DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 18254003
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Infermeria
Coordinador/a
VALLS FONAYET, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.valls@urv.cat
vincent.maisongrande@urv.cat
Professors/es
VALLS FONAYET, FRANCESC
MAISONGRANDE , VINCENT
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La bioestadística aplica el mètode estadístic a l'estudi dels fenòmens biològics. En l'àmbit de la salut, la bioestadística està enfocada a conèixer la distribució de les malalties, els seus determinants, la influència dels factors que condicionen la seva aparició i els efectes de les intervencions sanitàries sobre la seva evolució. Aquesta assignatura està estructurada en 3 blocs: demografia, epidemiologia i estadística. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut-malaltia i per a la identificació de factors de risc. Són una base indispensable a l'hora de programar activitats de promoció de la salut i de prevenció de les malalties. En el context actual, i sempre que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai del Campus Virtual de cada assignatura. Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.5 Reconeix la situació epidemiològica actual, posant l'accent en els següents aspectes dels principals problemes de salut de la comunitat: magnitud i transcendència, factors i grups de risc, i importància relativa (impacte) dels principals factors de risc en els diferents problemes de salut.
Adquirir coneixements i habilitats per localitzar i accedir a la informació de manera eficaç i eficient.
 A16.6 Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
Explica el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 A16.7 Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals
Utilitzar els mètodes estadístics per quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: EPIDEMIOLOGIA 1. Investigació epidemiològica. Què és l'epidemiologia. Antecedents històrics. Desenvolupament històric. Objectius de la investigació epidemiològica.
2. Classificació dels estudis epidemiològics. Epidemiologia descriptiva i analítica: estudis transversals, ecològics, longitudinals. Estudis de casos/controls i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació. Assaigs clínics aleatoritzats.
3. Cribratges i proves diagnòstiques. Proves de cribratge i estàndards d'or. Validesa d'una prova de cribratge: sensibilitat, especificitat, valor predictiu positiu, valor predictiu negatiu.
4. Epidemiologia de les malalties infeccioses. Cadena de transmissió: agent, ambient, hoste. Transmissibilitat, infectivitat, patogenicitat, letalitat. Número reproductiu bàsic. Immunitat de grup. Epidèmies, malalties endèmiques i pandèmies. Malalties erradicades i eliminades.
5. Mesures en epidemiologia. Mesures de freqüència: prevalença i incidència. Mesures de risc: risc relatiu, odds ràtio.
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA 1. Indicadors demogràfics i piràmides d'edat. Indicadors d'estoc i de flux de població. Natalitat, mortalitat, creixement, estructura de població. Esperança de vida. Representacions gràfiques dels indicadors demogràfics.
2. Indicadors demogràfics a Catalunya.
3. Transició demogràfica. Antic règim demogràfic i característiques de les diverses fases de la transició demogràfica. Conseqüències i situació actual de la transició demogràfica.
4. Polítiques de població. Perspectiva històrica de les polítiques de població. Polítiques de foment de la natalitat i de control de la natalitat. Malthusianisme i eugenisme.
UNITAT TEMÀTICA III: ESTADÍSTICA 1. Introducció a l'estadística. Conceptes bàsics: població, mostra, tipus de variables (qualitatives i quantitatives), validesa interna, validesa externa, associació i causalitat.
2. Estadística descriptiva (I): variables categòriques (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística descriptiva (II): variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana). Mesures de posició (quartils, decils i centils). Mesures de dispersió (rang, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma (asimetria, curtosi). Representacions gràfiques de variables quantitatives: diagrama de caixa, histograma. Estadística descriptiva amb el programa JAMOVI.
4. Distribució Binomial i distribució Normal. Càlculs de probabilitats en distribució Normal i Binomial amb aplicacions informàtiques obertes.
5. Estadística inferencial. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança. Contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul·la i alternativa. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
6. Estadística inferencial. Introducció a l’anàlisi bivariable: contrastos de mitjanes, anàlisi de correlació i anàlisi d’independència khi quadrat amb el programa JAMOVI.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.5
A16.6
28 20 48
Seminaris
A16.5
A16.6
20 32 52
Resolució de problemes, exercicis
A16.5
A16.6
A16.7
12 32 44
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques
Seminaris Seminaris pràctics amb plantejament i resolució d'enunciats i exemples de l'àmbit de l'epidemiologia, la demografia i l'estadística, que serveixen per complementar les sessions magistrals amb un enfocament eminentment pràctic
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura.
Atenció personalitzada Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.5
A16.6
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar 60%
Resolució de problemes, exercicis
A16.5
A16.6
A16.7
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada consta de dos blocs:

