Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència. |
| A24 |
Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A10 |
Descriure els problemes derivats de la violència de gènere i les formes de prevenció i atenció
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A24 |
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
Planificar cures que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Salut i malaltia mental. Organització i significats de l'atenció en salut mental.
|
|
Unitat temàtica II: Processos de malaltia relacionats amb els trastorns d'ansietat, obsessiu-compulsiu, somatomorfos i disociatius.
|
|
Unitat temàtica III: Processos de malaltia relacionats amb els trastorns de personalitat, malaltia dual i addiccions.
|
|
Unitat IV: Trastorns depressius, bipolars i relacionats. |
|
Unitat V: Processos de malaltia relacionats amb l'esquizofrenia i altres trastorns psicòtics. |
|
Unitat VI: Trastorns del desenvolupament. |
|
Unitat VII: El suicidi. |
|
Unitat temàtica VIII: Violència de gènere i salut mental. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
23 |
0 |
23 |
Seminaris |
|
18 |
20 |
38 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
24 |
30 |
Simulació |
|
12 |
15 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
27 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració |
Simulació |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de salut mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Descripció |
L'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions
presencial i/o on-line, en horaris concertats prèviament per correu
electrònic o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, reflexions aportacions,role-playing...en el desenvolupament de les sessions. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball de grup/o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
10% |
Simulació |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. |
10% |
Proves mixtes |
|
Realització d’una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic i/o modalitat oral. El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria: L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. En segona convocatòria: Els seminaris, ABP i simulació, no es poden recuperar ja que són metodologies d'avaluació continuada. Per les proves mixtes es realitzarà un examen de les mateixes característiques que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament. Els examens es realitzaran de forma presencial. En cas d'introduir modificacions en l'avaluació a causa d'una emergència sanitària s'informarà de les modificacions en el Moodle de l'assignatura. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
Fornes vives, J. Gómez Salgado, J., Principales problemas de salud mental e intervención enfermera., Última edició publicada, Madrid: ENFO, FUDEN; 2008
Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Elsevier
Johnson B.S., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada, Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2000
Mejías Lizancos F, Serrano Parra MD.,, Enfermería en psiquiatría y salud mental., Última edició publicada, Madrid: Difusión Avances de Enfermería; 2021
O’Brien P.G., Kennedy W.Z, Ballard K.A., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, México: McGraw-Hill Interamericana; 2001
Rigol A, Ugalde M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada, Barcelona: Masson; 2001
Shives L R, Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada, Madrid: McGraw Hill; 2007
|
Bibliografia
disponible online:
Enfermería
de Psiquiatria y Salut Mental . Megías-Lizancos,F., Serrano-Parra, MD. DAE
Editorial, Grupo paradigma. 2021
VOL.1. https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/631/?key=bTVoYldVOVVrOVdTVkpCSm01dlpHODlOak14Sm1abFkyaGhQVEl3TWpFd056QXlNVGd3T1NaMGFYQnZYM0J5YjNoNVBUQW1jR0Z6YzNkdmNtUTlWa2xTUjBsTVNRPT1kWE5sYw%3D%3D
VOL.2. https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/632/?key=bTVoYldVOVVrOVdTVkpCSm01dlpHODlOak15Sm1abFkyaGhQVEl3TWpFd056QXlNVGd4TUNaMGFYQnZYM0J5YjNoNVBUQW1jR0Z6YzNkdmNtUTlWa2xTUjBsTVNRPT1kWE5sYw%3D%3D
Galiana
JL. Enfermería psiquiátrica. Barcelona: Elsevier; 2016. Disponible en:
https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/product/enfermera-psiquitrica
Eby
L. Cuidados de enfermería en salud mental [En Línea]. Madrid: Pearson
Educación, 2010 [consultado 02 Jul 2021]. Disponible en: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/53896
Sánchez M. Enfermería psiquiátrica y salud mental [En
Línea]. Lérida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2016 [consultado 02 Jul
2021]. Disponible en: https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/54726 |
Complementària |
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, Madrid: Medica Panamericana
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, Madrid: Medica Panamericana
Astudillo W., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia, Última edició publicada, Navarra: Eunsa; 2002
Fornes J., Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados., Última edició publicada, Madrid: Médica Panamericana; 2005
MORRISON, M, Fundamentos de Enfermería en Salud Mental, Última edició publicada, Madrid: Harcourt Brace; 1999
Serrano Gil A, Leonsegui Guillot R.A, Introducción a la enfermería de salud mental, Última edició publicada, Barcelona: Diaz de Santos; 2012
Stuart GW.,, Enfermería psiquiátrica: principios y prácticas, Última edició publicad, Madrid: Elsevier; 2006
Townsend MC, Fundamentos de enfermería en psiquiatría, Última edició publicada, México:McGraw-Hill; 2011
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES VI/18254123 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DROGODEPENDÈNCIES I ALTRES ADDICCIONS/18254206 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18254006 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103 |
|
|
Altres comentaris |
Per la bona dinàmica i seguiment dels tallers i seminaris de tot el grup d'alumnes, una vegada s'hagin iniciat no es podrà accedir passats deu minuts de l'horari establert.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|