DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18254007
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica gloria.carol@urv.cat
mariadolores.faiges@urv.cat
mariagoretti.gatell@urv.cat
mariamerce.gasull@urv.cat
rosa.raventos@urv.cat
Professors/es
CAROL MOYANO, GLORIA
FAIGES REDO, MARIA DOLORES
GATELL ANGLÈS, MARIA GORETTI
GASULL GOMIS, MARIA MERCE
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div><br /></div><div>La Salut pública és la disciplina que s'ocupa de la protecció, prevenció, manteniment i promoció de la salut a la població. La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d’aconseguir-ho és treballant conjuntament estratègies de prevenció, promoció i educació per la salut. Partint d’aquesta idea, aquesta assignatura pretén proporcionar els coneixements i les eines necessàries per ajudar a individus i comunitats a conèixer quins són els factors que influeixen en la salut, com podem millorar-la i com podem desenvolupar estratègies per fer front a la malaltia. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.4 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat.
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
 A16.2 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.3 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
 A16.4 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.5 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.6 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.8 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- La Salut Pública 1.1 Concepte i evolució de la Salut Pública
1.2 La Salut Pública com a element de millora de la salut de la població
2.- Els determinants de la salut 2.1 Els determinants biològics
2.2 Els determinants ambientals
2.3 Els determinants socioculturals i estils de vida
2.4 El sistema sanitari com a determinant de la salut
3.-El procés d’emmalaltir i nivells de prevenció 3.1 Història natural del procés salut- malaltia
3.2 Concepte de prevenció
3.3 Nivells de prevenció
4.- Educació per a la salut 4.1 Rol professional de la infermera comunitària
4.2 Identificació del nivell de salut de la població
4.3 L’educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut
4.4 Metodologies d’intervenció en l’Educació per a la Salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
26 40 66
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
20 24 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A16.2
A16.5
A16.6
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral S'expliquen els fonaments teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
Seminaris Sessions d’aprofundiment d’un tema d’interès i actualitat relacionat amb la salut pública.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de cas segons els objectius del tema i amb dades adicionals a demanda de l'alumne
Atenció personalitzada Es dóna a l'alumne suport, guia i assessorament -individual i en grup- en el seu treball a l'aula, els seminaris i en el procés de l'ABP.

Atenció personalitzada
Descripció

Es dona a l'alumne suport, guia i assessorament (individual i en grup) en el seu treball a l'aula, seminaris i en els ABP.

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova 60%
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment a nivell individual i grupal del tema treballat que es presentarà per escrit i oral, és valorarà, assistència, participació, presentació dels treballs que seran de caracter obligatòri. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
S’avaluarà l’organització del grup(participació, assistència i dinàmica de treball), recerca d'informació, estructuració i anàlisi . aplicació de la metodologia ABP. L'assitència i compliment de les activitats del ABP(s) són de caràcter obligatòri. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder aprovar l'assignatura s'hauran d'aprovar les tres parts en cas que una d'elles no es realitzi quedarà suspesa. La presencialitat en els seminaris i l'ABP és obligatòria, en cas de no assistir les faltes hauran de ser sempre justificades,

La part avaluativa es farà un examen graciable, que servirà per eliminar materia i l'examen final.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Caja López, C, Enfermería Comunitaria, Masson, Barcelona
Garcia Suso, A., Vera Cortés, M., Campo Osaba, A. , Enfermería Comunitària. Bases Teóricas. , Difusión de Avances en Enfermería. , Madrid
Martín Zurro, A., Cano Pérez, J. (eds) , Atención primaria. Conceptos, organización y pràctica clínica, Elsevier, Madrid
Restrepo, H., Málaga, H. , Promoción de la Salud. Cómo construir una vida saludable. , Editorial Médica Panamericana., Bogotá
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. , Enfermería Comunitaria 1. Conceptos de salud y factores que la condicionan. , McGraw-Hill Interamericana., Madrid
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. (, Enfermería Comunitaria 2. Epidemiología y enfermería, McGraw-Hill Interamericana., Madrid
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. , Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud., McGraw-Hill Interamericana. , Madrid
Úbeda Bonet, I., Caja López, C., Roca Roger, M, Instrumentos para la pràctica profesional de la enfermera comunitaria, Institut Monsa, Sant Adrià del Besós
, Model d’atenció integrada al pacient crònic. Insuficiència cardíaca i malaltia pulmonar obstructiva crònica, Institut Català de la Salut,
, Programa de millora de l’atenció al domicili des de l’atenció primària de salut, Institut Català de la Salut ,
, Aplicació del model de gestió de casos a l'atenció primària de salut, Institut Català de la Salut ,
Jose Carlos bellido Vallejo , Jose Francisco Lendinez Cobo, Proceso enfermero des el Modelo de Viginia Henderson y los lenguajes NNnderson, Primer edición Enfermeria, Jaen
Morón-Marchena, J. A., Investigar e intervenir en educación para la salud.., Narcea, 2015

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
“Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual”.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent