Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A22.1 |
Conèixer el sistema sanitari espanyol. |
| A23.1 |
Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mitjà ambiental.
| | A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.1 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia.
| | A8.2 |
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures.
| | A11 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A14 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A20 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A22.1 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A23.1 |
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria.
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació en altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT7 |
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que tenen com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital. - Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada. |
Estades de temps predeterminat en horari acadèmic en Institucions sanitàries: Hospitals, Socio-sanitaris, Geriàtrics, CAPs.
|
Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge. “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”. |
- Aplicació de Cuidatges bàsics a pacients i família. |
Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut. |
- Sessions clíniques amb la professora tutora pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Pràctiques clíniques |
|
120 |
0 |
120 |
Sessions clíniques |
|
0 |
3 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Informació sobre centres de pràctiques, tutorització i processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Informació sobre assegurança i protocol a seguir en cas d'accident |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional al mon sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada.
L'assistència es obligatòria al 100% de les pràctiques. |
Sessions clíniques |
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
L'assistència és obligatòria al 100% de les sessions pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Espai per a tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc. |
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un
tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora
responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós
tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant,
fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de
les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de
pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les
pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment
durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli
de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és
convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal
d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma
individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques,
o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel
desenvolupament de les mateixes. IMPORTANT: a causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
Al portafoli s'hi recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura.
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
|
0 % |
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà l'assoliment de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura. Aquesta avaluació anirà a càrrec del tutor en pràctiques i del tutor de la universitat mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne rebrà una avaluació formativa que s’utilitzarà per orientar-lo en el seu aprenentatge
La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions:
60% -Valoració del desenvolupament de les practiques per part del tutor de practiques
20% S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts documentals utilitzades, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. Tutor acadèmic=professor/a URV.
20% S’avaluarà l'assistència i participació a les sessions tot considerant la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportades, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades. Tutor acadèmic=professor/a URV.
|
100 % |
Sessions clíniques |
|
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades pel tutor-a acadèmic=professor-a d'universitat.
El pes a la nota de les sessions clíniques formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades
|
0 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada A meitat de període es farà una avaluació formativa de l'estudiant, que servirà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013).L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura, cal que les subcategories Avaluació tutor/a clínic/a, Avaluació tutor acadèmic: sessions i seminaris i Avaluació del portafolis, estiguin aprovades, amb nota superior a 5. El tutor acadèmic estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials relacionades amb la presa de decisions. El coordinador/a de l'assignatura no intervé en la qualificació del portafoli, sessions clíniques i pràctiques clíniques de l'alumne, el tutor acadèmic i el tutor clínic son els responsables de les mateixes. Ës el responsable de la qualificació final de l'alumne a l'assignatura. Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria. Si l'alumne suspèn l'avaluació continuada tal com està prevista en aquesta guia docent, l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de matricular el proper curs. Ara bé, sempre que a criteri del professor els objectius no assolits siguin recuperables en un període raonable de temps, s'oferirà a l'alumne la possibilitat de recuperar-los, a condició que es disposi de places de pràctiques durant el període necessari abans de la signatura d'actes. En cas que es produeixi algun incident imprevist (malaltia, etc.) es recuperaran els dies que falten, sempre que la disponibilitat del centre de pràctiques permeti recuperar els dies pendents abans de la signatura d'actes. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. Cal tenir en compte que, donada l'especificitat de les assignatures de Pràctiques Clíniques, no es podrà sol·licitar l'avançament de la convocatòria addicional al setembre. |
Bàsica |
Acebedo Urdiales, S et al , Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut., 2010, Tarragona Publicacions URV
García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM., Enfemeria del anciano. , , DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia
Fundamentos de enfermería, Perry, Patricia A. Stockert, Amy M. Hall, 8ªed, Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2015
Berman, Audrey, Kozier y Erb fundamentos de enfermería : conceptos, proceso y práctica , 1ªed, Madrid : Pearson Educación, cop. 2013
Torralba, F, Antropología del Cuidar, 1ªed, Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005
Universidad Nacional de Colombia, Cuidado y práctica de enfermería, 1ªed, Editorial Universidad Nacional de Colombia: 2020
González Rodríguez R, Horrillo Jiménez F, Ruiz Díaz M, Guía de prácticas clínicas: fundamentos de enfermería, 1ªed, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cád
Elseiver, nnnConsult, 2020, Elseiver on line
García Gil UJ, Olmos Martínez F, Atención geriátrica, 2014, Ministerio de Educación de España
Pérez de La Plaza E, Técnicas básicas de enfermería, 2013, McGraw-Hill España
|
|
Complementària |
Madrid : FUDEN, cop., Valoración enfermera : herramientas y técnicas sanitarias , 1ªed., 2015
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18254001 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18254004 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18254005 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18254008 | ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18254009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111 |
|
|
Altres comentaris |
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori.
Es recorda que és obligatori utilitzar l'uniforme de pràctiques de la facultat d'infermeria URV. Així com les normatives d'higiene i asèpsia de la institució. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|