DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18254008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
olivia.hernandez@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
laia.callau@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
CALLAU SAMARRA, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant Les tecnologies de la informació i comunicació ( TIC ) formen part de la societat de manera inqüestionable , propiciant entre d'altres fenòmens , el creixement exponencial de la informació disponible. En l'actualitat les persones necessiten dos nous tipus d'alfabetització : l'alfabetització digital i l'alfabetització informacional. La primera permet la utilització de forma eficaç les TIC a les activitats tant de la vida diària com de l'exercici professional. L'alfabetització informacional dota els individus de criteri per reconèixer la necessitat d'informació, accedir-hi i seleccionar aquella més rellevant i pertinent a la seva demanda informativa. El propòsit d'aquesta assignatura és establir els fonaments teòrics i pràctics bàsics per al maneig de la informació a través de les TIC en l'àmbit professional de la infermeria , desenvolupant actituds socials ètiques sobre l'accés i maneig d'aquesta informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Identificar les necessitats d'informació relacionades amb les cures de salut
Localitzar i accedir a la informació de forma eficaç
Avaluar la qualitat de la informació, seleccionant la més rellevant i pertinent a la cerca
Fer el treball previst d'acord als criteris de qualitat indicats
Utilitzar programes de comunicació off-line ( editors de text, presentacions digitals, editors de vídeo, Moodle, fòrums, vídeo conferencies
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitzar la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació i el seu ús.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: Informació- coneixement : relació amb les tecnologies de la Informació i Comunicació ( TIC ) Dades , informació i coneixement. Característiques de la informació disponible en l'actualitat . Concepte i tipus de font d'informació. Concepte de TIC. La competència informacional professional i les TIC
UNITAT TEMÀTICA II : Ètica de la informació Dret d'accés universal a la informació. Respecte, privacitat i confidencialitat en el maneig de la informació. Propietat intel·lectual i drets d'autor. Preservació i emmagatzematge de la informació.
UNITAT TEMÀTICA III : Fonaments del maneig de la informació. Cerca estructurada d'informació. Lectura crítica de les publicacions professionals. Sistemes de citació i gestió de referències bibliogràfiques.
UNITAT TEMÀTICA IV : Fonts professionals d'informació. Els catàlegs en ??línia de les biblioteques. Bases de dades prof essionals en ciències de la salut. Altres bases de dades d'utilitat en ciències de la salut.
UNITAT TEMÀTICA V : La informació d'accés lliure a Internet Avaluació de la qualitat i fiabilitat de les pàgines web. Fonts d'informació d'accés lliure i aplicació professional.
UNITAT TEMÀTICA VI : Les TIC com a eines d'informació i comunicació professional Gestors d'emmagatzematge d'informació en el núvol. Concepte d'e - health i m - health . Aplicatius per a la història clínica informatitzada i gestors de cures d'infermeria. Utilitat professional dels blocs , xarxes socials i altres aplicatius. Comunicació audiovisual de la informació professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
CT2
1 0 1
Sessió Magistral
A6
CT2
15 15 30
Pràctiques a través de TIC
A6
CT2
20 10 30
Seminaris
A6
CT2
18 60 78
Atenció personalitzada
A6
CT2
6 3 9
 
Proves pràctiques
A6
CT2
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A6
CT2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Recollir les expectatives dels estudiants.
Informació sobre el nivell d'accès i de coneixement de les TICS.
Informació respecte a l'evolució i cronograma de les activitats del programa i de l'avaluació.
Recomanacions de bibliografia.
Sessió Magistral Exposició de continguts teòrics de l'assignatura.
Es posarà l'accent en les novetats aparegudes darrerament en ciències de la salut.
Temes clau sobre els que s'ha de reflexionar.
Pràctiques a través de TIC
Es treballarà i analitzaran els diferents recursos: - historia clínica informatitzada, programes de gestió de cures infermeres, programes de monitorització combinats amb gestió de cures, tractament i curs clínic, etc. - programes informàtics i Apps d'us universitari i professional lligats a les ciències de la salut. - recursos de cerca i gestió bibliogràfica
Seminaris Seminaris/Projectes on es treballaran les TIC aplicades a la infermeria mitjançant l'anàlisis de casos reals o ficticis a fi de que l'estudiant aporti una solució argumentada, resolgui també preguntes concretes i finalitzi amb una reflexió global. Els realitzarà l'alumne de forma autònoma i també en grup, amb seguiment per part de la professora mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta a l'espai Moodle.
Atenció personalitzada L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial al campus o de modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, Skype o Adobe Connect. Es recomanable demanar previament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial un mínim de tres ocasions, es recomanable i demanar prèviament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert. La modalitat virtual per mitjà del correu electrònic i videoconferencia sempre que calgui.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
CT2
Avaluació Continuada. Projectes/Activitats que s'han de penjar al moodle referents als seminaris realizats. 20%
Proves pràctiques
A6
CT2
Proves sobre exercicis pràctics preparats per avaluar la comprensió i el seguiment de les pràctiques realitzades a l'aula d'informàtica: recerca bibliogràfica i demés programes i Apps treballats a l'aula. 20%
Proves objectives de tipus test
A6
CT2
Avaluació del contingut del contingut de l'assignatura que no es qualifica mitjançant la resta d'activitats. 30%
Altres  

