DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18254101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRER FRANCES, SILVIA
Adreça electrònica joseantonio.garcia@urv.cat
silvia.ferrer@urv.cat
evamariade.mingo@urv.cat
Professors/es
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
FERRER FRANCES, SILVIA
DE MINGO FERNÁNDEZ, EVA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant És una assignatura curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques, hàbits i estils de vida sa, des de la perspectiva holística i global. Profunditza a el procès evolutiu de la persona sana a les diferents etapes de la vida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.1 Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
 A19.2 Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A14 Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A18.1 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A18.2 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A19.1 Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
 A19.2 Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
 A20 Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i jerarquització de les mateixes
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infància Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nounat i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temàtica IV.- Embaràs, part i puerperi S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temática V.-Adult/a
Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica VI.- La gent gran. S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats bàsiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A13
A14
A18.1
A19.1
1 0 1
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
27 45 72
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
18 22 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
12 22 34
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria
Sessió Magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
Seminaris Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia.
Ampliació i relació dels continguts impartits a les sessions magistrals en el fer profesional.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estrategia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre experiències que deuen realitzar els estudiants.
Treball col·laboratiu
Atenció personalitzada Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
Avaluació dels continguts teòrics.
Es faran una o dues proves objectives amb preguntes tipus test i/o curtes.
60%
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs individuals i/o en grup.
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
Assistència obligatòria a les sessions.
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual.
Recerca de fonts documentals.
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics.
Cooperació amb el grup.
Autoavaluació i avaluació grupal.
Participació activa i coherent als contiguts adients.
20%
Altres  

Per aprovar l'assignatura han d'estar aprovades totes les parts superades amb una nota mínima de 5.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

És una assignatura d'avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves i activitats superades ( proves objectives, seminaris, ABP). Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris i PBL (ABPs) són de caràcter obligatori.
La segona convocatòria és per recuperar les parts no superades o no presentades mitjançant una prova objectiva (examen) i/o realització de treballs individuals que siguin adients i indicats pel professor.


Fonts d'informació

Bàsica

Aranguren, J.L. La vejez como autorrealización personal y social: Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Asuntos Sociales: 2009

Benner, P. Practica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional. Barcelona: Grijalbo: 1987

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 2001

López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L.  2003

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow AH. Motivación y personalidad. Madrid : Díaz de Santos; 1991.

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Ribera, J.M: Gil, P. Alteraciones de los órganos de los sentidos en los ancianos. Clínicas Geriátricas. Madrid: Editores Médicos:

1994

Seguranyes, G. Enfermería Maternal. cap.3,4,7.  Barcelona: Doyma: 2000

Spencer, A; Nevad, J;  Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Assessing and measuring caring in nursing and health science. New York : Springer Pub. Co., c2009

Watson, J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008

Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998

Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002

Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Jensen S. Valoración de la salud en enfermería. Una guía para la práctica. Kluwer Health : Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia, 2012

Protocol d'activitats preventives i promoció de la salut a l'edat pediatrica. http://www.gencat.cat/salut/botss/html/ca/dir3663/protocol_salut_edat_pediatrica.pdf

SEMFIT. Atenció Primaria. PAPPS, actualizatció 2014. . http://www.papps.es/upload/file/PAPPS_2014.pdf

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recorda l'assistència obligatòria als ABPs i es recomana una assistència regular a les classes magistrals pel bon seguiment de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent