DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18254007
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
gloria.carol@urv.cat
mariadolores.faiges@urv.cat
mariagoretti.gatell@urv.cat
mariamerce.gasull@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
CAROL MOYANO, GLORIA
FAIGES REDO, MARIA DOLORES
GATELL ANGLÈS, MARIA GORETTI
GASULL GOMIS, MARIA MERCE
Web
Descripció general i informació rellevant La Salut pública és la disciplina que s'ocupa de la protecció, manteniment i promoció de la salut a la població. La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d’aconseguir-ho és treballant conjuntament estratègies de prevenció, promoció i educació per la salut. Partint d’aquesta idea, aquesta assignatura pretén proporcionar els coneixements i les eines necessàries per ajudar a individus i comunitats a conèixer quins són els factors que influeixen en la salut, com podem millorar-la i com podem desenvolupar estratègies per fer front a la malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.4 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat.
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
 A16.2 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.3 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
 A16.4 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.5 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.6 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.8 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- La Salut Pública 1.1 Concepte i evolució de la Salut Pública
1.2 La Salut Pública com a element de millora de la salut de la població
2.- Els determinants de la salut 2.1 Els determinants biològics
2.2 Els determinants ambientals
2.3 Els determinants socioculturals i estils de vida
2.4 El sistema sanitari com a determinant de la salut
3.-El procés d’emmalaltir i nivells de prevenció 3.1 Història natural del procés salut- malaltia
3.2 Concepte de prevenció
3.3 Nivells de prevenció
4.- Educació per a la salut 4.1 Rol professional de la infermera comunitària
4.2 Identificació del nivell de salut de la població
4.3 L’educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut
4.4 Metodologies d’intervenció en l’Educació per a la Salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
26 40 66
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
20 24 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A16.1
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
2 0 2
Proves de desenvolupament
A16.2
A16.5
A16.6
2 0 2
Proves de desenvolupament
A16.2
A16.3
A16.5
A16.8
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral S'expliquen els fonaments teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
Seminaris Sessions d’aprofundiment d’un tema d’interès i actualitat relacionat amb la salut pública.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de cas segons els objectius del tema i amb dades adicionals a demanda de l'alumne
Atenció personalitzada Es dóna a l'alumne suport, guia i assessorament -individual i en grup- en el seu treball a l'aula, els seminaris i en el procés de l'ABP.

Atenció personalitzada
Descripció
Es dona a l'alumne suport, guia i assessorament (individual i en grup) en el seu treball a l'aula, seminaris i en els ABP.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova 60%
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment del tema treballat que es presentará per escrit. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
S'avaluarà l'estudi de cas segons els objectius formulats. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria, l'alumne s'examinarà d'aquella part que no hagi aprovat en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Caja López, C, Enfermería Comunitaria, Masson, Barcelona
Garcia Suso, A., Vera Cortés, M., Campo Osaba, A. , Enfermería Comunitària. Bases Teóricas. , Difusión de Avances en Enfermería. , Madrid
Martín Zurro, A., Cano Pérez, J. (eds) , Atención primaria. Conceptos, organización y pràctica clínica, Elsevier, Madrid
Restrepo, H., Málaga, H. , Promoción de la Salud. Cómo construir una vida saludable. , Editorial Médica Panamericana., Bogotá
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. , Enfermería Comunitaria 1. Conceptos de salud y factores que la condicionan. , McGraw-Hill Interamericana., Madrid
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. (, Enfermería Comunitaria 2. Epidemiología y enfermería, McGraw-Hill Interamericana., Madrid
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. , Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud., McGraw-Hill Interamericana. , Madrid
Úbeda Bonet, I., Caja López, C., Roca Roger, M, Instrumentos para la pràctica profesional de la enfermera comunitaria, Institut Monsa, Sant Adrià del Besós
, Model d’atenció integrada al pacient crònic. Insuficiència cardíaca i malaltia pulmonar obstructiva crònica, Institut Català de la Salut,
, Programa de millora de l’atenció al domicili des de l’atenció primària de salut, Institut Català de la Salut ,
, Aplicació del model de gestió de casos a l'atenció primària de salut, Institut Català de la Salut ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent