Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència. |
| A24 |
Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A10 |
Descriure els problemes derivats de la violència de gènere i les formes de prevenció i atenció
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A24 |
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
Planificar cures que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unidad temática I: Salud y enfermedad mental. Organización y significados de la atención en salud mental.
|
|
Unidad temática II: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de ansiedad, obsesivo-compulsivos, somatomorfos y disociativos. |
|
Unidad temática III: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de personalidad, enfermedad dual y adicciones. |
|
Unidad IV: Trastornos depresivos, bipolares y relacionados. |
|
Unidad V: Procesos de enfermedad relacionados con la esquizofrenia y otros trastornos psicóticos. |
|
Unidad VI: Trastornos del desarrollo. |
|
Unidad VII: El suicidio. |
|
Unidad temática VIII: Violencia de género y salud mental. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
23 |
0 |
23 |
Seminaris |
|
18 |
20 |
38 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
24 |
30 |
Simulació |
|
12 |
15 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
27 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració |
Simulació |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Descripció |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumne sempre que ho requereixi, prèvia demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, reflexions aportacions,role-playing...en el desenvolupament de les sessions. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball de grup/o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
10% |
Simulació |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. |
10% |
Proves mixtes |
|
Realització d’una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria: L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert. En segona convocatòria: l'alumne que no hagi superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació farà un examen tipus test i/o pregunta curta i/o resolució d'un cas pràctic, adaptant la prova a la modalitat d'activitats realitzades durant el curs que no s'hagin superat. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. Es seguirà modalitat d'avaluació continuada que suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa en segona convocatòria seguin la modalitat d'activitats realitzades durant el curs. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
MORRISON, M., Fundamentos de Enfermería en Salud Mental, Última edició publicada ,
JOHNSON, B.S., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada,
FORNES, J., Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados,, Última edició publicada ,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E, Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia, Última edició publicada,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, ,
O'BRIEN PG, ET. AL, Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada,
RIGOL, A., UGALDE, M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
SHIVES, LR., Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales , Última edició publicada,
Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Elsevier
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per la bona dinàmica i seguiment dels tallers i seminaris de tot el grup d'alumnes, una vegada s'hagin iniciat no es podrà accedir passats deu minuts de l'horari establert. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|