DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA Codi 18254010
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
julia.guri@urv.cat
montserrat.perez@urv.cat
zuleikadelcarmen.gonzalez@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
GURÍ SAPERAS, JÚLIA
PÉREZ MARTÍ, MONTSERRAT
GONZÁLEZ RAMOS, ZULEIKA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p class="xxmsonormal">En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p> Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</div><div><br /></div><div>Aquesta assignatura està pensada com una introducció a les aportacions que s’han fet des de l’antropologia a la comprensió dels processos de salut, malaltia i atenció, destacant el paper que juga la cultura en la forma d’entendre i construir les seves representacions. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
 A11 Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
 A12 Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 RA1. Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció a l'antropologia social i cultural

1.1 Marc conceptual. El concepte de cultura. Etnocentrisme i relativisme cultural. Diferència i desigualtat. Prejudici, discriminació i estigma.
1.2 L’infermeria transcultural de Madeleine Leninger.
1.3 Marie Françoise Collière: de la pratique des femmes soignantes aux soins infirmiers
2. Antropologia de la salut 2.1 Introducció a l’antropologia de la salut.
2.2 Els procesos de salut, malaltia i atenció.
2.3 Perspectives sobre la malaltia: Els models explicatius i els conceptes d’ illness, disease i sickness.
3. Globalització i desigualtats socials 3.1 Noves epidèmies en un context globalitzat. 3.2 Pobresa i desigualtat social.
3.3 La dimensió social i política dels processos de salut, malaltia i atenció.
4. Desigualtats de gènere en salut 4.1 El gènere com a construcció cultural.
4.2 Implicacions del sistema sexe/gènere en la morbi-mortalitat diferencial.
4.3 Violències.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A10
A11
A12
CT7
18 30 48
Seminaris
A11
A12
20 35 55
Pràctiques de camp
A11
10 5 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A12
10 5 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A10
A11
2 0 2
Proves de desenvolupament
A12
1 10 11
Proves pràctiques
A10
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball.
Sessió Magistral Exposició, sincrònica o asincrònica, dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Introducció a la metodologia del treball antropològic i qualitatiu aplicat al camp de la infermeria. Sessions de treball per l'anàlisi i reflexió crítica de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica.Aquestes sessions es poden realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre alumnes i docent.
Pràctiques de camp Posada en pràctica d'alguna de les tècniques d'investigació del treball etnogràfic (entrevista en profunditat, observació participant). Realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiantat analitzarà críticament. Treball de sortida de camp aplicant la fotografia, el video i altres estratègies per recollir informació de caire etnogràfic.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Monogràfics alimentació i cultura; cos, salut mental i afliccions
Atenció personalitzada Seguiment i orientació individualitzada o de grup en relació als continguts desenvolupats a l'aula.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A10
A11
Es realitzarà una prova objectiva tipus test o de desenvolupament. 40%
Proves de desenvolupament
A12
La consolidació dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats i exposicions. 40%
Proves pràctiques
A10
Activitats a l'aula 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.

A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Comelles, Martorell, Bernal (eds), Enfermería y antropología. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria
Geertz, Cl., La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa
Esteban, ML., Antropología del cuerpo, 2004, Bellaterra
Gracia, M., Alimentación y cultura, 2005, Ariel
Dougherty M.; Tripp-Reimer, The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual review of anthropology
Menéndez, E., De sujetos, saberes y estructuras. Introducción al efoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar
Scheper-Hughes,N., La muerte sin llanto, 1997, Ariel
Hammersley y Atkinson, Etnografía, 2001, Paidós
Allué, M., Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia., 2003, Bellaterra
Martínez, A.; Comelles, JM., Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema
Martínez, A., Antropología Médica: teorias sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos
DiGiacomo, Susan, Can There be a cultural epidemiology?, 1999, Medical Anthropology Quarterly
Romaní, O., Casadó, L, Jóvenes, desigualdades y salud: vulnerabilidad y políticas públicas, 2013, Publicacions URV
Lomnitz, L., Cómo sobreviven los marginados, 1998, Siglo XXI
Colás, A. Edwards, J. et al., Food, politics and society. Social Theory and the modern food system, 2018, University of California Press
Byung-Chul Han, La desaparición de los rituales, 2020, Herder
Cudmore, H.; Sondermeyer, J, Through the looking glass: being a critical ethnographic researcher in a familiar nursing context, 2007, Nurse researcher
VVAA, Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia, 2020,
Johanna Fröhlich Zapata; Cecilia García; Oriol Romaní, Medicamentos, cultura y sociedad, 2020, Publicacions URV. Col·lecció Antropologia Mèdica.
Elisa Alegre-Agís, Sam Fernández-Garrido, Autoetnografías, cuerpos y emociones (I): Perspectivas metodológicas en la investigación en salud, 2019, Publicacions URV. Col·lecció Antropologia Mèdica.

Complementària Wilkinson, I.; Kleinman, A., A passion for society: how we think about human suffering, 2016, University of California Press
Das, V.; Han, Cl., Living and dying in the contemporary world.A compendium., 2015, University of California Press
Taussig, M., Un gigante en convulsiones, 1997, Gedisa

Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent