DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA Codi 18254004
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
PUJOL BAJADOR, ISABEL
FIGUERAS SALVAT, MARÍA JOSEFA
Adreça electrònica mariaisabel.inza@urv.cat
mariajose.figueras@urv.cat
isabel.pujol@urv.cat
kendracatalina.rodriguez@urv.cat
frederic-francesc.gomez@urv.cat
Professors/es
INZA ROJAS, MARÍA ISABEL
FIGUERAS SALVAT, MARÍA JOSEFA
PUJOL BAJADOR, ISABEL
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
GOMEZ BERTOMEU, FREDERIC-FRANCESC
Web http://http://www.fmcs.urv.cat/cmb/unitat/biologia_microbiologia/
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització estructural i funcional de les cèl·lules, dels principis de la genètica i de la microbiologia. L’objectiu general de l’assignatura és que l’alumne adquireixi una base tant teòrica com pràctica dels fonaments cel·lulars, moleculars i genètics del funcionament del cos humà, tant en l'estat de salut com de la malaltia, fent especial èmfasi en l’estudi dels microorganismes i dels processos infecciosos; que li permetrà més endavant comprendre les bases biològiques de la patologia i de la terapèutica. Tots aquests coneixements estan estructurats en tres blocs temàtics: Biologia Cel·lular, Genètica i Microbiologia.</p><div><br /></div><div>L'assignatura serà impartida en català i castellà</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Saber distingir els diferents tipus cel·lulars, composició, funció i interrelacions. Explicar les bases genètiques de l'herència i de les malalties hereditàries. Comprendre els mecanismes que regulen el desenvolupament embrionari i la diferenciació cel·lular
 A2 Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
Definir els conceptes d'esterilització i desinfecció i saber explicar els processos d'esterilització, desinfecció i d'ús dels antisèptics
 A7 Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: BIOLOGIA CEL·LULAR. (7 hores) Tema 1. Introducció a la biologia cel·lular. Mida i morfologia cel·lular. Tècniques microscòpiques bàsiques per a l’estudi de les cèl·lules. Característiques generals de les cèl·lules procariotes i eucariotes.

Tema 2. Estructura i funció cel·lular. Matriu extracel·lular, membrana plasmàtica i glicocàlix. Processos d'endocitosi i exocitosi. Matriu citoplasmàtica i citoesquelet. Reticle endoplasmàtic, complex de Golgi, lisosomes, endosomes, peroxisomes i mitocondris. Nucli. Ribosomes

Tema 3. Recanvi i creixement cel·lular. Cicle cel·lular, regulació i càncer. Necrosi i Apoptosi. Mitosi. Meiosis, gametogènesi i reproducció sexual. Fecundació, primeres etapes del desenvolupament embrionari i diferenciació cel·lular.
Bloc 2: GENÈTICA (5 hores). Tema 4. Cromosomes i herència. Genètica mendeliana: conceptes bàsics. Lleis de Mendel.

Tema 5: Mutacions gèniques o trastorns monogènics o mendelians en els éssers humans: Herència autosòmica i herència lligada al sexe. Hipòtesi de Lión. Herència mitocondrial.

Tema 6: Mutacions cromosòmiques, i genòmiques. Diagnòstic prenatal i consell genètic.

Bloc 3: MICROBIOLOGIA (24 hores) Tema 7. Microbiologia. Estructura bacteriana. Components de la cèl·lula bacteriana. Fisiologia, nutrició i creixement. Medis de cultiu. Condicions de cultiu. Identificació dels bacteris.

Tema 8. Interrelacions hoste-paràsit. Microbiota normal o indígena. Conceptes d’infecció. Postulats de Koch. Factors determinants d’acció patògena. Resposta immune. Immunoteràpia i immunoprevenció. Vacunes.

Tema 9. Quimioteràpia. Antibiòtics i quimioteràpics. Mecanismes d’acció. Classificació dels antibiòtics. Antibiograma. Criteris EUCAST.

Tema 10. Diagnòstic de les malalties infeccioses. Presa de mostres, conservació i transport. Diagnòstic directe i indirecte. Cultiu. Reaccions serològiques. Tècniques de biologia molecular pel diagnòstic.

Tema 11. Cocs grampositius i gramnegatius. Staphylococcus. Streptococcus. Neisseria. Cocs anaerobis. Característiques generals.

Tema 12. Bacils grampositius: Corynebacterium, Listeria, Clostridium. Bacils gram negatius: Acinetobacter, Pseudomonas, Bordetella, Brucella, Legionella, Haemophilus, Enterobacteris, Campylobacter, Helicobacter pylori. Bacils gram negatius anaerobis. Característiques generals.

Tema 13. Micobacteris. Mycobacterium tuberculosis. Altres micobacteris d’interès clínic. Espiroquetes: Treponema, Borrelia i Leptospira. Micoplasma. Rickettsia. Chlamydia. Característiques generals.

Tema 14. Micologia. Característiques generals del fongs. Els fongs com organismes patògens. Tipus i característiques de les micosis. Diagnòstic i tractament.

Tema 15. Virologia. La partícula vírica. Estructura i mecanismes de multiplicació. Diagnòstic i tractament de les infeccions víriques. Virus ADN. Herpesvirus. Citomegalovirus. Virus d’Epstein-Barr. Adenovirus. Papillomavirus. Hepatitis víriques. Hepatitis A, B, C, D. Altres tipus d’hepatitis. Monkeypox.

Tema 16. Virus ARN. Virus de la grip. Virus de la parotiditis. Virus del xarampió. Virus respiratori sincitial. Virus de la poliomielitis. Enterovirus. Virus de la ràbia. Virus de la rubèola. Rotavirus. Virus de la immunodeficiència humana. Febres hemorràgiques: Ebola, Marburg, Crimea Congo. Arbovirus: Dengue, Chikungunya, Zika.

Tema 17. Parasitologia. Definicions. Característiques generals dels paràsits d’interès clínic. Tipus de paràsits i malalties en l’home. Tècniques diagnòstiques. Protozous. Helmints: Nematodes, Cestodes i Trematodes. Artròpodes paràsits i transmissors de malalties.

Tema 18. Bacterièmia. Sèpsia. Hemocultiu. Endocarditis. Meningitis infeccioses.

Tema 19. Infecció respiratòria. Infeccions del tracte respiratori superior. Infeccions del tracte respiratori inferior.

Tema 20. Infeccions urinàries: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.

Tema 21. Malalties de transmissió sexual: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.

Tema 22. Infeccions gastrointestinals: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.

Tema 23. Infeccions de la pell i teixits tous: característiques generals, diagnòstic i tractament.

Tema 24. Infeccions òssies i articulars: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.

Tema 25. Infecció associada a la assistència sanitària. Definicions. Prevenció de les infeccions al centres sanitaris: desinfectants, antisèptics i esterilització. Altres mesures preventives. Paper de la infermera en el control de la infecció: equip control de la infecció, comissió d’infeccions, programa d’optimització d’ús d’antibiòtics (PROA).
PRÀCTIQUES AL LABORATORI (20 hores) PRÀCTICA 1: Introducció a l'estudi dels microorganismes en un laboratori de Microbiologia. Les persones i l’ambient com a vincle de transmissió de microorganismes.

PRÀCTICA 2: Introducció a l’ús del microscopi. Observació de l'estructura cel·lular: organismes procariotes i eucariotes.

PRÀCTICA 3: Cultiu bacteriològic: obtenció de cultiu pur per sembra en estria múltiple o escocesa. Identificació bacteriana i antibiograma.

PRÀCTICA 4: Paràsits d'importància clínica. Avaluació (VIRTUAL). Trastorns genètics (casos clínics). Avaluació (VIRTUAL). Problemes de genètica.

PRÀCTICA 5: Cèl·lules sanguínies (eucariotes)

PRÀCTICA 6: Determinació de grups sanguinis.