Projecte/Treball Final

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquells que no superin l'assignatura a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria

hauran de presentar un altre cop TOTS els treballs.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
directed by Charles Winkler, La Red , ,
, www.gencat.cat, ,
, http://www.cindoc.csic.es/, ,
, http://www.cindoc.csic.es/, ,
, Integració dels nens sords , 2008, Televisió de Catalunya
Charo Lacalle, El discurso televisivo sobre la inmigración, 2008, Omega
Francesc Balagué Puxan, Felipe Zayas Hernando, Usos educatius dels blogs : recursos, orientacions i experiències docents , 2007, UOC
Adriana Gil i Tere Vida, Els videojocs, 2008, UOC
Miquel Tresserras, La Ciutat de risc : el prodigi de la televisió i altres tecnologies , 2005, Trípodos
Julio Cabero Almenara , Diseño y producción de TIC para la formación : nuevas tecnologías de la información y de la comunicación , 2007, UOC
Miquel Rodrigo i Anna Estrada, Les Teories de la comunicació , 2008, UOC
, http://www.flashticsalut.cat, ,
Ricard Ruiz de Querol, Jordi Buira, La Sociedad de la información , 2007, UOC
Enric Bruguera, Els blogs, 2006, UOC
Nicholas Carr, El gran interruptor, 2009, Deusto
/ José Luis Orihuela , La Revolución de los blogs : cuando las bitácoras se convirtieron en el medio de comunicación de la gente, 2006, La Esfera de los libros
BU. Universidad de Málaga. 2013, Normas De Vancouver: Guia Breve Cómo Citar y Elaborar Referencias Bibliográficas Según las Normas De Vancouver. . Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/histologia/normas-vancouver-bum, 2013, BU. Universidad de Málaga. 2013
Castelló Zamora B, Información fraudulenta sobre salud en internet. El profesional de la información. , 2010, El profesional de la información.
Collet Brunet R, Psicologia de las relaciones humanas, 2010, París Leza
Arroyo I. , Cultura audiovisual, 2009, Laberinto
Faus Gabandé, F, Santainés, E. , Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud , 2013, Elsevier
Jiménez Villa J, Publicación científica biomédicas: como escribir y publicar... , 2010, Elsevier

Castelló Zamora B, Información fraudulenta sobre salud en internet. El profesional de la información. , 2010, El profesional de la información Collet Brunet R. , Psicologia de las relaciones humanas, 2010, Paris Leza Arroyo I, Cultura audiovisual, 2009, Laberinto Faus Gabandé F, Santainés E. , Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud , 2013, Elsevier Jiménez Villa J, Publicación científica biomédicas: como escribir y publicar..., 2010, Elsevier BU. Universidad de Málaga, Normas De Vancouver: Guia Breve Cómo Citar y Elaborar Referencias Bibliográficas Según las Normas De Vancouver. . Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/histologia/normas-vancouver-bum, 2013, Universidad de Málaga Casas Baroy, Joan Carles, Acercando la evidencia científica a la práctica clínica enfermera EviCur, una aplicación TIC para la actualización en competencias informacionales, 2015, Universitat Rovira i Virgili Olivares Llenas, Eduard, Impacto de las TIC en la salud , 2012, Bioètica & debat: tribuna abierta del Instit Fernández Cladera, Alberto, Planificación estratégica de las TICs y de los servicios generales en el entorno sanitario, 2015, Universitat Politècnica de Catalunya Galimany Masclans, Jordi, Historia clínica electrónica de atención primaria de salud, 2014, Universitat de Barcelona

Complementària

Domingo J. Gallego ... [et al.], TIC y web 2.0 para la inclusión social y el desarrollo sostenible, 2015, Madrid : Dykinson, cop 

Orruño E, Becerra A, Piera JM, Mateos M, Emparanza JI, Asua J, Bayón JC, Sáenz de Ormijana A, del Rí, SISTEMAS DE E-SALUD PARA EL APOYO A PACIENTES ONCOLÓGICOS: PROPUESTA DE DISEÑO PARA FUTUROS ESTUDIOS EVALUATIVOS., 2015, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igual Orruño E, Martín-Lesende I, Mateos M, Recalde E, Reviriego E, Bayón J.C, Asua J, TELEMONITORIZACIÓN DE PACIENTES PLURIPATOLÓGICOS CON ENFERMEDAD CARDIACA O RESPIRATORIA. EVALUACIÓN DE SU IMPLANTACIÓN EN ATENCIÓN PRIMARIA, 2014, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald Orruño Aguado E, Asua Batarrita J, Bayón Yusta JC, Gagnon Marie-Pierre. Diseño y plan de implementac, DISEÑO Y PLAN DE IMPLEMENTACIÓN DE LA TELEMEDICINA EN ÁREAS CLÍNICAS ESPECÍFICAS: TELEMONITORIZACIÓN Y TELEDERMATOLOGÍA. EVALUACIÓN DE PUESTA EN MARCHA Y COSTES, 2009, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald 

Recomanacions 

Altres comentaris 

Els continguts treballats a aquesta assignatura es reprodueixen al llarg de tota la carrera universitària d'infermeria i

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els continguts treballats a aquesta assignatura es reprodueixen al llarg de tota la carrera universitària d'infermeria i també en la vostra carrera professional. Si us plau, aprofiteu-los i trèieu el màxim suc possible a l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent