DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA Codi 18254005
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Psicologia
Coordinador/a
ALMAGRO CARDENETE, MARIA YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.almagro@urv.cat
Professors/es
ALMAGRO CARDENETE, MARIA YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>La pràctica de la infermeria requereix conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà, considerant a la persona com a un tot únic amb característiques biològiques, intel·lectuals, emocionals, i socials que influeixen en el procés de salut i malaltia. L’objectiu de l’assignatura és introduir a l’alumnat del Grau d’Infermeria al coneixement de la Psicologia aplicada en l’àmbit de la salut, tenint en compte les bases i les principals funcions del comportament humà al llarg del cicle vital. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8.1 Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
 A8.2 Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
Conèixer les pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
 A8.3 Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Introducció i conceptes generals de la psicologia 1.1. Breu recorregut per la història de la psicologia
1.2. Enfocaments i models conceptuals de la psicologia de la salut
1.3. Definició i delimitació conceptual de la psicologia de la salut
1.4. El mètode científic
Unitat temàtica 2: Processos i condicionants del comportament humà 2.1. Dimensió psicobiològica
2.2. La psicologia com a estudi de la conducta humana
2.3. Aspectes bàsics del desenvolupament cognitiuconductual i emocional al llarg del cicle vital
2.4. Anàlisi funcional de la conducta
Unitat temàtica 3: Processos psicosocials bàsics 3.1. Dimensió intel·lectual
3.2. Dimensió emocional
3.3. Dimensió social
Unitat temàtica 4: Conceptes i intervencions de la psicologia aplicada: cures infermeres 4.1. Identificació i entrenament en situacions difícils
4.2. Teoria i intervencions dels processos de canvi
4.3. Introducció a la dinàmica de grups: estructura grupal, gestió de conflictes, lideratge

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8.1
1 0 1
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
28 45 73
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
12 20 32
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
20 22 42
Atenció personalitzada
A8.1
A8.2
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi reflexió.
Seminaris Plantejament,anàlisi i discussió d'un tema monogràfic directament relacionat amb els continguts de la sessió magistral. Es desenvoluparà amb suport audiovisual i supòsits pràctics.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques en grups reduïts, on es formulen i analitzen problemes, i també es plantegen debats, lectura d'articles, visionat de materials audiovisuals, i exercicis i casos pràctics, tots ells relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne rebrà atenció personalitzada sempre que ho necessiti.A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant correu electrònic o bé durant l'horari de les classes.




Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
S'avalua el treball realitzat a les sessions magistrals participatives mitjançant dues proves teòriques tipus test, una sobre els continguts teòrics i seminaris, i l’altra sobre les pràctiques/problemes de totes les unitats temàtiques a finals de curs.

60%
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques que es realitzin. El contingut dels seminaris s’avalua a les dues proves tipus test esmentades anteriorment. 20%
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin. El contingut de les pràctiques s’avalua a les dues proves tipus test esmentades anteriorment. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, lesactivitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les datesprevistes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença dedispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de lesproves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfonsmòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats perla prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material comvirtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets,el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que seràincoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi osuplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

L'avaluació d'aquesta assignatura tindrà el següent format. La part teòrica tindrà un pes d'un 60% respecte el total de l'assignatura, mentre que la part pràctica/problemes tindrà un pes del 40%. L'avaluació constarà de dues proves tipus test sobre els continguts teòrics i una prova tipus test sobre continguts treballats a les pràctiques i laboratoris. Una de les proves teòriques es farà en finalitzar el contingut de les unitats temàtiques I i II, i l'altra en finalitzar les unitats temàtiques III i IV. La prova dels continguts pràctics es farà al final de l'assignatura. Les notes de les proves teòriques faran mitja amb un mateix pes (50%) cadascuna d'elles. Amb el resultat es farà una mitja ponderada amb la nota de l'examen de pràctiques tenint en compte que la part pràctiques contribueix el 40% i la teòrica el 60%. Si el resultat final de la nota és superior o igual a 5 l'assignatura quedarà aprovada,

Els alumnes que no superin els exàmens de primera convocatòria hauran de presentar-se a la segona convocatoria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica Morris, C.G. i Maisto, A.A., Introducción a la psicología, 2013, Madrid: Pearson
Delgado, M.L., Fundamentos de psicología para ciencias sociales y de la salud, 2015, Madrid: Editorial Médica Panamericana
Portillo, M.H.; Portillo, R.M. i Rodrigo, F., Promoció de la salut i suport psicològic al pacient, 2009, Valencia: Macmillan Iberia, S.A.
Altamirano, P.; Rigotti, H. i Manoiloff, L., Historia de la psicología: orígenes, teorías y corrientes, 2015, Editorial Brujas

 

Complementària Miller, G.A., Introducción a la psicología, 2016, Madrid: Alianza Editorial
Nieto J.; Abad, M.A.; Esteban, M.; i Tejerina, M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad, 2015, Madrid, McGraw-Hill
Gutierrez, T.; Raich, R.M.; Sanchez, D. i Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, 2014, Madrid: Alianza Editorial
Amigo, I., Manual de psicología de la salud, 2017, Madrid: Pirámide

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent