Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits. |
| A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A3 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.4 |
Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
| | A2 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
| | A3 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
| | A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
| | A5.3 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
| | A7 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A8.2 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A13 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A14 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
| | A17.1 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A17.2 |
Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A17.4 |
Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
| | A23.2 |
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant
Respecte per les persones: la intimitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia |
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva
Realitza valoracions seguin guies de practica clínica: estat nutricional, dolor i ferides...
Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració |
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i familia
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; valoració de signes de lesió de la pell, dolor i alteració dels signes vitals; l’entorn com element de confort ... Reflexionan en la acció sobre les capacitats i potencialitats de persona |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
320 |
0 |
320 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Sessions clíniques |
|
0 |
2 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
|
Pràctiques clíniques |
ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 8 setmanes, 5 dies per setmana, en l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques.
A l’alumne se li assignarà entre dos i 4 pacients hospitalitzats, als quals haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu tot integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.
La assistència es obligatòria al 100%.
L'estudiant haurà de realitzar les activitats proposades pel professor al moodle durant el període de pràctiques i lliurar-les a l'espai corresponent de la plataforma virtual. També haurà de participar a les sessions clíniques. En aquestes sessions es realitzarà treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposarà i reflexionarà sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
A meitat del període, l'estudiant serà avaluat qualitativament sobre el desenvolupament de les seves pràctiques i, quan calgui, rebrà orientacions per reconduir-les per tal d'assolir-ne les competències abans que se n'acabi el termini. Al finalitzar les pràctiques clíniques, l'alumnat, serà avaluat segons el grau d'assoliment de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
Per a l'avaluació final també es consideraran el treballs lliurats a moodle i la participació en les sessions clíniques segons la proporció descrita a l'apartat d'avaluació d'aquesta guia.
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà dels documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques.
El portafoli està supervisat per la professora.
El 50 % del treball del portafoli es realitza a la unitat de pràctiques, per la qual cosa l'estudiant disposarà diàriament d'una hora per a tal fi. |
Sessions clíniques |
Treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposarà i reflexionarà sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Atenció personalitzada |
Discusió de problemes i resolució de dubtes en tutories personalitzades. |
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball.
El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà l'assoliment de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura. Aquesta avaluació anirà a càrrec del tutor en pràctiques i del tutor de la universitat mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne rebrà una avaluació formativa que s’utilitzarà per orientar-lo en el seu aprenentatge
La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions:
60% -Valoració del desenvolupament de les practiques per part del tutor de practiques i del professor/a URV
20% S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts documentals utilitzades, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
15% S’avaluarà l'assistència i participació a les sessions tot considerant la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportades, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades
5% Autoinforme i avaluació
|
100% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
|
Sessions clíniques |
|
El pes a la nota de les sessions clíniques formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat de període es farà una avaluació formativa de l'estudiant, que servirà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació de la categoria Pràctiques Clíniques. Per aprovar l'assignatura, cal que les subcategories "Avaluació tutor/a pràctiques", "Assistència a sessions clíniques" i "Portafolis" estiguin aprovades (nota > o = a 5). És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació. En cas que es produeixi algun incident imprevist (malaltia, etc.) es recuperaran els dies que falten, sempre que la disponibilitat del centre de pràctiques permeti recuperar els dies pendents abans de la signatura d'actes. El professor de la URV al centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques i també intervé en situacions especials relacionades amb la presa de decisions. El professor responsable de l'assignatura és el responsable de la qualificació final de l'alumne. L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació. La segona convocatòria de pràctiques serà per a l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tingui faltes d'assistència justificades per causa de força major (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que, a criteri del professor, la situació sigui recuperable i hi hagi places de pràctiques disponibles durant el període necessari abans de la signatura d'actes En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari Cal tenir en compte que, donada l'especificitat de les assignatures de Pràctiques Clíniques, no es podrà sol·licitar l'avançament de la convocatòria addicional al setembre |
Bàsica |
Chalifour, Jacques., LA RELACION DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holísitica y humanista, última edició disponible , SG Editores, SA.
Watson J. , Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers, 1998, Paris:Éditions Seli Arslan
Medina J.L. , La Pedagogía Del Cuidado: Saberes Y Prácticas En La Formación Universitaria De Enfermeria, 1999, Alertes.Barcelona
Acebedo, S et all. , PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Luís Rodrigo, MT, Los diagnósticos enfermeros : Revisión crítica y guía práctica, 9ª edició, Elsevier Masson
VVAA, Interrelaciones NANDA, NOC y NIC : diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones, última edició disponible, Elsevier
Marion Johnson ; Sue Moorhead ; Gloria M. Bulechek ; Howard K. Butcher ; Meridean L. Maas ; Eli, Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos, última edició disponible, Elsevier
VVAA, NNN consult, última edició disponible, Elsevier
|
|
Complementària |
Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989, Califòrnia: Prentice Hall
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|