DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I Codi 18254111
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.garcia@urv.cat
silvia.ferrer@urv.cat
guillerma.medina@urv.cat
Professors/es
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
FERRER FRANCES, SILVIA
MEDINA MARTIN, GUILLERMA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic simulat. Té com propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges clínics més habituals de la pràctica infermera a un primer nivell de competència.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Utilitza els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si escau)
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
 A9 Aplicar procediments en suport vital bàsic
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
 A17.4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques bàsiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Procediments estàndars de protecció I Mesura d'higiene, asèpsia, i esteritlizació. Rentats de mans.
Valoració de la persona I Valoració de la persona I: Exploració física Control de signes vitals. Palpació
mamària. Exploració de necessitats.
Preparació i administració de medicació: Oral, SNG, tòpica, oftalmológica, i
irrigació ótica.
Procediments i cures clíniques I: Recollida de mostres (glucosuria, cetonuria,

sediment d'orina i urinocultivo mitjançant pacient independent i pacient amb

sondaje vesical, esputo, frotis i coprocultivo); Ergonomia; Cures de confort

(Higiene i cura del cos, realització de llit ocupat; Canvis posturals);

Col·locació de bolquer i col·lector.

Mesures de seguretat i prevenció de caigudes.

Tècniques de relaxació

Suporti vital bàsic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A4
A14
A17.4
1 0 1
Simulació
A2
A4
A9
A14
A17.4
21 33 54
Seminaris
A2
A4
A14
A17.4
7 12 19
Atenció personalitzada
A2
A4
A14
A17.4
1 1 2
 
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
1 0 1
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Simulació Estratègia que reprodueix a un laboratori o una situació fictícia, situacions laborals reals en les que l'estudiant, assumint el seu rol, deu donar resposta.
Els tallers pràctics es realitzan amb materials clínics per la pràctica de procediments i cures infermeres.
Roll-playing de relació professional-pacient.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a l'assignatura.
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereix.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà l'oportunitat de realitzar tutories personalitzades amb els professors de l'assignatura per resoldre dubtes e inquietuds sobre els contiguts, dins dels horaris establerts o amb citació per email.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen pràctic sobre els continguts dels tallers de simulació.
L'alumna haurá de reproduir i argumentar un escenari de cuidatge infermer.
Para aprovar es demana un mínim de 5.
50%
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen teòric sobre els continguts impartit en els seminaris i als tallers de simulació. Les preguntes poden ser tipus tests i/o preguntes curtes i/o de desenvolupament. 50%
Altres  

Es imprescindible tenir les dues proves superades per fer nota mitja. Si no es supera el examen teòric no es tindrà accés a l'exàmen pràctic.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatoria es regira per las mateixes normes que l'avaluació continuada.Es imprescindible tenir les dues proves superades per fer nota mitja.

Si no es supera el examen teòric no es tindrà accés a l'exàmen pràctic.


Fonts d'informació

Bàsica

Gonzalez I.C. y Herrero A., Procedimientos y técnicas de Enfermería, 2008, Madrid: DAE


Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby

Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol

Smith S, Duell D. Técnicas de enfermería Clínica. De las técnicas básicas a las avanzadas (7ª ed) Pearson Educación. Madrid 2009
Aguilar MJ. Tratado de enfermería pediátrica. Cuidados pediátricos. Elsevier. Madrid 2003

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per la realització dels tallers de simulació és obligatori l'us de bata i seguiment de les normes que se lliuraran a l'alumna al primer seminari de l'assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent