Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A12 |
Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
| | A11 |
Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
| | A12 |
Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Introducció a l'antropologia social i cultural
|
La cultura. Trets característics de la cultura i mecanismes de canvi cultural. Etnocentrisme i relativisme cultural. Prejudici, discriminació i estigma. L’infermeria transcultural de Madeleine Leninger.
|
2. Antropologia de la salut |
Introducció a l’antropologia de la salut. Els procesos de salut, malaltia i atenció. Perspectives sobre la malaltia: Els models explicatius i els conceptes d’ illness, disease i sickness. |
3. Globalització i desigualtats socials |
El concepte de globalització i desigualtat social. La dimensió política dels processos de salut, malaltia i atenció. |
4. Desigualtats de gènere en salut |
El gènere com a construcció cultural. Implicacions del sistema sexe/gènere en la morbi-mortalitat. La medicalització de la salut en les dones. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
30 |
48 |
Seminaris |
|
20 |
35 |
55 |
Pràctiques de camp |
|
10 |
5 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
10 |
11 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Metodologia del treball antropològic aplicat al camp de la infermeria. |
Pràctiques de camp |
Monogràfics alimentació i salut mental |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Procediments i recursos per desenvolupar treball de camp etnogràfic. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i orientació individualitzada o de grup en relació a l'aprenentatge |
Descripció |
Seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Es realitzarà una prova objectiva. |
60% |
Proves de desenvolupament |
|
La consolidació dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats. |
20% |
Proves pràctiques |
|
Activitats a l'aula |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. |
Bàsica |
Comelles, Martorell, Bernal (eds), Enfermería y antropología. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria
Geertz, Cl., La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa
Esteban, ML., Antropología del cuerpo, 2004, Bellaterra
Gracia, M., Alimentación y cultura, 2005, Ariel
Dougherty M.; Tripp-Reimer, The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual review of anthropology
Menéndez, E., De sujetos, saberes y estructuras. Introducción al efoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar
Scheper-Hughes,N., La muerte sin llanto, 1997, Ariel
Hammersley y Atkinson, Etnografía, 2001, Paidós
Allué, M., Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia., 2003, Bellaterra
Martínez, A.; Comelles, JM., Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema
Martínez, A., Antropología Médica: teorias sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos
|
Comelles, JM; Martorell, MA;
Bernal, M (eds), Enfermería y Antropologia. Padeceres, cuidadores y cuidados,
2009, Icaria Geertz, Cl. , La
interpretación de las culturas, 1992, Gedisa Esteban, M.L, Antropologia del
cuerpo, 2004, Bellaterra Gracia, M. , Alimentación y
cultura, 2005, Ariel Dougherty, M i Tripp-Reimer,
T. , The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual Review of
Anthropology Menéndez, E. , De sujetos,
saberes y estructuras: introducción al enfoque relacional en el estudio de la
salud colectiva, 2009, Lugar Scheper-Hughes, N. , La muerte
sin llanto, 1997, Ariel Hammersley, M., Atkinson, P. ,
Etnografia, 2001, Paidós Allué, M. , Discapacitados. La
reivindicación de la igualdad en la diferencia. , 2003, Bellaterra Martínez, A., Comelles, JM,
Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema Martínez, A. , Antropología
Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos Comelles, JM; Martorell, MA;
Bernal, M (eds), Enfermería y Antropologia. Padeceres, cuidadores y cuidados,
2009, Icaria Geertz, Cl. , La
interpretación de las culturas, 1992, Gedisa Esteban, M.L, Antropologia del
cuerpo, 2004, Bellaterra Gracia, M. , Alimentación y
cultura, 2005, Ariel Dougherty, M i Tripp-Reimer,
T. , The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual Review of
Anthropology Menéndez, E. , De sujetos,
saberes y estructuras: introducción al enfoque relacional en el estudio de la
salud colectiva, 2009, Lugar Scheper-Hughes, N. , La muerte
sin llanto, 1997, Ariel Hammersley, M., Atkinson, P. ,
Etnografia, 2001, Paidós Allué, M. , Discapacitados. La
reivindicación de la igualdad en la diferencia. , 2003, Bellaterra Martínez, A., Comelles, JM,
Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema Martínez, A. , Antropología
Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos |
Complementària |
Wilkinson, I.; Kleinman, A., A passion for society: how we think about human suffering, 2016, University of California Press
Das, V.; Han, Cl., Living and dying in the contemporary world.A compendium., 2015, University of California Press
Taussig, M., Un gigante en convulsiones, 1997, Gedisa
|
Wilkinson, Ian; kleinman,
Arthur , A passion for siciety: how we think about human suffering, University
of California Press, 2016 Das, Veena; Han, Clara (eds.),
Living and dying in the contemporaru world. A compendium, University of
California Press, 2015 Taussig, Michael, Un gigante
en convulsiones, Gedisa, 1997 Hi haurà una bibliografia
complementària per cada tema. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|