Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8.1 |
Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
| | A8.2 |
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
Conèixer les pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
| | A8.3 |
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Introducció i conceptes generals de la psicologia |
1.1. Breu recorregut per la història de la psicologia
1.2. Enfocaments i models conceptuals de la psicologia de la salut
1.3. Definició i delimitació conceptual de la psicologia de la salut
1.4. El mètode científic |
Unitat temàtica 2: Processos i condicionants del comportament humà |
2.1. Dimensió psicobiològica
2.2. La psicologia com a estudi de la conducta humana
2.3. Aspectes bàsics del desenvolupament cognitiuconductual i emocional al llarg del cicle vital
2.4. Anàlisi funcional de la conducta
|
Unitat temàtica 3: Processos psicosocials bàsics |
3.1. Dimensió intel·lectual
3.2. Dimensió emocional
3.3. Dimensió social
|
Unitat temàtica 4: Conceptes i intervencions de la psicologia aplicada: cures infermeres |
4.1. Identificació i entrenament en situacions difícils
4.2. Teoria i intervencions dels processos de canvi
4.3. Introducció a la dinàmica de grups: estructura grupal, gestió de conflictes, lideratge
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
45 |
73 |
Seminaris |
|
12 |
20 |
32 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
22 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi reflexió. |
Seminaris |
Plantejament,anàlisi i discussió d'un tema monogràfic directament relacionat amb els continguts de la sessió magistral. Es desenvoluparà amb suport audiovisual i supòsits pràctics. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques en grups reduïts, on es formulen i analitzen problemes, i també es plantegen debats, lectura d'articles, visionat de materials audiovisuals, i exercicis i casos pràctics, tots ells relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic. |
Descripció |
L'alumne rebrà atenció personalitzada sempre que ho necessiti.A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant correu electrònic o bé durant l'horari de les classes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avalua el treball realitzat a les sessions magistrals participatives mitjançant dues proves teòriques tipus test, una sobre els continguts teòrics i seminaris, i l’altra sobre les pràctiques/problemes de totes les unitats temàtiques a finals de curs.
|
60% |
Seminaris |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques que es realitzin. El contingut dels seminaris s’avalua a les dues proves tipus test esmentades anteriorment. |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin. El contingut de les pràctiques s’avalua a les dues proves tipus test esmentades anteriorment. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, lesactivitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les datesprevistes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença dedispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de lesproves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfonsmòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats perla prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material comvirtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets,el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que seràincoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi osuplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. L'avaluació d'aquesta assignatura tindrà el següent format. La part teòrica tindrà un pes d'un 60% respecte el total de l'assignatura, mentre que la part pràctica/problemes tindrà un pes del 40%. L'avaluació constarà de dues proves tipus test sobre els continguts teòrics i una prova tipus test sobre continguts treballats a les pràctiques i laboratoris. Una de les proves teòriques es farà en finalitzar el contingut de les unitats temàtiques I i II, i l'altra en finalitzar les unitats temàtiques III i IV. La prova dels continguts pràctics es farà al final de l'assignatura. Les notes de les proves teòriques faran mitja amb un mateix pes (50%) cadascuna d'elles. Amb el resultat es farà una mitja ponderada amb la nota de l'examen de pràctiques tenint en compte que la part pràctiques contribueix el 40% i la teòrica el 60%. Si el resultat final de la nota és superior o igual a 5 l'assignatura quedarà aprovada, Els alumnes que no superin els exàmens de primera convocatòria hauran de presentar-se a la segona convocatoria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
Morris, C.G. i Maisto, A.A., Introducción a la psicología, 2013, Madrid: Pearson
Delgado, M.L., Fundamentos de psicología para ciencias sociales y de la salud, 2015, Madrid: Editorial Médica Panamericana
Portillo, M.H.; Portillo, R.M. i Rodrigo, F., Promoció de la salut i suport psicològic al pacient, 2009, Valencia: Macmillan Iberia, S.A.
Altamirano, P.; Rigotti, H. i Manoiloff, L., Historia de la psicología: orígenes, teorías y corrientes, 2015, Editorial Brujas
|
|
Complementària |
Miller, G.A., Introducción a la psicología, 2016, Madrid: Alianza Editorial
Nieto J.; Abad, M.A.; Esteban, M.; i Tejerina, M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad, 2015, Madrid, McGraw-Hill
Gutierrez, T.; Raich, R.M.; Sanchez, D. i Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, 2014, Madrid: Alianza Editorial
Amigo, I., Manual de psicología de la salud, 2017, Madrid: Pirámide
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|