Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8.1 |
Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència. Intel·ligència emocional i aplicar-los per regular les emocions
| | A8.2 |
Desenvolupar les habilitats bàsiques per establir la relació terapèutica
Explicar els elements bàsics de l'entrevista clínica
| | A8.3 |
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal |
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
|
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica |
Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
|
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació |
• Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques per augmentar el benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
34 |
54 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
40 |
60 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
20 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir expectatives i motivacions de l'alumnat. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
|
Pràctiques a laboratoris |
Laboratoris interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals.
Es reflexionarà sobre les activitats desenvolupades realitzant diaris reflexius post-sessió, realitzant també una presentació oral. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional, seguint les normes de presentació prèviament facilitades a l'alumnat. |
Atenció personalitzada |
Es realitzaran atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, prèvia demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Descripció |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials o virtuals sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic, sempre prèvia confirmació de cita. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin, així com la presentació oral |
30% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional |
30% |
Altres |
|
Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o exercicis pràctics i/o modalitat oral. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria: L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs: prova objectiva, portafoli i assistència. La no assistència als tallers quedarà penalitzada mitjançant la nota final. En segona convocatòria: S'aplicaran els mateixos criteris que en la primera. El no haver assistit als tallers quedarà penalitzat mitjançant la nota final. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Bellido J.C, Lendínez J.F, Proceso enfermero desde el modelo de cuidados de Virginia Henderson y los lenguajes NNN, Última edició disponible, Ilustre Colegio Oficial de Enfermería de Jaen
Cibanal L y cols, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la salud, 2023, Elsevier
Granados G, Sánchez M, Enfermería en salud mental, 2011, Editorial Universitaria Ramon Areces
Gómez Sánchez R, Gómez Díaz M, Manual de atención piscosocial, 2011, Monsa Prayma
Küppers V, Vivir la vida con sentido. Actitudes para vivir con pasión y entusiasmo, 2012, Plataforma Actual
Molins J, Coaching i salut. Pacients i metges: una nova actitud, 2011, Plataforma Actual
Novel G y cols, Enfermeria psicosocial y de salud mental, 2004, Editorial Masson
Roca E, Cómo mejorar tus habilidades sociales, 2014, ACDE Ediciones
Tazon P y cols, Relación y comunicación, Última edició disponible, DAE
Valvede C., Sahún E, Comunicación terapéutica en enfermería, Última edició disponible, DAE ediciones
|
Valvede C., Sahún
E.Comunicación terapéutica en enfermería. Madrid, DAE ediciones: 2020.
Disponible en https://ebooks-enfermeria21-com.sabidi.urv.cat/ebooks/-html5-dev/198/4/ Plaza
del Pino, J. Cuidando a pacientesmusulmanes: las fronteras de la enfermería en
la comunicación intercultural.Almería; Editorial Universidad de Almería; 2014.
Disponible en: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/115977
Pont i Amenós, T. La comunicación no verbal. Barceona:
Editorial UOC; 2010. Dsiponible en : https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/113750 Psicología de las relaciones humanas, Colell Brunet R. de Paris 2010 Altres Guías de cuidados de Enfermería:Cuidar al cuidaor en atención primaria, Ferré-GrauC,Rodero-Sànchez et al 2011 Llibre La entrevista Motivacional, Miller R, Rollnick S comp. Paidós 1999Llibre Comunicaçao Clínica e Relaçao de Ajuda, Carlos Sequeira Lidel : Lisboa 2016 Llibre |
Complementària |
|
Es proporcionarà bibliografia específica per a les diferents unitats
temàtiques. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18254005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|