Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A18.1 |
Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa. |
| A18.2 |
Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions. |
| A19.1 |
Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat. |
| A19.2 |
Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
| CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A13 |
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A14 |
Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A18.1 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A18.2 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A19.1 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
| | A19.2 |
Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
| | A20 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i jerarquització de les mateixes.
Fundamental care. Judici clínic. Valoració d’infermeria i cures d’infermeria adaptades a les necessitats humanes. |
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infància |
Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nounat i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar. |
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia |
S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció |
Unitat temàtica IV.- Embaràs, part i puerperi |
Variacions en les necessitats de les dones durant l'embaràs, part i puerperi. Participació de la parella i grup familiar en l'adaptació a la nova situació. |
Unitat temática V.-Adult/a
|
Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut |
Unitat temàtica VI.- La gent gran. |
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats bàsiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
45 |
72 |
Seminaris |
|
18 |
22 |
40 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
22 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
A13 | A14 | A18.1 | A18.2 | A19.1 | A19.2 | A20 | |
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria |
Sessió Magistral |
Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes |
Seminaris |
Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia.
Ampliació i relació dels continguts impartits a les sessions magistrals en el fer profesional. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estrategia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre experiències que deuen realitzar els estudiants.
Treball col·laboratiu |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada
|
Descripció |
Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada; l'estudiant podrà sol·licitar les tutories que consideri necessàries via correu electrònic. . |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Continguts teòrics de l'assignatura basats en classes magistrals amb exposició oral i audiovisual de la matèria a explicar.
L'avaluació dels continguts teòrics es basarà en dues proves objectives tipus test. |
60% |
Seminaris |
|
Assistència als seminaris, basats en metòdes dinàmics d'adquisició de coneixements i aptituts, en els que es tindrà en compte l'actitud i participació de l'alumnat.
Presentació dels diferents treballs individuals i/o en grup.
ELs continguts dels seminaris formaran part dels contiguts de les proves objetives esmentades en l'apartat anterio |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Assistència obligatòria.
Elaboració de pla de treball grupal i individual.
Recerca de fonts documentals.
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics.
Cooperació amb el grup.
Autoavaluació i avaluació grupal.
Participació activa i coherent als continguts adients.
Els continguts dels ABP seran avaluats en les proves objetives descrites anteriorment. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És una assignatura d'avaluació continuada; en la part teòrica es realitzaran dues proves objectives tipus test al llarg del curs que s'han de superar amb un 5 o més, cadascuna. Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris i ABP són de caràcter obligatori, i tenen pes a la nota final de l'assignatura. No hi ha segona convocatòria per les categories "seminaris" i "ABP". L'entrega dels treballs proposats als seminaris es de caràcter obligatori. Convocatòries oficials: només es poden recuperar les proves objectives (teòriques): S'han d'aprovar amb un mínim de 5 cadascuna. Les assistències als seminaris i als ABP no es poden recuperar amb cap activitat extra. Per aprovar l'assignatura s'han de tenir totes les proves i activitats superades amb un mínim de 5. Només es realitzarà mitjana entre les proves mixtes si ambdues han estat superades amb un 5. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, "durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista". La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
Patricia Ann Potter, Anne Griffin Perry, Fundamentos de enfermería, 8a., Barcelona: 2015
Audrey Berman, Shirlee Snyder, Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Vol. IKozier, B & Erb, 9a., Madrid: 2013
Seguranyes, G, Enfermería Maternal., , Doyma: 2000
Estevez González, M Dolores, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 2a, Palmas de Gran Canaria: 2017
Sharon Jensen, Valoración de la salud en enfermería: una guia para la práctica, 2a, Philadelphia: 2012
|
Llibres disponibles format online: Aguilar
Cordero, M.José. Parte I, II, III: Tratado de Enfermería del niño y adolescente.
[En Línea]. Barcelona: Elsevier España, 2012 (2a edición) Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/tratado-de-enfermera-del-nio-y-el-adolescente Alfaro,
Alfredo y colaboradores. Pensamiento crítico, razonamiento crítico y juicio
clínico en enfermería. Un enfoque práctico. [En Línea]. Barcelona: Elsevier
España, 2017 (6a.edición). Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/pensamiento-crtico-razonamiento-clnico-y-juicio-en-enfermera Audrey
J. Berman, Shirlee Snyder, Barbara. Kozier, Glenora. Erb. Fundamentos de
enfermería: conceptos, proceso y práctica. Kozier & Erb. [En Línea].
Madrid: Pearson Education, 2013. Disponible en : https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/53936?fs_q=fundamentos__de__enfermer%C3%ADa&prev=fs&fs_contributors=Berman,__Audrey&fs_contributors_lb=Berman,__Audrey Estevez González, M Dolores, Cuidados de
enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 2a ed, Universidad de las
Palmas de Gran Canaria
: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/57244 García
Lopez y colaboradores. UNIDAD 1: Cuidados básicos para la Edad Avanzada. [En
Línea]. Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2015. Disponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/170/2/
Jensen,
Sharon, Valoración de la salud en enfermería. Una guía para la práctica, 1a,
Wolters Kluwer Health: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/125302 Martinez
Bueno, Cristina; Torrens Sigalés, Rosa Maria. Enfermería de la mujer I (BLOQUE
I).[En Línea].Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paragidma), 2017 (3a edición).
Diponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/618/2/ Protocol
d'activitats preventives i promoció de la salut a l'edat pediatrica.
http://www.gencat.cat/salut/botss/html/ca/dir3663/protocol_salut_edat_pediatrica.pdf
SEMFIT.
Atenció Primaria. PAPPS, actualizatció 2014. . http://www.papps.es/upload/file/PAPPS_2014.pdf Watson, J. Assessing and Measuring Caring in Nursing and Health Science : Second Edition, edited by Jean Watson, Springer Publishing Company, 2008. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.sabidi.urv.cat/lib/urv/detail.action?docID=423632# |
Complementària |
José Luis Aranguren, La Vejez como autorrealizacio?n personal y social, , Madrid: 1992
María Amparo Benavent Garcés, Esperanza Ferrer Ferrandis, Cristina Francisco del Rey, Esperanza Fe, Fundamentos de enfermerÍa, , Madrid: 2009
Abraham H Maslow, Motivación y personalidad, , Madird: 1991
Abraham H Maslow, El Hombre autorrealizado : hacia una psicologi?a del ser, 9a edición, 2012
|
López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L. 2003 Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005 Spencer, A; Nevad, J; Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005 Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005 Watson J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008 Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998 |
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18254102 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18254105 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18254001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18254002 | ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18254009 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111 |
|
|
Altres comentaris |
Es recorda l'assistència obligatòria als ABPs i es recomana una assistència regular a les classes magistrals pel bon seguiment de l'assignatura.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|