DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA Codi 18254009
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
irina.pocurull@urv.cat
evamariade.mingo@urv.cat
patricia.rubio@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
BARCELÓ PRATS, JOSEP
POCURULL RODA, IRINA
DE MINGO FERNÁNDEZ, EVA MARIA
RUBIO GARRIDO, PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria s’estudien els principis ètics, les bases metodologique i conceptuals de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Relacionar i analitzar els fets històrics i socials de la disciplina i l'evolució humana.
 A12 Explicar els conceptes bàsics d'Ètica, bioètica i dret més rellevants en la pràctica de la infermeria
Analitzar les dimensions ètiques del cuidat infermer i els diferents codis deontològics actuals de la infermeria.
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes generals dels models teòrics i filosòfics d'infermeria més rellevants.
Explicar els conceptes de salut, persona, entorn, cura i professió des de la perspectiva del caring.
Explicar els diferents factors de cures des de la perspectiva filosòfica de la cura humana.
 A23.1 Analitzar la legislació aplicable, per garantir el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i la seva família.
Demostrar els coneixements i habilitats fonamentals per identificar, analitzar, i argumentar criteris bioètics en la resolució dels problemes ètics.
 A23.2 Argumentar el fenomen de la humanització com a exigència moral professional.
Identificar el rol professional en les diferents dimensions de la cura
Explicar la influència de la cultura i la societat en la construcció de valors, creences, costums i estils de vida que repercuteixen en la percepció de la salut, la malaltia i la curació.
Aplicar el procés de Judici Clínic en les diferents situacions de cures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I Història de les cures al llarg del procés evolutiu de l'ésser humà en les diferents etapes sociopolítiques. Influència del gènere en el desenvolupament professional. La professionalització de la disciplina infermera. Fonts i mètodes en l'estudi de la història de la infermeria. La disciplina infermera en el moment actual. Desenvolupament professional i futur de la Infermeria com a Ciència i professió.
Unitat temàtica II Anàlisi de la cura des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Paradigma soci-crític i conceptes fonamentals. El caring i bases conceptuals de la infermeria. Introducció a la teoria de la cura humà. Els factors de cures.
Unitat temàtica III Elements constitutius de l'estructura ontològica de l'ésser humà. Principis ètics de la professió. Dimensions ètiques de la cura. La humanització com a exigència moral professional. La Deontologia com a ètica i els Codis Deontològics de la Infermeria com a instruments de la pràctica. La presa de decisions ètiques i els principis de Bioètica.
Unitat temàtica IV Procés de Raonament Clínic: El procés de cures com a mètode per elaborar el judici clínic i el desenvolupament de cadascuna de les fases. Judici diagnòstic i terapèutic i acció terapèutica.
Unitat temàtica V Rol i responsabilitat professional. Els registres d'Infermeria i les prescripcions mèdiques. La protecció de dades sanitàries. Implicació i obligacions dels professionals infermers. L'objecció de consciència en infermeria. Problemes legals derivats de la pràctica professional. Drets i deures de les i els usuaris. Dret a la intimitat i secret professional. Dret a la informació i consentiment informat. La Història Clínica. Les voluntats anticipades. Reflexions ètiques i legals sobre l'inici i el final de la vida. El dret a la cura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A11
A12
A23.1
A23.2
34 25 59
Seminaris
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT7
14 34 48
Presentacions / exposicions
A11
CT4
CT5
2 5 7
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
A12
CT7
10 10 20
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sessió Magistral Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminaris Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring. Participació en l'anàlisi dels principis ètics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema).
Profunditzar aspectes relacionats amb el llenguatge infermer, el procès d'atenció d'infermeria i el judici clínic en relació dels continguts donats a les sessions magistrals
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un video, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Atenció personalitzada Les professores/ors atendran les teves necessitats i els teus dubtes per poder-te assessorar al llarg del desenvolupament de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'història del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT7

Participació en l'anàlisi de situacións desde el cuidatge envers diferents models d'infermeria (caring-cinema)
Participació en l'anàlisi del rol professional
Elaboració de un pla de cures amb el diagnostics i les intervencións d'infermeria (NANDA; NIC; NOC)
15%
Presentacions / exposicions
A11
CT4
CT5
Realització de un treball relacionat amb la historia d'Infermeria on es valora la capacitat d'anàlisi i síntesis escrita així como la creativitat en la elaboració.
25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
A12
CT7
Anàlisi de un fenómen/cas desde el factors de cuidatge
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
10%
Proves mixtes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Exercici teòric dels contiguts al llarg de l'assignatura 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats. A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.

El professor/a, per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives, limita l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).


Fonts d'informació

Bàsica

1.       Alfaro Lefevre,  R. Pensamiento  crítico  y  juicio  clínico  en  enfermería:   un  enfoque  práctico  para  un pensamiento centrado en los resultados.  4ª ed. Barcelona: Elsevier Masson, 2009.

2.       Benavent Garcés A, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C. Fundamentos de Enfermería. 2a ed. Madrid: Difusión Avances de Enfermería; 2003.

3.       Carpenito,  L. Diagnóstico  de  Enfermería.  9ª  ed.  Madrid:  McGraw-Hill  Interamericana  de  España  S.A., 2002. 

4.       Collière MF. Promover la vida: de la práctica de las mujeres cuidadoras a los cuidados de enfermería. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1993

5.       Consejo General de Enfermería.   Código Deontológico de la Enfermería Española. Madrid; 1988

6.       Consell de col.legis d’Infermeres i infermers de Catalunya. Codi d’etica de les infermeres i infermers de Catalunya. Barcelona; 2013

7.       Domínguez  C. La Infermeria a Catalunya. Barcelona: Rol; 1981.

8.       Domínguez  C. Los Cuidados y la profesión enfermera en España. Madrid: Pirámide; 1986.

9.       Donahue  MP. Historia de la Enfermería. Madrid: Doyma; 1988.

10.    García Martín-Caro C, Martínez Martín ML. Historia de la Enfermería: evolución histórica del

11.    GORDON, M. Manual de Diagnósticos de Enfermería.  11ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2007.

12.    Henderson V. Principios Básicos de los Cuidados de Enfermería. Ginebra: CIE; 1971.

13.    Hernández Conesa  J. Historia de la Enfermería. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999.

14.    Intervenciones de Enfermería (NIC) . 6ª ed. Elservier Mosby, 2013.

15.    JHONSON, M. ; MOORHEAD S. ; BULECHEK G.; BUTCHER HK.; MAAS ML.; SWANSON E.  (Editores). Vínculos NOC y NIC a NANDA I y diagnósticos médicos: soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados. 3ª ed.: Elsevier, 2012.

16.    Kérouac S. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.

17.    LUIS  RODRIGO,  M.  T. Los  diagnósticos  enfermeros.  Revisión  crítica  y  guía  práctica.  9ª  Ed.  Barcelona:  Elsevier-Masson S.A., 2013.

18.    Luis MT, Fernández C, Navarro MU. De la teoría a la práctica: el pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson; 2008.

19.    Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona.

20.    Medina Castellano, C.D. Enfermería S21. Ética y legislación. Difusión Avances de Enfermería (DAE,S.L.) Madrid; 2000

21.    Nightingale F. Notas sobre enfermería: qué es y qué no es. Barcelona: Masson-Salvat; 1991

22.    Potter P, Perry A, Stockert P, Halla A. Fundamentos de enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; 2015.

23.    Potter P, Perry A. Fundamentos de Enfermería. 5a ed. Barcelona: Elsevier;2008. (2 vol.)

24.    Raile M. Modelos y Teorías en Enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier;2014.

25.    Riehl-Siscas J. Modelos Conceptuales de Enfermería. Barcelona: Doyma; 1992.

26.    Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M. Cuidados de enfermería: un proceso centrado en las necesidades de la persona. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1994.

27.    Siles J. Historia de la Enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999

28.    Torralba F. Antropología del cuidar. Barcelona: Fundació Mapfre Medicina; 1998.

29.    Torralba, M.J., et al. Legislación y ética profesional en Enfermería. LIBRERO-Editor. Murcia; 2007

30.    Valls R. Història de la Infermeria. 2a ed. Barcelona: Publicacions UB;2007

31.    Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002

32.     Watson, J., Le caring. Paris: Seli Arslan;  1998.

33.    Wesley RL. Teorías y Modelos de Enfermería. 2a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1997

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
No es podran utilitzar dispositius mòbils i o electrònics als exercicis d'avaluació i a les activitats avaluables
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent