DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES I METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA Código 18254009
Titulación
Grado en Enfermería (Sede Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Enfermería
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Correo-e maria.jimenez@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
mariaroser.cuesta@urv.cat
guillerma.medina@urv.cat
raquel.tejada@urv.cat
josepramon.riera@urv.cat
mariacarmen.porcar@urv.cat
yesenia.rendon@urv.cat
rafael.becerra@urv.cat
Profesores/as
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
BARCELÓ PRATS, JOSEP
CUESTA MARTÍNEZ, MARIA ROSER
MEDINA MARTIN, GUILLERMA
TEJADA MUSTÉ, RAQUEL
RIERA SOLÉ, JOSEP RAMON
PORCAR CASTELL, MARIA CARMEN
RENDON CORREA, YESENIA
BECERRA BAZAN, RAFAEL
Web
Descripción general e información relevante <p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div><br /></div><div>En aquesta matèria s’estudien els principis ètics, les bases metodològiques i conceptuals de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar. </div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT7 Aplicar los principios éticos y de responsabilidad social como ciudadano o ciudadana y como profesional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A11 Relacionar i analitzar els fets històrics i socials de la disciplina i l'evolució humana.
 A12 Explicar els conceptes bàsics d'Ètica, bioètica i dret més rellevants en la pràctica de la infermeria
Analitzar les dimensions ètiques del cuidat infermer i els diferents codis deontològics actuals de la infermeria.
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes generals dels models teòrics i filosòfics d'infermeria més rellevants.
Explicar els conceptes de salut, persona, entorn, cura i professió des de la perspectiva del caring.
Explicar els diferents factors de cures des de la perspectiva filosòfica de la cura humana.
 A23.1 Analitzar la legislació aplicable, per garantir el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i la seva família.
Demostrar els coneixements i habilitats fonamentals per identificar, analitzar, i argumentar criteris bioètics en la resolució dels problemes ètics.
 A23.2 Argumentar el fenomen de la humanització com a exigència moral professional.
Identificar el rol professional en les diferents dimensions de la cura
Explicar la influència de la cultura i la societat en la construcció de valors, creences, costums i estils de vida que repercuteixen en la percepció de la salut, la malaltia i la curació.
Aplicar el procés de Judici Clínic en les diferents situacions de cures
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conocer las principales desigualdades y discriminaciones que se producen por razones de género u otros motivos y comprender sus causas.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica I Història de les cures al llarg del procés evolutiu de l'ésser humà en les diferents etapes sociopolítiques. Influència del gènere en el desenvolupament professional. La professionalització de la disciplina infermera. Fonts i mètodes en l'estudi de la història de la infermeria. La disciplina infermera en el moment actual. Desenvolupament professional i futur de la Infermeria com a Ciència i professió.
Unitat temàtica II Anàlisi de la cura des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Paradigma soci-crític i conceptes fonamentals. El caring i bases conceptuals de la infermeria. Introducció a la teoria de la cura humana. Els factors de cures.
Unitat temàtica III Elements constitutius de l'estructura ontològica de l'ésser humà. Principis ètics i valors de la professió infermera. Dimensions ètiques de la cura. La humanització com a exigència moral professional. Els Codis Deontològics de la Infermeria com a instruments de la pràctica. La presa de decisions ètiques i els principis de Bioètica.
Unitat temàtica IV Rol i responsabilitat professional. Els registres del procés de cures infermeres. La protecció de dades sanitàries. Drets i deures de les i els usuaris. Dret a la intimitat i secret professional. Dret a la informació i consentiment informat. La Història Clínica. Les voluntats anticipades. Reflexions ètiques i legals sobre l'inici i el final de la vida. El dret a la cura.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
Sesión magistral
A11
A12
A23.1
A23.2
34 25 59
Seminarios
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT7
14 34 48
Presentaciones/exposiciones
A11
A12
CT5
2 5 7
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A11
CT7
10 10 20
Atención personalizada
1 1 2
 
Pruebas mixtas
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sesión magistral Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminarios Participació en l'anàlisi de situacións desde el cuidatge envers diferents models d'infermeria (caring-cinema)
Participació en l'anàlisi del rol professional
Profunditzar aspectes relacionats amb el pensament infermer, el procès d'atenció d'infermeria i el judici clínic.
Presentaciones/exposiciones Elaboració i presentació del treball utilitzant les TIC i/o expressions artístiques
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Atención personalizada Les professores/ors atendran les teves necessitats i els teus dubtes per poder-te assessorar al llarg del desenvolupament de l'assignatura mitjançant reunions on-line o presencials, en horaris concertats prèviament per correu electrònic.

Atención personalizada
descripción

Es farà seguiment de l'estudi sobre l'història del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje. Cada professor/ora té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT7
Participació en l'anàlisi de situacións desde el cuidatge envers diferents models d'infermeria (caring-cinema)
Participació i l'anàlisi del rol professional
Participació i l'anàlisi des de l'ètica del cura d'un fenomen situacional


15%
Presentaciones/exposiciones
A11
A12
CT5
Realització de un treball relacionat amb la historia d'Infermeria on es valora la capacitat d'anàlisi i síntesis escrita així como la creativitat en la elaboració. 15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A11
CT7
Anàlisi de un fenómen/cas desde el factors de cuidatge
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
Exercici teòric dels contiguts al llarg de l'assignatura
10%
Pruebas mixtas
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Exercici teòric dels continguts al llarg de l'assignatura 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de la prova mixta i la mitja del reste d'activitats a de ser com a mínim del 50%. L'assistència a les activitats d'avaluació obligatòries com seminaris i ABP tindràn el 20% del pes de la nota de la mateixa. A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació descomptant el 20% de la participació a les mateixes.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, situacions de plagi o suplantació de personalitat a l'assignatura, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el professor/ara informarà al centre per que es la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fuentes de información

Básica

Alfaro Lefevre,  R. Pensamiento  crítico  y  juicio  clínico  en  enfermería:   un  enfoque  práctico  para  un pensamiento centrado en los resultados.  4ª ed. Barcelona: Elsevier Masson, 2021.

Benavent Garcés A, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C. Fundamentos de Enfermería. 2a ed. Madrid: Difusión Avances de Enfermería; 2012.

Collière MF. Promover la vida: de la práctica de las mujeres cuidadoras a los cuidados de enfermería. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1993

Consejo General de Enfermería.   Código Deontológico de la Enfermería Española. Madrid; 1988 (https://www.codem.es/codigo-deontologico)

Consell de col.legis d’Infermeres i infermers de Catalunya. Codi d’etica de les infermeres i infermers de Catalunya. Barcelona; 2013 (https://catalanurses.cat/es/projectes/el-codi-detica-de-les-infermeres-i-infermers-de-catalunya/)

Domínguez  C. La Infermeria a Catalunya. Barcelona: Rol; 1981.

Domínguez  C. Los Cuidados y la profesión enfermera en España. Madrid: Pirámide; 1986.

Donahue  MP. Historia de la Enfermería. Madrid: Doyma; 1988.

García Martín-Caro C, Martínez Martín ML. Historia de la Enfermería: evolución histórica del cuidado enfermero (4ª edició, 2023)

GORDON, M. Manual de Diagnósticos de Enfermería.  11ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2007.

Henderson V. Principios Básicos de los Cuidados de Enfermería. Ginebra: CIE; 1971.

Hernández Conesa  J. Historia de la Enfermería. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999.

Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC) . 6ª ed. Elservier Mosby, 2013.(edicio 2018 disponible a Clinical Key Nursing.Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC), Séptima edición - ClinicalKey Student (urv.cat)

JHONSON, M. ; MOORHEAD S. ; BULECHEK G.; BUTCHER HK.; MAAS ML.; SWANSON E.  (Editores). Vínculos NOC y NIC a NANDA I y diagnósticos médicos: soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados. 3ª ed.: Elsevier, 2012.(edicio 22 disponible a Clinical Key Nursing Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos, Tercera edición - ClinicalKey Student (urv.cat))

Kérouac S. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.

LUIS  RODRIGO,  M.  T. Los  diagnósticos  enfermeros.  Revisión  crítica  y  guía  práctica.  9ª  Ed.  Barcelona:  Elsevier-Masson S.A., 2013.

Luis MT, Fernández C, Navarro MU. De la teoría a la práctica: el pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson; 2008.

Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona. Modelos y teorías en enfermería, Tenth Edition - ClinicalKey Student (urv.cat)

Medina Castellano, C.D. Enfermería S21. Ética y legislación. Difusión Avances de Enfermería (DAE,S.L.) Madrid; 2015

Nightingale F. Notas sobre enfermería: qué es y qué no es. Barcelona: Masson-Salvat; 2002

 

Potter P, Perry A, Stockert P, Halla A. Fundamentos de enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; 2019.Disponible a Clinical Key Fundamentos de enfermería, Novena edición - ClinicalKey Student (urv.cat)

Raile M. Modelos y Teorías en Enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier;2023. Modelos y teorías en enfermería, Tenth Edition - ClinicalKey Student (urv.cat)

Riehl-Siscas J. Modelos Conceptuales de Enfermería. Barcelona: Doyma; 1992.

Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M. Cuidados de enfermería: un proceso centrado en las necesidades de la persona. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1994.

Siles J. Historia de la Enfermería. Alicante: Aguaclara; 2009

Torralba F. Antropología del cuidar. Barcelona: Fundació Mapfre Medicina; 1998.

Torralba, M.J., et al. Legislación y ética profesional en Enfermería. LIBRERO-Editor. Murcia; 2007

Valls R. Història de la Infermeria. 2a ed. Barcelona: Publicacions UB;2007

Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002

Watson, J., Le caring. Paris: Seli Arslan;  1998.

Wesley RL. Teorías y Modelos de Enfermería. 2a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1997

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
D'acord a l'article 25 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.