Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8.1 |
Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència. Intel·ligència emocional i aplicar-los per regular les emocions
| | A8.2 |
Desenvolupar les habilitats bàsiques per establir la relació terapèutica
Explicar els elements bàsics de l'entrevista clínica
| | A8.3 |
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal |
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
|
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica |
Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
|
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació |
• Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques per augmentar el benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
34 |
54 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
40 |
60 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
20 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes |
Sessió Magistral |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals |
Pràctiques a laboratoris |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional. |
Atenció personalitzada |
Tutorització dels treballs |
Descripció |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials o virtuals sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic, sempre prèvia confirmació de cita. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin, així com la presentació oral |
30% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional |
30% |
Altres |
|
examen de preguntes curtes |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La 2a. convocatòria s'avaluarà igual que la primera menys les pràctiques de laboratori. Màxim nota : 7 En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari Apartat 7.Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria En aquest espai podeu afegir els comentaris que considereu rellevants per a l'avaluació però és molt recomanable que incorporeu aquest text. EXEMPLE: Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
|
Còmo mejorar las habilidades
sociales,
Roca E. última disponible, 2003, Llibre
Comunicación
terapéutica en enfermería, Vallverde C, última disponible, 2007, Llibre
Infermería
Psicosocial, Novel G i cols., última edició disponible, 1991, Llibre Relación y
comunicación, Tazón y cols, última edició disponible, 2000, Llibre
Psicología de las
relaciones humanas, Colell Brunet R. de Paris 2010 Altres Técnicas de
comunicación y relación de ayuda en ciencias de la Salud, Cibanal L. última edició disponible 2010 Llibre
Guías de cuidados
de Enfermería:Cuidar al cuidaor en atención primaria, Ferré-GrauC,Rodero-Sànchez et al 2011 Llibre
La entrevista
Motivacional, Miller R, Rollnick S comp. Paidós 1999 Llibre
Comunicaçao Clínica
e Relaçao de Ajuda, Carlos Sequeira Lidel : Lisboa 2016 Llibre
|
Complementària |
|
Es proporcionarà bibliografia específica per a les diferents unitats
temàtiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|