Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A16.5 |
Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. |
| A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.7 |
Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A16.5 |
Reconeix la situació epidemiològica actual, posant l'accent en els següents aspectes dels principals problemes de salut de la comunitat: magnitud i transcendència, factors i grups de risc, i importància relativa (impacte) dels principals factors de risc en els diferents problemes de salut.
Adquirir coneixements i habilitats per localitzar i accedir a la informació de manera eficaç i eficient.
| | A16.6 |
Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
Explica el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | A16.7 |
Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals
Utilitzar els mètodes estadístics per quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: EPIDEMIOLOGIA |
1. Investigació epidemiològica. Què és l'epidemiologia. Antecedents històrics. Desenvolupament històric. Objectius de la investigació epidemiològica.
2. Classificació dels estudis epidemiològics. Epidemiologia descriptiva i analítica: estudis transversals, ecològics, longitudinals. Estudis de casos/controls i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació. Assaigs clínics aleatoritzats.
3. Cribratges i proves diagnòstiques. Proves de cribratge i estàndards d'or. Validesa d'una prova de cribratge: sensibilitat, especificitat, valor predictiu positiu, valor predictiu negatiu.
4. Epidemiologia de les malalties infeccioses. Cadena de transmissió: agent, ambient, hoste. Transmissibilitat, infectivitat, patogenicitat, letalitat. Número reproductiu bàsic. Immunitat de grup. Epidèmies, malalties endèmiques i pandèmies. Malalties erradicades i eliminades.
5. Mesures en epidemiologia. Mesures de freqüència: prevalença i incidència. Mesures de risc: risc relatiu, odds ràtio. |
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA |
1. Indicadors demogràfics i piràmides d'edat. Indicadors d'estoc i de flux de població. Natalitat, mortalitat, creixement, estructura de població. Esperança de vida. Representacions gràfiques dels indicadors demogràfics.
2. Indicadors demogràfics a Catalunya.
3. Transició demogràfica. Antic règim demogràfic i característiques de les diverses fases de la transició demogràfica. Conseqüències i situació actual de la transició demogràfica.
4. Polítiques de població. Perspectiva històrica de les polítiques de població. Polítiques de foment de la natalitat i de control de la natalitat. Malthusianisme i eugenisme.
|
UNITAT TEMÀTICA III: ESTADÍSTICA |
1. Introducció a l'estadística. Conceptes bàsics: població, mostra, tipus de variables (qualitatives i quantitatives), validesa interna, validesa externa, associació i causalitat.
2. Estadística descriptiva (I): variables categòriques (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística descriptiva (II): variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana). Mesures de posició (quartils, decils i centils). Mesures de dispersió (rang, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma (asimetria, curtosi). Representacions gràfiques de variables quantitatives: diagrama de caixa, histograma. Estadística descriptiva amb el programa JAMOVI.
4. Distribució Binomial i distribució Normal. Càlculs de probabilitats en distribució Normal i Binomial amb aplicacions informàtiques obertes.
5. Estadística inferencial. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança. Contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul·la i alternativa. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
6. Estadística inferencial. Introducció a l’anàlisi bivariable: contrastos de mitjanes, anàlisi de correlació i anàlisi d’independència khi quadrat amb el programa JAMOVI. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
28 |
20 |
48 |
Seminarios |
|
20 |
32 |
52 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
12 |
32 |
44 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura |
Sesión magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques |
Seminarios |
Seminaris pràctics amb plantejament i resolució d'enunciats i exemples de l'àmbit de l'epidemiologia, la demografia i l'estadística, que serveixen per complementar les sessions magistrals amb un enfocament eminentment pràctic |
Resolución de problemas/ejercicios |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura. |
Atención personalizada |
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle |
descripción |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa
de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar
mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per
correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sesión magistral |
|
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar |
60% |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística
|
40% |
Otros |
|
L'assistència a classe es podrà incorporar com un factor de ponderació a l'alça en l'avaluació. La falta d'assistència no es contemplarà com un factor de penalització. |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació continuada consta de dos blocs: a) Un primer bloc que representa el 40% de la nota i està format per exercicis pràctics sobre els continguts de l'assignatura en epidemiologia, demografia i estadística. Pot combinar elements d'avaluació individuals i altres elements de resolució grupal o col·lectiva. Aquests exercicis s'han de realitzar dins del termini que es publicarà al Campus Virtual a l'inici de l'assignatura. Es podrà dur a terme de forma continuada (durant el curs) o en una sessió específica a final de curs. b) Una prova objectiva, escrita, individual i que pot contenir preguntes tipus test i/o problemes breus. Aquesta prova representa el 60% de la nota final de l'assignatura. El requisit per superar l'avaluació continuada (i, per tant, l'assignatura) és completar cada prova dins del termini establert i amb una nota final igual o superior a 5 sobre 10. L'alumnat que no opti per l'avaluació continuada, que no hagi presentat alguna de les parts o que hagi suspès alguna de les parts, les haurà de validar dins del termini que defineix la convocatòria oficial de l'assignatura: a) haurà de realitzar l'examen el dia de la convocatòria oficial i/o b) haurà de presentar els exercicis pràctics en aquest mateix termini. La nota de l'assignatura (i de qualsevol de les seves parts) només és vàlida per a aquest curs. L'alumnat que hagi superat satisfactòriament l'avaluació continuada però vulgui millorar alguna de les notes haurà podrà fer-ho, avisant amb antelació. A partir d'aquell moment, la nota anterior quedarà anul·lada i només comptarà la nova nota obtinguda (per tant, en cas de suspendre aquesta segona prova, l'assignatura quedarà suspesa). Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat presencial o en línia en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens. A més, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Básica |
Álvarez. R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2007
Argimon, J. M., Jiménez, J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Barcelona: Elsevier, 2019
Celentano, D., Szkylo, M., Gordis Epidemiologia, Barcelona: Elsevier, 2019
Cobo, E., et al., Bioestadística para no estadísticos, Barcelona: Elsevier, 2007
Del Rey Calero, J., Gil de Miguel, A., Diccionario de epidemiología, salud pública y comunitaria, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2005
Livi-Bacci, M., Historia mínima de la población mundial, Barcelona: Ariel, 2000
Llorca, J., DProblemas de epidemiología genierssen, T., Gómez, I., Problemas de epidemiología general, Santander: Editorial Universidad de Cantabria, 2016
Martínez-González. M. A., De Irala, J., Faulin, F. J., Bioestadística amigable, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2001
Nordness, R., Epidemiología y bioestadística. Secretos, Madrid: Elsevier, 2006
|
|
Complementaria |
|
- Pàgina de Julio Perez,
[Consultada el dia
1/07/2021]. Disponible a: https://apuntesdedemografia.com/ Professor
de la Universitat Autònoma de Barcelona. Pots trobar-hi informació de
demografia en general, articles, exercicis i altres materials.
- Institut d’Estadística de
Catalunya (IDESCAT): www.idescat.net
- Instituto Nacional de
Estadística (INE): www.ine.es
- Organització Mundial de la
Salut: http://www.who.int/es/
- Agència de Qualitat i Avaluació
Sanitàries de Catalunya (AQUAS): https://aquas.gencat.cat/ca/inici
- Instituto de Salud Carlos III: https://www.isciii.es/Paginas/Inicio.aspx |
Asignaturas que continúan el temario |
METODOLOGÍA DE INVESTIGACIÓN Y ENFERMERÍA/18254117 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|