descripción general e información relevante <p> La bioestadística aplica el mètode estadístic a l'estudi dels fenòmens biològics. En l'àmbit de la salut, la bioestadística està enfocada a conèixer la distribució de les malalties, els seus determinants, la influència dels factors que condicionen la seva aparició i els efectes de les intervencions sanitàries sobre la seva evolució.&nbsp;</p><p>Aquesta assignatura està estructurada en 3 blocs: demografia, epidemiologia i estadística. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut-malaltia i per a la identificació de factors de risc. Són una base indispensable a l'hora de programar activitats de promoció de la salut i de prevenció de les malalties.</p><p>En el context actual, i sempre que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai del Campus Virtual de cada assignatura.&nbsp;Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A16.5 Reconeix la situació epidemiològica actual, posant l'accent en els següents aspectes dels principals problemes de salut de la comunitat: magnitud i transcendència, factors i grups de risc, i importància relativa (impacte) dels principals factors de risc en els diferents problemes de salut.
Adquirir coneixements i habilitats per localitzar i accedir a la informació de manera eficaç i eficient.
 A16.6 Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
Explica el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 A16.7 Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals
Utilitzar els mètodes estadístics per quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: EPIDEMIOLOGIA 1. Investigació epidemiològica. Què és l'epidemiologia. Antecedents històrics. Desenvolupament històric. Objectius de la investigació epidemiològica.
2. Classificació dels estudis epidemiològics. Epidemiologia descriptiva i analítica: estudis transversals, ecològics, longitudinals. Estudis de casos/controls i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació. Assaigs clínics aleatoritzats.
3. Cribratges i proves diagnòstiques. Proves de cribratge i estàndards d'or. Validesa d'una prova de cribratge: sensibilitat, especificitat, valor predictiu positiu, valor predictiu negatiu.
4. Epidemiologia de les malalties infeccioses. Cadena de transmissió: agent, ambient, hoste. Transmissibilitat, infectivitat, patogenicitat, letalitat. Número reproductiu bàsic. Immunitat de grup. Epidèmies, malalties endèmiques i pandèmies. Malalties erradicades i eliminades.
5. Mesures en epidemiologia. Mesures de freqüència: prevalença i incidència. Mesures de risc: risc relatiu, odds ràtio.
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA 1. Indicadors demogràfics i piràmides d'edat. Indicadors d'estoc i de flux de població. Natalitat, mortalitat, creixement, estructura de població. Esperança de vida. Representacions gràfiques dels indicadors demogràfics.
2. Indicadors demogràfics a Catalunya.
3. Transició demogràfica. Antic règim demogràfic i característiques de les diverses fases de la transició demogràfica. Conseqüències i situació actual de la transició demogràfica.
4. Polítiques de població. Perspectiva històrica de les polítiques de població. Polítiques de foment de la natalitat i de control de la natalitat. Malthusianisme i eugenisme.
UNITAT TEMÀTICA III: ESTADÍSTICA 1. Introducció a l'estadística. Conceptes bàsics: població, mostra, tipus de variables (qualitatives i quantitatives), validesa interna, validesa externa, associació i causalitat.
2. Estadística descriptiva (I): variables categòriques (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística descriptiva (II): variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana). Mesures de posició (quartils, decils i centils). Mesures de dispersió (rang, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma (asimetria, curtosi). Representacions gràfiques de variables quantitatives: diagrama de caixa, histograma. Estadística descriptiva amb el programa JAMOVI.
4. Distribució Binomial i distribució Normal. Càlculs de probabilitats en distribució Normal i Binomial amb aplicacions informàtiques obertes.
5. Estadística inferencial. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança. Contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul·la i alternativa. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
6. Estadística inferencial. Introducció a l’anàlisi bivariable: contrastos de mitjanes, anàlisi de correlació i anàlisi d’independència khi quadrat amb el programa JAMOVI.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A16.5
A16.6
28 20 48
Seminarios
A16.5
A16.6
20 32 52
Resolución de problemas/ejercicios
A16.5
A16.6
A16.7
12 32 44
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura
Sesión magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques
Seminarios Seminaris pràctics amb plantejament i resolució d'enunciats i exemples de l'àmbit de l'epidemiologia, la demografia i l'estadística, que serveixen per complementar les sessions magistrals amb un enfocament eminentment pràctic
Resolución de problemas/ejercicios Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura.
Atención personalizada Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle

Atención personalizada
descripción

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats&nbsp;?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A16.5
A16.6
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar 60%
Resolución de problemas/ejercicios
A16.5
A16.6
A16.7
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística
40%
Otros  

L'assistència a classe es podrà incorporar com un factor de ponderació a l'alça en l'avaluació. La falta d'assistència no es contemplarà com un factor de penalització.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació continuada consta de dos blocs:

a) Un primer bloc que representa el 40% de la nota i està format per exercicis pràctics sobre els continguts de l'assignatura en epidemiologia, demografia i estadística. Pot combinar elements d'avaluació individuals i altres elements de resolució grupal o col·lectiva. Aquests exercicis s'han de realitzar dins del termini que es publicarà al Campus Virtual a l'inici de l'assignatura. Es podrà dur a terme de forma continuada (durant el curs) o en una sessió específica a final de curs.

b) Una prova objectiva, escrita, individual i que pot contenir preguntes tipus test i/o problemes breus. Aquesta prova representa el 60% de la nota final de l'assignatura.

El requisit per superar l'avaluació continuada (i, per tant, l'assignatura) és completar cada prova dins del termini establert i amb una nota final igual o superior a 5 sobre 10.

L'alumnat que no opti per l'avaluació continuada, que no hagi presentat alguna de les parts o que hagi suspès alguna de les parts, les haurà de validar dins del termini que defineix la convocatòria oficial de l'assignatura: a) haurà de realitzar l'examen el dia de la convocatòria oficial i/o b) haurà de presentar els exercicis pràctics en aquest mateix termini.

La nota de l'assignatura (i de qualsevol de les seves parts) només és vàlida per a aquest curs.

L'alumnat que hagi superat satisfactòriament l'avaluació continuada però vulgui millorar alguna de les notes haurà podrà fer-ho, avisant amb antelació. A partir d'aquell moment, la nota anterior quedarà anul·lada i només comptarà la nova nota obtinguda (per tant, en cas de suspendre aquesta segona prova, l'assignatura quedarà suspesa).

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat presencial o en línia en cas de confinament.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens. A més, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fuentes de información

Básica Álvarez. R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2007
Argimon, J. M., Jiménez, J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Barcelona: Elsevier, 2019
Celentano, D., Szkylo, M., Gordis Epidemiologia, Barcelona: Elsevier, 2019
Cobo, E., et al., Bioestadística para no estadísticos, Barcelona: Elsevier, 2007
Del Rey Calero, J., Gil de Miguel, A., Diccionario de epidemiología, salud pública y comunitaria, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2005
Livi-Bacci, M., Historia mínima de la población mundial, Barcelona: Ariel, 2000
Llorca, J., DProblemas de epidemiología genierssen, T., Gómez, I., Problemas de epidemiología general, Santander: Editorial Universidad de Cantabria, 2016
Martínez-González. M. A., De Irala, J., Faulin, F. J., Bioestadística amigable, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2001
Nordness, R., Epidemiología y bioestadística. Secretos, Madrid: Elsevier, 2006


 

Complementaria

- Pàgina de Julio Perez, [Consultada el dia 1/07/2021]. Disponible a: https://apuntesdedemografia.com/ Professor de la Universitat Autònoma de Barcelona. Pots trobar-hi informació de demografia en general, articles, exercicis i altres materials.

- Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT): www.idescat.net

- Instituto Nacional de Estadística (INE): www.ine.es

- Organització Mundial de la Salut: http://www.who.int/es/

- Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQUAS): https://aquas.gencat.cat/ca/inici

- Instituto de Salud Carlos III: https://www.isciii.es/Paginas/Inicio.aspx

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
METODOLOGÍA DE INVESTIGACIÓN Y ENFERMERÍA/18254117


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.