AVALUACIÓ FINAL


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A7
CT7
20 15 35
Sessió Magistral
A1
A2
A7
CT7
36 72 108
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques són obligatòries per tots els alumnes excepte per als repetidors, sempre que les hagin realitzat i aprovat en el curs anterior. En tot cas, podran repetir-les si ho consideren oportú, sempre que ho comuniquin amb anterioritat als professors responsables de les mateixes.

Les pràctiques tindran una durada de 20 hores, distribuïdes en 5 hores diàries durant 4 dies, segons l’horari oficial. L'objectiu de les pràctiques és adquirir tant competències de coneixements teòrics i també d'habilitats.

L'últim dia de pràctiques es realitzarà una avaluació escrita en el mateix laboratori.

Requisits previs:
1) Els alumnes hauran de portar signat el primer dia de pràctiques l'annex del document NORMES D'US OBLIGAT AL LABORATORI disponible al Moodle. ÉS UN REQUISIT INDISPENSABLE PER ENTRAR AL LABORATORI.
2) Els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que està disponible al Moodle.
3) Abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics d'acord al calendari establert.

Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran mitjançant dos exàmens parcials (1a.convocatòria) i d’un examen final o de recuperació (2a convocatòria) que s'hauran de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats. Els alumnes que hagin superat qualsevol examen parcial no hauran d'examinar-se en la segona convocatòria de la part del programa aprovat en els exàmens parcials.

El primer parcial inclourà preguntes teòriques dels blocs 1,2; part del bloc 3 i un problema de genètica, i comptarà un 45% de la nota final de l'assignatura. El segon parcial inclourà els continguts no avaluats en el primer parcial i també comptarà un 45% de la nota final. Els alumnes que no superin qualsevol dels dos exàmens hauran d'examinar-se de la part suspesa a l'examen de la segona convocatòria.
Atenció personalitzada Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament amb els professors o per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes podran exposar els seus dubtes directament amb els professors, presencialment o de forma virtual, per correu electrònic o a través del Microsoft Teams. El dia i l’hora de l' entrevista es comunicarà prèviament, per correu electrònic, a l'alumne implicat.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A7
CT7
Un requisit indispensable per aprovar l’assignatura és haver realitzat les practiques.

La avaluació de les pràctiques és realitzarà per la assistència (5%), que és obligatòria per tots els alumnes excepte per als repetidors, i per una avaluació escrita al finalitzar-les en el propi laboratori, que també tindrà un valor del 5%. Per tant, les pràctiques tindran un pes del 10% en la nota final de l'assignatura.

Aquells alumnes que tinguin 1 o 2 faltes de pràctiques sense causa justificada (presentar justificant al professor responsable) no podran optar al total del 5 % de la nota d'assistència.

10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran de la manera següent:

- En primera convocatòria, mitjançant dos exàmens parcials eliminatoris de continguts. Els exàmens hauran de superar-se amb una nota mínima de 5 sobre 10. Els alumnes que hagin aprovat els dos parcials no hauran de realitzar l’examen de la segona convocatòria.

- En segona convocatòria, en un examen final o de recuperació. inclourà dos blocs, un corresponent al parcial 1 i un altre al parcial 2, i només s’haurà de contestar les preguntes al parcial/s no aprovats; sent necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts, en cada un dels blocs per separat.

Els exàmens tindran l'estructura següent: preguntes de resposta curta, preguntes amb resposta múltiple, o esquemes, i un problema de genètica.

En les preguntes amb resposta múltiple: tipus test o de resposta cert/fals, cada error tindrà una penalització.

La nota final del bloc teòric serà la mitjana de les notes obtingudes en els dos exàmens parcials aprovats. En el cas de l'alumne que només es presenti a l’examen de segona convocatòria, la nota final del bloc teòric serà la mitjana de les notes obtingudes en els dos blocs aprovats. En el cas contrari, la nota final que quedarà en l'expedient ("suspens") serà l'obtinguda en l'examen de segona convocatòria.

En el cas de l'alumne que no es presenti a l’examen de segona convocatòria i tingui algun examen parcial no superat, la nota final de l’assignatura ("suspens"), serà l'obtinguda en l'últim examen no superat al qual s'hagi presentat.
IMPORTANT: No es guardarà la nota d’un parcial aprovat d’un curs acadèmic per a un altre, per contra si que es guardarà la nota de pràctiques durant un SOL curs acadèmic.