a) Un primer bloc que representa el 40% de la nota i està format per exercicis pràctics sobre els continguts de l'assignatura en epidemiologia, demografia i estadística. Pot combinar elements d'avaluació individuals i altres elements de resolució grupal o col·lectiva. Aquests exercicis s'han de realitzar dins del termini que es publicarà al Campus Virtual a l'inici de l'assignatura. Es podrà dur a terme de forma continuada (durant el curs) o en una sessió específica a final de curs.

b) Una prova objectiva, escrita, individual i que pot contenir preguntes tipus test i/o problemes breus. Aquesta prova representa el 60% de la nota final de l'assignatura.

El requisit per superar l'avaluació continuada (i, per tant, l'assignatura) és completar cada prova dins del termini establert i amb una nota final igual o superior a 5 sobre 10.

L'alumnat que no opti per l'avaluació continuada, que no hagi presentat alguna de les parts o que hagi suspès alguna de les parts, les haurà de validar dins del termini que defineix la convocatòria oficial de l'assignatura: a) haurà de realitzar l'examen el dia de la convocatòria oficial i b) haurà de presentar els exercicis pràctics en aquest mateix termini. Aquestes proves tindran unes característiques similars a les de l'avaluació continuada i el seu pes sobre la nota final serà el mateix que s'ha estipulat prèviament.

La nota de l'assignatura (i de qualsevol de les seves parts) només és vàlida per a aquest curs.

L'alumnat que hagi superat satisfactòriament l'avaluació continuada però vulgui millorar alguna de les notes haurà podrà fer-ho prenent part de la convocatòria oficial, i avisant amb antelació. A partir d'aquell moment, la nota anterior quedarà anul·lada i només comptarà la nova nota obtinguda (per tant, en cas de suspendre aquesta segona prova, l'assignatura quedarà suspesa).

Els exàmens es realitzaran de forma presencial, mentre que els exericis pràctics es poden dur a terme de forma presencial (a l'aula) o durant el curs. En cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat presencial o en línia en cas de confinament.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens. A més, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Del Rey Calero, J., Gil de Miguel, A., Diccionario de epidemiología, salud pública y comunitaria, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2005
Nordness, R., Epidemiología y bioestadística. Secretos, Madrid: Elsevier, 2006
Martínez-González. M. A., De Irala, J., Faulin, F. J., Bioestadística amigable, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2001
Llorca, J., DProblemas de epidemiología genierssen, T., Gómez, I., Problemas de epidemiología general, Santander: Editorial Universidad de Cantabria, 2016
Livi-Bacci, M., Historia mínima de la población mundial, Barcelona: Ariel, 2000
Cobo, E., et al., Bioestadística para no estadísticos, Barcelona: Elsevier, 2007
Celentano, D., Szkylo, M., Gordis Epidemiologia, Barcelona: Elsevier, 2019
Argimon, J. M., Jiménez, J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Barcelona: Elsevier, 2019
Álvarez. R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2007


 

Complementària

- Pàgina de Julio Perez, [Consultada el dia 1/07/2021]. Disponible a: https://apuntesdedemografia.com/ Professor de la Universitat Autònoma de Barcelona. Pots trobar-hi informació de demografia en general, articles, exercicis i altres materials.

- Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT): www.idescat.net

- Instituto Nacional de Estadística (INE): www.ine.es

- Organització Mundial de la Salut: http://www.who.int/es/

- Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQUAS): https://aquas.gencat.cat/ca/inici

- Instituto de Salud Carlos III: https://www.isciii.es/Paginas/Inicio.aspx

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent