Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A17.6 |
Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5.1 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A5.3 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A7 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A13 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
| | A14 |
Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A16.3 |
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A17.1 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A17.2 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
| | A17.3 |
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
| | A17.5 |
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
| | A17.6 |
Participar en les activitats de grup segons les normes acordades
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els treballs de grup
| | A23.2 |
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove |
Anàlisis epidemiològica de la prevalença dels problemes de salut de l'adult jove. La discussió sobre les conductes de risc i els hàbits i estils de vida permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre's amb la del grup de població estudiada. |
Unitat temàtica II: Cura de la persona en les diferents proves diagnòstiques: de laboratori, radiològiques, endoscòpies... |
Protecció del pacient i del professional. Preparació, procediment i cures post prova.
Radiografia convencional i altres proves d'imatge. Proves bàsiques de laboratori. Proves diagnòstiques de medicina nuclear i endoscòpies. |
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc que comporten lesions traumàtiques |
Factors que influeixen en la presentació de lesions traumàtiques. La falta de percepció del risc o el consum de substàncies addictives, són factors de l'estil de vida del jove associats a aquests problemes de salut. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió.
Valoració de l'estat general a nivell de primers auxilis i a l'ingrés hospitalari. Valoració del nivell de consciencia. Valoració i cura de ferides quirúrgiques. Valoració i cura del dolor en el sentit global del concepte.
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Asèpsia. Ferides. Prevenció de la infecció nosocomial.
Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant de l'ingrés, la intervenció quirúrgica , el dolor, i situació de crisi familiar.
|
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives |
En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-V i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Aspectes a destacar en el treball del rol infermer són l'anàlisi i la reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives, donada la repercussió que aquests elements tenen en la qualitat de la cura.
|
Unitat temàtica V: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc en l'alimentació |
En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que conflueixen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com a problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen els factors psico-socials i culturals que s'hi associen. També es reflexiona sobre el paper que els hàbits i estils de vida, les crisis de desenvolupament i l'equilibri emocional en el jove tenen en la gènesi d'aquest tipus de problemes.
Les dietes hipercalòriques, la falta d'exercici, el culte a la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Reconeixement de signes i símptomes, i actuacions en aquesta mena de trastorns. Identificació de recursos assistencials a tots els nivells. |
Unitat
temàtica VI: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de risc en las relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat |
Reflexió sobre les conductes de risc en les relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat
Prevenció, valoració i tractament de les infeccions de transmissió sexual més prevalents (incloent-hi la infecció pel VIH). |
Unitat temàtica VII: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la cronicitat en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes crònics de salut predominants en el jove.
En el seu estudi es tindrà en compte que l'impacte que per al jove i la seva família té el diagnòstic d'un problema crònic de salut, especialment pel que fa al canvi d'hàbits i estils de vida que requereixen i per com afecta a les relacions amb l'entorn immediat del jove.
Es reflexionarà, també, sobre la responsabilitat, l'oportunitat i el compromís infermer dins de l'equip de salut per tal que el jove aprengui sobre la seva cura i adquireixi capacitats per afrontar la incertesa, viure amb autonomia i millorar la qualitat de vida.
Es desenvoluparan conceptes específics sobre el procés d'adaptació a la cronicitat en el jove. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Seminaris |
|
16 |
16 |
32 |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
24 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Seminaris |
Treball i participació activa dels alumnes sobre temes concrets |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes personals i necessitats d'aprenentatge en horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o mtijançant cita prèvia. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, i és el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. És a dir, els alumnes poden consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o demanant cita.
A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris s'avaluaran mitjançant preguntes incloses a les proves d'avaluació de la categoria sessió magistral.
A més, a classe, i en grups de dos, s'avaluarà, també, la resposta a preguntes tipus test mitjançant l'aplicació Socrative. El total dels tests passats a classe valdrà 1 punt de la nota final de l'assignatura i es calcularà a partir de la mitjana de tots els tests realitzats.
Els estudiants que, per motius diversos, no puguin realitzar algunes de les proves amb l'aplicació Socrative, no tenen dret a repetir-les ni a recuperar-les |
10 % |
Sessió Magistral |
|
Els continguts treballats a les sessions magistrals, així com els que s'hagin treballat als seminaris o als ABPs, s'avaluaran mitjançant dues proves de preguntes curtes o tipus test, que podran ser orals o escrites.
Una de les proves es realitzarà a meitat de curs i l'altra a final de curs. En cadascuna de les proves s'avaluaran coneixements sobre la matèria donada en seminaris, ABP i classes magistrals.
Cadascuna de les proves valdrà el 50% de la categoria.
S'aprova la categoria amb una mitjana de 5. Es pot fer mitjana si tots els parcials de l'assignatura tenen una nota igual o superior a 4. |
70 % |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Assistència, participació, habilitats de cerca i treball grupal a partir d'una rúbrica d'avaluació.
Considerant les dificultats per a l'assistència a les sessions que es poden presentar derivades del compromís d'autoresponsabiltiat, l'aprovat d'aquesta categoria no es considerarà, enguany, un requisit per a l'aprovat de l'assignatura. |
20 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els requisists per aprovar cadascuna de les categories d'avaluació són: 1-Nota mitjana de 5 a la categoria Sessió magistral. Es pot fer mitjana quan totes les proves escrites tenen una nota igual o superior a 4. 2-La categoria seminaris no té cap exigència per considerar-se aprovada, ni tampoc és un requisit per aprovar l'assignatura 3-Nota final igual o superior a 5 4-La categoria Sessió magistral es recupera amb una prova oral o escrita de preguntes curtes o tipus tes de tota la matèria. 5-La categoria ABP no es pot recuperar en segona convocatòria. 6- Els requisits per aprovar l'assignatura en segona convocatòria són els mateixos que en primera. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic o com a suplantació de la identitat, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ES CONTEMPLA LA POSSIBILITAT DE L'AVALUACIÓ ÚNICA NOMÉS EN CAS DE CONFINAMENT TOTAL Els estudiants que no puguin seguir l'avaluació contínua podran realitzar una prova única en primera i en segona convocatòria. La nota final obtinguda a l'assignatura serà la resultant de l'examen ol line mitjançant qüestionari, preguntes curtes o examen oral. No es tindrà en compte la resta d'activitats ponderables a l'avaluació continuada. Només es podran acollir a aquest tipus d'avaluació aquells estudiants que demostrin que durant aquest periode de confinament no poden fer el seguiment de l'avaluació continuada per temes laborals. S'haurà de presentar el contracte laboral que acrediti la situació. |
Bàsica |
Rigol A. y Ugalde M. , Enfermería de Salud Mental y Psiquiatria, 2001, Barcelona. Masson
Lorenzo P, Drogodependencias, 2009, Madrid. Panamericana
Fuente (de la) M. (Coord), Enfermería Médico-quirúrgica (3 vol), 2009, Madrid. DAE: (Paradigma)
Williams L. S. y Hoper P, Enfermería medicoquirúrgica, 2009, Madrid. McGrawHill
LeMone P. y Burke K. , Enfermería Medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol.), 2009, Madrid. Pearson Educatión
VVAA, Enfermería de salud mental y psiquiátrica : valoración y cuidados , 2012, Médica Panamericana
Benavides Torres et al., Promocíón de la salud sexual en jóvenes, 2013, Manual Moderno
Generalitat de Catalunya, E-Joventu. Espai virtual de recursos per a les polítiques de joventut (tots els recursos), Vigent a http://ejoventut.gencat.cat/ca/recursos/ambits_de_treball/salut/tots_els_recursos/, Generalitat de Catalunya
Mercedes de la Fuente Ramos (Coordinadora), Enfermería Médico-Quirúrgica. Tomo 1, 2015, DAE
María Pilar Mosteiro Díaz, Dolor y cuidados enfermeros, 2015, DAE
|
|
Complementària |
Ronald M. , Tratamiento práctico de fracturas, 2003, Madrid: Elsevier
Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol
Phillips N, Técnicas de Quirofano, 2005, Barcelona: Elsevier
Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby
Bastos F. Valle J, Diccionario enciclopedica ilustrado de traumatología, 2007, Monsa Praima ediciones
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18254102 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18254001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18254002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18254009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|