L'alumne que vulgui millorar la nota final de l'assignatura obtinguda en la primera convocatòria, ho podrà fer a la segona convocatòria sempre i quan renunciï a les notes prèvies. La renuncia s'ha de presentar per escrit als responsables de l'assignatura com a màxim tres dies abans de la prova de segona convocatòria.
90%
Altres   <p>Tots els exàmens de l'assignatura estaran redactats en català i castellà. Els alumnes repetidors que hagin superat les pràctiques no estaran obligats a repetir-les. En aquest cas, se'ls guardarà la nota de pràctiques durant un SOL curs acadèmic. </p>
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens, primera i segona convocatòria, tindran l'estructura següent: preguntes de resposta curta, preguntes amb resposta múltiple, o esquemes, i un problema de genètica. En les preguntes amb resposta múltiple: tipus test o de resposta cert/fals, cada error tindrà una penalització.

En l'objectiu d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen, es fan els següents comentaris: 1. Quan es demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics: a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza) b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés). Tant mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient, es complementarà amb una breu explicació.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les proves avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades es a dir els rellotges intel·ligents, telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista i això serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. 


Fonts d'informació

Bàsica Paniagua R. & cols., Citología e Histología Vegetal y Animal, 4º ed. (vol. 1, 2), McGraw-Hill Interamericana (2007)
Alberts, B. & cols., Introducción a la Biología Celular, 5º ed., Panamericana. Barcelona (2021)
Patrick R. & cols., Microbiología Médica, 9º ed., Elsevier España (2021)
Turnpenny,P.D & cols., Emery Elementos de Genética Médica, 16.º ed., Elsevier España S.L.U (2022)
Prats, G., Microbiología Clínica. ISBN: 9788479039714, 1º ed., Editorial Médica Panamericana (2006)
Karp, G., Biologia Celular y Molecular. Conceptos y Experimentos, 8.º ed., McGraw-Hill Interamericana (2019)
Pierce, B. A., GENÉTICA Un enfoque conceptual, 5e, Editorial Panamericana (2021)
Carlson, B. M., Embriología Humana y Biología del Desarrollo, 2e, Harcourt (2020)
Robert L. N., Thompson & Thompson. Genética en Medicina, 8e, Elsevier (2016)
Pujol Bajador. I; Gómez Bertomeu, F.F, Rodríguez Morejón, K., Figueras Salvat, M.J, Presentacions de les classes magistrals, curs 2023-2024 al Moodle, 2023-2024,

Biologia Cel·lular i Genètica-  llibres en línia

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/content.aspx?bookid=2214§ionid=171769199#1146928600

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/content.aspx?bookid=2817§ionid=239337405#1177260349

https://www-medicapanamericana-com.sabidi.urv.cat/VisorEbookV2/Ebook/9786078546459#{%22Pagina%22:%22Portada%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}

https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20150020123

https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20210009603

Microbiologia-  llibres en línia

https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200019432

 

Complementària Arteaga Martínez, M., García Peláez, I., Embriología Humana y Biología del Desarrollo, 1a edición, Panamericana Barcelona (2014)
Jorgense, JH. & cols., Manual of Clinical Microbiology, Vol 1, 11th ed., AJM press, Washington (2015).
Benito Jiménez, C., 141 PROBLEMAS DE GÉNÉTICA Resueltos paso a paso, 1º ed., Madrid : Síntesis, DL 2015
Sepúlveda Saavedra, J., Soto Domínguez, A., Texto Atlas de Histología. Biología celular y tisular. ISBN: 978-607-15-1128-7, 2e, McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S. A. de C. V
López Serna, N., Biología del desarrollo. Cuaderno de trabajo. ISBN: 978-607-15-0657-3, , McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.

Biologia Cel·lular i Genètica-  llibres en línia

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/content.aspx?bookid=1506§ionid=98182026#1119202207

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=1476

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent