Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A18.1 |
Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa. |
| A18.2 |
Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions. |
| A19.3 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions. |
| A19.4 |
Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se. |
| A19.5 |
Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors. |
| A19.6 |
Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament. |
| A19.7 |
Ser capaç de proporcionar educación per a la salut als pares o cuidadors primaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A18.1 |
Identificar i relacionar els factors associats als problemes de salut reproductiva
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
| | A18.2 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
| | A19.3 |
Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.4 |
Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A19.5 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.6 |
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.7 |
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1 Repàs de l´anatomia i fisiologia de l´aparell reproductiu de la dona i de l´home. |
1.1 Fisiología del cicle endometrial i ovaric.
1.2 Els mètodes anticonceptius |
TEMA 2 Alteracions de la Salut sexual i reproductiva |
|
TEMA 3 Desequilibris en el climateri |
3.1. THS
3.2 Cancer de mama
3.3 Cancer de cervix |
TEMA 4 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació |
4.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
4.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
4.3- Educación sanitaria a l´embaràs
4.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal. |
TEMA 5 Els problemes de salut durant la gestació-2 |
5.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
5.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur |
TEMA 6 Els problemes de salut durant la gestació-1 |
6.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
6.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes |
TEMA 7 Atenció d’infermeria al part normal i distocic i actuacio davant les complicacions de la mare y/o nen durant el treball de part i alumbrament |
7.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
7.2- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat
7.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
7.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
7.4 Instrumentació obstètrica i cesària |
TEMA 8 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1 |
8.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
8.2- Cures al postpart inmediat
8.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria. |
TEMA 9 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2 |
9.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
9.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad
|
TEMA 10 Introducció a la pediatria |
- Infermeria a la infància i l’adolescència
- Valors de la normalitat (FC, FR, TA)/edat
- Dolor en la infància |
TEMA 11 Cures d´infermeria al nounat i lactant . Patologies més freqüents. |
-Icterícia neonatal
-Isoimmunització
-GEA
-Deshidratació
-Candidiasis
-Infecció neonatal
-Mort Sobtada
-Cures Centrades en la Família |
TEMA 12 Nounat d´alt risc |
-Prematur. Cures Centrades en el Desenvolupament. NIDCAP
-Baix pes
-Fill de mare Diabètica
- Fill de mare toxicòmana
-Complicacions perinatals: trastorns neurològics del Nounat
- Atenció a la família
|
TEMA 13 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia respiratoria |
-Test de Silverman
-Score IRA
-Bronquiolitis.VRS
-Displàsia Broncopulmonar
-Catarro
-Pneumònia
-ASMA
-CRUP
-Distres respiratori
-Atenció a la família
|
TEMA 14 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia cardíaca |
- Principals problemes cardiològics a la infància. Definició, etiologia, tractament
- Cardiopaties cianòtiques. Definició, etiologia, tractament
- Cardiopaties no cianòtiques. Definició, etiologia, tractament
- Atenció a la família |
TEMA 15 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia renal |
-Infeccions
-Síndrome nefròtic
-Tumors
-Atenció a la família
|
TEMA 16 Alteraciones de la son a la infància i l’adolescència |
-Somnambulisme
-Bruxisme
-Malsons
-Terrors nocturns
-Atenció a la família |
TEMA 17 Cures d´infermeria al nen i l´adolescent patologies més freqüents |
-Diabetis
-Malalties Exantèmiques i pròpies de la Infància
-Infeccions dermatològiques i oculars
-Enuresis i encopresis
-PAPPS: Obesitat infantil
-HIV/SIDA
-Hepatitis
-Epilèpsia
-Atenció a la família |
TEMA 18 Alteracions més freqüents al nen i l'adolescent |
-Alteracions en el comportament
-Dependencies TICs
-Alteracions a la alimentació
-Fracàs escolar
-Maltractaments
-Consum de substàncies tòxiques
-Atenció a la família
|
Seminaris |
Relacionats amb els continguts de l´assignatura |
ABPs |
Relacionats amb els continguts de l´assignatura |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
32 |
32 |
64 |
Seminaris |
|
18 |
18 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
16 |
26 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
16 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació. |
Sessió Magistral |
Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics. |
Seminaris |
Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria. |
Presentacions / exposicions |
Exposicions orals a l'aula, de temes especifics. |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es valorarà la participacio activa a l´aula i la presentació escrita de treballs |
15% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Es demana l´assistencia al menys a un 80% de les sessions, el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball.
A part, els continguts seran avaluats a la prova objectiva tipus test |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals. |
|
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluacio dels coneixements impartits a les sessions magistrals, tallers, seminaris, ABPs. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En el moodle trobareu tota la informació detallada sobre el funcionament de l'assignatura. El material audiovisual facilitat per el professorat, es només un esquema per impartir les classes, creiem que és imprescindible agafar apunts i consultar la bibliografia recomanada (tant a aquesta guia com a classe) per a poder assolir el grau de coneixements, aptituds i competències necessàries. S'aproven les activitats avaluables amb un 5, a excepció de les proves parcials i final tipus test, on es necessari treure com a mínim un 6 per aprovar. Amb aquesta nota es podrà fer mitja amb la resta d'activitats. Si no es així, l'alumne es tindrà que presentar a la prova tipus test de la convocatòria oficial. Si qualsevol altre de les activitats avaluables en primera convocatòria estigues suspesa o no presentada, el professor pot considerar la presentació d'una activitat extra avaluable, amb la data límit de la convocatòria oficial. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Cristina Martínez Bueno, Enfermería de la Mujer Tomo 1, DAE, 2017 en linea
Cristina Martínez Bueno, Enfermería de la Mujer Tomo 2, DAE, 2017 en linea
Angeles Rodriguez, Cuidados obstétricos en situaciones críticas, DAE, 2014 en linea
Angeles Rodriguez, Guía Obstetricia, DAE, 2007 en linea
Baston, H, Bases de la Enfermería Materno-Infantil : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Elsevier, 2018 en linea
Baston, H, Cuidados Posnatales : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Elsevier, 2018 en linea
Ladewig PW,, Enfermería maternal y recién nacido (5a. ed.), McGraw-Hill, 2006 en linea
Rodríguez López MA, González Fernández CT, Megías Plata D, Enfermería del niño y el adolescente II, 3ªed, DAE:2019
Aguilar Cordero MJ, Tratado de enfermería del niño y el adolescente: cuidados pediátricos, 2ªed, Elseiver;España:2012
Carbonero Celis C, Crecimiento y desarrollo del niño, 1ªed, Wanceulen Editorial:2017
Cruz M, Manual de pediatria, 3ªed, Ergon:2013
Estevez González MD, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 1ªed, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servici
Viguer JM, Enfermeria de la infancia y la adolescencia, 1ªed, Mc Graw-Hill/Interamericana de España:2006
Rodríguez López MA, González Fernández CT, Megías Plata D, Enfermería del Niño y el Adolescente, 3ªed, DAE:2019
|
Bibliografia digital recomendada de acceso gratuito a través CRAI URV, podeis acceder a dos de las principales bibliotecas digitales traves del link generado en el titulo de ellas por si quereis consultar otros titulos y tambien a traves del titulo, a cada obra en particular PARTE DE OBSTETRICIA Y GINECOLOGIA 1-Enferteca: llibres de l'editorial Paradigma
Cristina Martínez
Bueno, Rosa María Torrens Sigalés. 348 pags Editorial DAE-Año 2017 Cristina Martínez
Bueno, Rosa María Torrens Sigalés.415 pags Editorial DAE-Año 2017 Serie Cuidados Avanzados Mª Ángeles Rodriguez
Rozalén - Rosa Mª Plata Quintanilla. 394 pags Editorial DAE-Año 2014 Mª Ángeles Rodriguez
Rozalén - Rosa Mª Plata Quintanilla. 244 pags Editorial DAE- Año 2007
(reimpreso en el 2011) 2-Proquest eBook Central: inclou llibres d'infermeria
d'editorials com McGraw Hill, Desclee Brouwer, Trotta, DeVecchi., etc.
Philadelphia:Elsevier; 2018. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT/18254202 | APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A L'HOSPITAL/18254203 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|