DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA Codi 18254010
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
martin.correaurquizav@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està pensada com una introducció a les aportacions que s’han fet des de l’antropologia a la comprensió dels processos de salut, malaltia i atenció, destacant el paper que juga la cultura en la forma d’entendre i construir les seves representacions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
 A11 Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
 A12 Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció a l'antropologia social i cultural

La cultura. Trets característics de la cultura i mecanismes de canvi cultural. Etnocentrisme i relativisme cultural. Prejudici, discriminació i estigma. L’infermeria transcultural de Madeleine Leninger.
2. Antropologia de la salut Introducció a l’antropologia de la salut. Els procesos de salut, malaltia i atenció. Perspectives sobre la malaltia: Els models explicatius i els conceptes d’ illness, disease i sickness.
3. Globalització i desigualtats socials El concepte de globalització i desigualtat social. La dimensió política dels processos de salut, malaltia i atenció.
4. Desigualtats de gènere en salut El gènere com a construcció cultural. Implicacions del sistema sexe/gènere en la morbi-mortalitat. La medicalització de la salut en les dones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A10
A11
A12
CT7
18 30 48
Seminaris
A11
A12
20 35 55
Pràctiques de camp
A11
10 5 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A12
10 5 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A10
A11
2 0 2
Proves de desenvolupament
A12
1 10 11
Proves pràctiques
A10
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Metodologia del treball antropològic aplicat al camp de la infermeria.
Pràctiques de camp monográfics alimentació i salut mental
Supòsits pràctics/ estudi de casos Procediments i recursos per desenvolupar treball de camp etnogràfic.
Atenció personalitzada Seguiment i orientació individualitzada o de grup en relació a l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció
seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A10
A11
Es realitzarà una prova objectiva. 60%
Proves de desenvolupament
A12
La consolidació dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada. 20%
Proves pràctiques
A10
Activitats a l'aula 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Comelles, JM; Martorell, MA; Bernal, M (eds), Enfermería y Antropologia. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria

Geertz, Cl. , La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa

Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra

Gracia, M. , Alimentación y cultura, 2005, Ariel

Dougherty, M i Tripp-Reimer, T. , The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual Review of Anthropology

Menéndez, E. , De sujetos, saberes y estructuras: introducción al enfoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar

Scheper-Hughes, N. , La muerte sin llanto, 1997, Ariel

Hammersley, M., Atkinson, P. , Etnografia, 2001, Paidós

Allué, M. , Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia. , 2003, Bellaterra

Martínez, A., Comelles, JM, Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema

Martínez, A. , Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos

Comelles, JM; Martorell, MA; Bernal, M (eds), Enfermería y Antropologia. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria

Geertz, Cl. , La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa

Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra

Gracia, M. , Alimentación y cultura, 2005, Ariel

Dougherty, M i Tripp-Reimer, T. , The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual Review of Anthropology

Menéndez, E. , De sujetos, saberes y estructuras: introducción al enfoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar

Scheper-Hughes, N. , La muerte sin llanto, 1997, Ariel

Hammersley, M., Atkinson, P. , Etnografia, 2001, Paidós

Allué, M. , Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia. , 2003, Bellaterra

Martínez, A., Comelles, JM, Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema

Martínez, A. , Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos

Complementària

Wilkinson, Ian; kleinman, Arthur , A passion for siciety: how we think about human suffering, University of California Press, 2016

Das, Veena; Han, Clara (eds.), Living and dying in the contemporaru world. A compendium, University of California Press, 2015

Taussig, Michael, Un gigante en convulsiones, Gedisa, 1997

Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent