Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A21 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT6 |
Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Explicar les alteracions de salut en la persona gran i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
| | A13 |
Mostra sensibilitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
| | A14 |
Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
| | A16.3 |
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
| | A17.1 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats en les diferents etapes del cicle vital
| | A17.2 |
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
| | A17.3 |
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
| | A17.5 |
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Aplicar tècniques d'estimulació (físiques i cognitives) en les diferents etapes de la vida d'acord al problema de salut i atenent al caràcter individual, especialment en aquelles persones que presenten processos de caràcter neurològic i de deteriorament cognitiu (reversible i irreversible)
| | A20 |
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
| | A21 |
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
| | A23.2 |
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT6 |
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge.
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
| | CT7 |
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Experiència i vivència del procés d'envellir |
Característiques del procés d'envelliment: envelliment biològic, psicològic i social. La individualitat en el procés d'envellir.
Introducció a l'ancià fràgil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major.
Característiques de la malaltia en la persona gran. Pluripatologia i plurifarmacia en la persona gran.
Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció a l'adult gran amb problemes de salut i / o situació de dependència |
Unitat temàtica II: La cura del malat en les diferents proves diagnòstiques |
Proves diagnòstiques més freqüents en la persona gran. Proves d'imatge; laboratori; endoscòpies; biòpsies.
Preparació de la persona, procediment i cures post prova.
|
Unitat temàtica III: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos crònics |
Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia.
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència.
Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés.
|
Unitat temàtica IV: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació |
Problemes de salut neurólogics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. S'exploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgia i les dificultats en les activitats de la vida diària |
Unitat temàtica V: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions sensorials |
Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbicusia i la sordesa entre d'altres. Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida |
Unitat temàtica VI: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions cognitives |
Dimensions de l'experiència en l'adult gran amb deteriorament cognitiu reversible i irreversible, amb especial èmfasi en la malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
45 |
73 |
Seminaris |
|
16 |
19 |
35 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
14 |
25 |
39 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís amb l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Activitats grupals on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió, l'anàlisi crític i el debat per part de l'alumne. Així com la profundització en el coneixement del procés d'envelliment i les seves característiques sense perdre de vista la individualitats d'aquest precés. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge.
|
Atenció personalitzada |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Descripció |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a través de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, Teams, etc Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avaluarà mitjançant una o dues proves objectives amb preguntes tipus test sobre els continguts de l'assignatura |
60% |
Seminaris |
|
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs que es puguin derivar.
L'assistència i participació en els debats és obligatòria |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria |
20% |
Altres |
|
Es podrà valorar la assistència continuada, la participació, col·laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura. Per aprovar l'assignatura es necessari aprovar tots els apartats avaluatius |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per ho que sol amb casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL. Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 4 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
|
Bermejo Boixareu, C., & Rodríguez Salazar, J. Manual terapéutico en geriatría (2ª edición. ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana;2017 Bruna G. Bruna, Gemma , Dejando huella Dejando huella?: dieciocho visiones sobre las enfermeras geriátricas. Hospitalet de Llobregat: Sociedad Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica; 2018. Eliopulos, Charlotte. Enfermería gerontológica. L'Hospitalet del Llobregat: Wolters Kluwer Health;2019 Tirado Darder JJ, Carmona Simarro JV. Enfermería geriátrica y gerontológica?: cuidados al mayor. Valencia: Psylicom Ediciones; 2020. Whitbourne, S., & Sliwinski, M. The wiley-Blackwell handbook of adulthood and aging (Blackwell handbooks of developmental psychology). Chichester, UK: Wiley;2016 | e-llibres: Enferteca: llibres de l'editorial Paradigma. Diaponible a:
https://www-enferteca-com.sabidi.urv.cat/ • ELibro: inclou llibres d'infermeria
i salut de la majoria d'editorials espanyoles, d'infermeria: Dyckinsom McGraw
Hill, Manual Moderno, Macmillan Iberica, Diaz de Santos, Pearson, etc.
Disponible a: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/inicio
• Ingebook: Conté tota la col·lecció de la serie Enfermeria de l'editorial
Pearson, entre altres. Disponible
a: http://www.ingebook.com.sabidi.urv.cat/ib/NPortada?CodPortada=1000180 Complementària Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula |
|
|
Complementària |
|
Bibliografia Complementària:
| Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula Es recomana sempre les edicions més recents de la bibliografia |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18254005 | ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18254009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101 | INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18254109 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18254110 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|