DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) INFERMERIA DE SALUT MENTAL I PSIQUIÀTRICA Codi 18254106
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
ines.sombrero@urv.cat
mariateresa.royo@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
ORTEGA SANZ, LAURA
SOMBRERO TORRES, INÉS
ROYO IGLESIAS, MARIA TERESA
Web http://mdolors.burjales@urv.cat
Descripció general i informació rellevant
A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.

L'assignatura preten introduir l’alumne en els aspectes bàsics sobre les necessitats i problemes relacionats amb situacions complexes de salut mental, en els processos de malaltia i rehabilitació, de la persona, família i comunitat.

La planificació de l’assignatura es realitzarà de manera sincrònica o asincrònica en funció de les circumstàncies del moment.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A24 Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
 A10 Descriure els problemes derivats de la violència de gènere i les formes de prevenció i atenció
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
 A24 Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
Planificar cures que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Salut i malaltia mental. Organització i significats de l'atenció en salut mental.


Unitat temàtica II: Processos de malaltia relacionats amb els trastorns d'ansietat, obsessiu-compulsiu, somatomorfos i disociatius.


Unitat temàtica III: Processos de malaltia relacionats amb els trastorns de personalitat, malaltia dual i addiccions.


Unitat IV: Trastorns depressius, bipolars i relacionats.
Unitat V: Processos de malaltia relacionats amb l'esquizofrenia i altres trastorns psicòtics.
Unitat VI: Trastorns del desenvolupament.
Unitat VII: El suicidi.
Unitat temàtica VIII: Violència de gènere i salut mental.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A10
A24
23 0 23
Seminaris
A10
A24
CT5
18 20 38
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A24
CT5
6 24 30
Simulació
A24
CT5
12 15 27
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A7
A10
A24
1 27 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.

Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració
Simulació Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals.
Atenció personalitzada Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Atenció personalitzada
Descripció

A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A10
A24
CT5
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, reflexions aportacions,role-playing...en el desenvolupament de les sessions. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A24
CT5
Elaboració de pla de treball de grup/o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. 10%
Simulació
A24
CT5
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. 10%
Proves mixtes
A7
A10
A24
Realització d’una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic i/o modalitat oral. El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria:

L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert.

En segona convocatòria:

l'alumne que no hagi superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació farà un examen tipus test i/o pregunta curta i/o resolució d'un cas pràctic i/o modalitat oral, adaptant la prova a la modalitat d'activitats realitzades durant el curs que no s'hagin superat.

El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament.

En cas d'introduir modificacions en l'avaluació a causa de la situació de pandèmia s'informarà de les modificacions en el Moodle de l'assignatura. Els examens es realitzaran de forma presencial, tot i que en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat per l'emergència sanitària, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es faran on-line en les dates previstes. La informació s'actualitzarà en el moodle. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Fornes vives, J. Gómez Salgado, J., Principales problemas de salud mental e intervención enfermera., Última edició publicada, Madrid: ENFO, FUDEN; 2008
Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Elsevier
Johnson B.S., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada, Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2000
Mejías Lizancos F, Serrano Parra MD.,, Enfermería en psiquiatría y salud mental., Última edició publicada, Madrid: Difusión Avances de Enfermería; 2021
O’Brien P.G., Kennedy W.Z, Ballard K.A., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, México: McGraw-Hill Interamericana; 2001
Rigol A, Ugalde M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada, Barcelona: Masson; 2001
Shives L R, Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada, Madrid: McGraw Hill; 2007

Bibliografia disponible online:

Enfermería de Psiquiatria y Salut Mental . Megías-Lizancos,F., Serrano-Parra, MD. DAE Editorial, Grupo paradigma. 2021

VOL.1. https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/631/?key=bTVoYldVOVVrOVdTVkpCSm01dlpHODlOak14Sm1abFkyaGhQVEl3TWpFd056QXlNVGd3T1NaMGFYQnZYM0J5YjNoNVBUQW1jR0Z6YzNkdmNtUTlWa2xTUjBsTVNRPT1kWE5sYw%3D%3D

VOL.2. https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/632/?key=bTVoYldVOVVrOVdTVkpCSm01dlpHODlOak15Sm1abFkyaGhQVEl3TWpFd056QXlNVGd4TUNaMGFYQnZYM0J5YjNoNVBUQW1jR0Z6YzNkdmNtUTlWa2xTUjBsTVNRPT1kWE5sYw%3D%3D

Galiana JL. Enfermería psiquiátrica. Barcelona: Elsevier; 2016. Disponible en: https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/product/enfermera-psiquitrica

Eby L. Cuidados de enfermería en salud mental [En Línea]. Madrid: Pearson Educación, 2010 [consultado 02 Jul 2021]. Disponible en: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/53896

Sánchez M. Enfermería psiquiátrica y salud mental [En Línea]. Lérida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2016 [consultado 02 Jul 2021]. Disponible en: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/54726

Complementària AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, Madrid: Medica Panamericana
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, Madrid: Medica Panamericana
Astudillo W., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia, Última edició publicada, Navarra: Eunsa; 2002
Fornes J., Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados., Última edició publicada, Madrid: Médica Panamericana; 2005
MORRISON, M, Fundamentos de Enfermería en Salud Mental, Última edició publicada, Madrid: Harcourt Brace; 1999
Serrano Gil A, Leonsegui Guillot R.A, Introducción a la enfermería de salud mental, Última edició publicada, Barcelona: Diaz de Santos; 2012
Stuart GW.,, Enfermería psiquiátrica: principios y prácticas, Última edició publicad, Madrid: Elsevier; 2006
Townsend MC, Fundamentos de enfermería en psiquiatría, Última edició publicada, México:McGraw-Hill; 2011

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES VI/18254123

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DROGODEPENDÈNCIES I ALTRES ADDICCIONS/18254206

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18254006
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103
 
Altres comentaris
Per la bona dinàmica i seguiment dels tallers i seminaris de tot el grup d'alumnes, una vegada s'hagin iniciat no es podrà accedir passats deu minuts de l'horari establert.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent