DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18254101
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ORTEGA SANZ, LAURA
Adreça electrònica laura.ortega@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
raquel.urbano@urv.cat
mariadelcarmen.gimenez@urv.cat
Professors/es
ORTEGA SANZ, LAURA
YEPES TRIGUEROS, JOSÉ MANUEL
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
URBANO MARTÍNEZ, RAQUEL
GIMÉNEZ RODRÍGUEZ, MARÍA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><p>És una assignatura curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques, hàbits i estils de vida sans, des de la perspectiva holística i global. Aprofundeix el procés evolutiu de la persona sana a les diferents etapes de la vida. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.1 Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
 A19.2 Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A14 Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A18.1 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A18.2 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A19.1 Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
 A19.2 Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
 A20 Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i jerarquització de les mateixes.
Fundamental care. Judici clínic. Valoració d’infermeria i cures d’infermeria adaptades a les necessitats humanes.
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infància Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nounat i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temàtica IV.- Embaràs, part i puerperi Variacions en les necessitats de les dones durant l'embaràs, part i puerperi. Participació de la parella i grup familiar en l'adaptació a la nova situació.
Unitat temática V.-Adult/a
Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica VI.- La gent gran. S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats bàsiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A13
A14
A18.1
A19.1
1 0 1
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
27 45 72
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
18 22 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
12 22 34
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria
Sessió Magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
Seminaris Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia.
Ampliació i relació dels continguts impartits a les sessions magistrals en el fer profesional.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estrategia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre experiències que deuen realitzar els estudiants.
Treball col·laboratiu
Atenció personalitzada Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada; l'estudiant podrà sol·licitar les tutories que consideri necessàries via correu electrònic. .


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
Continguts teòrics de l'assignatura basats en classes magistrals amb exposició oral i audiovisual de la matèria a explicar.

L'avaluació dels continguts teòrics es basarà en dues proves objectives tipus test.
60%
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
Assistència als seminaris, basats en metòdes dinàmics d'adquisició de coneixements i aptituts, en els que es tindrà en compte l'actitud i participació de l'alumnat.
Presentació dels diferents treballs individuals i/o en grup.

ELs continguts dels seminaris formaran part dels contiguts de les proves objetives esmentades en l'apartat anterio
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
Assistència obligatòria.
Elaboració de pla de treball grupal i individual.
Recerca de fonts documentals.
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics.
Cooperació amb el grup.
Autoavaluació i avaluació grupal.
Participació activa i coherent als continguts adients.
Els continguts dels ABP seran avaluats en les proves objetives descrites anteriorment.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És una assignatura d'avaluació continuada; en la part teòrica es realitzaran dues proves objectives tipus test al llarg del curs que s'han de superar amb un 5 o més, cadascuna. Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris i ABP són de caràcter obligatori, i tenen pes a la nota final de l'assignatura. No hi ha segona convocatòria per les categories "seminaris" i "ABP". L'entrega dels treballs proposats als seminaris es de caràcter obligatori.

Convocatòries oficials: només es poden recuperar les proves objectives (teòriques): S'han d'aprovar amb un mínim de 5 cadascuna. Les assistències als seminaris i als ABP no es poden recuperar amb cap activitat extra. Per aprovar l'assignatura s'han de tenir totes les proves i activitats superades amb un mínim de 5. Només es realitzarà mitjana entre les proves mixtes si ambdues han estat superades amb un 5.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, "durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista". La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Patricia Ann Potter, Anne Griffin Perry, Fundamentos de enfermería, 8a., Barcelona: 2015
Audrey Berman, Shirlee Snyder, Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Vol. IKozier, B & Erb, 9a., Madrid: 2013
Seguranyes, G, Enfermería Maternal., , Doyma: 2000
Estevez González, M Dolores, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 2a, Palmas de Gran Canaria: 2017
Sharon Jensen, Valoración de la salud en enfermería: una guia para la práctica, 2a, Philadelphia: 2012

Llibres disponibles format online:

Aguilar Cordero, M.José. Parte I, II, III: Tratado de Enfermería del niño y adolescente. [En Línea]. Barcelona: Elsevier España, 2012 (2a edición) Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/tratado-de-enfermera-del-nio-y-el-adolescente

Alfaro, Alfredo y colaboradores. Pensamiento crítico, razonamiento crítico y juicio clínico en enfermería. Un enfoque práctico. [En Línea]. Barcelona: Elsevier España, 2017 (6a.edición). Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/pensamiento-crtico-razonamiento-clnico-y-juicio-en-enfermera

Audrey J. Berman, Shirlee Snyder, Barbara. Kozier, Glenora. Erb. Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Kozier & Erb. [En Línea]. Madrid: Pearson Education, 2013. Disponible en : https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/53936?fs_q=fundamentos__de__enfermer%C3%ADa&prev=fs&fs_contributors=Berman,__Audrey&fs_contributors_lb=Berman,__Audrey

Estevez González, M Dolores, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 2a ed, Universidad de las Palmas de Gran Canaria : https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/57244

García Lopez y colaboradores. UNIDAD 1: Cuidados básicos para la Edad Avanzada. [En Línea]. Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2015. Disponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/170/2/

Jensen, Sharon, Valoración de la salud en enfermería. Una guía para la práctica, 1a, Wolters Kluwer Health: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/125302

Martinez Bueno, Cristina; Torrens Sigalés, Rosa Maria. Enfermería de la mujer I (BLOQUE I).[En Línea].Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paragidma), 2017 (3a edición). Diponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/618/2/

Protocol d'activitats preventives i promoció de la salut a l'edat pediatrica. http://www.gencat.cat/salut/botss/html/ca/dir3663/protocol_salut_edat_pediatrica.pdf SEMFIT. Atenció Primaria. PAPPS, actualizatció 2014. . http://www.papps.es/upload/file/PAPPS_2014.pdf

Watson, J. Assessing and Measuring Caring in Nursing and Health Science : Second Edition, edited by Jean Watson, Springer Publishing Company, 2008. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.sabidi.urv.cat/lib/urv/detail.action?docID=423632#

Complementària José Luis Aranguren, La Vejez como autorrealizacio?n personal y social, , Madrid: 1992
María Amparo Benavent Garcés, Esperanza Ferrer Ferrandis, Cristina Francisco del Rey, Esperanza Fe, Fundamentos de enfermerÍa, , Madrid: 2009
Abraham H Maslow, Motivación y personalidad, , Madird: 1991
Abraham H Maslow, El Hombre autorrealizado : hacia una psicologi?a del ser, 9a edición, 2012

López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L.  2003

Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005

Spencer, A; Nevad, J;  Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008

Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18254102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18254105

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18254001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18254002
ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18254009
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111

 
Altres comentaris
Es recorda l'assistència obligatòria als ABPs i es recomana una assistència regular a les classes magistrals pel bon seguiment de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent