DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I Codi 18254111
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Adreça electrònica josemanuel.yepes@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
mariadelcarmen.gimenez@urv.cat
martafilipa.fortes@urv.cat
Professors/es
YEPES TRIGUEROS, JOSÉ MANUEL
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
GIMÉNEZ RODRÍGUEZ, MARIA DEL CARMEN
FORTES DUARTE, MARTA FILIPA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p> Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><p>Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic simulat. Té com propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges clínics més habituals de la pràctica infermera a un primer nivell de competència. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Utilitza els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si escau)
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
 A9 Aplicar procediments en suport vital bàsic
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
 A17.4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques bàsiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Procediments estàndars de protecció I Mesura d'higiene, asèpsia, i esteritlizació. Rentats de mans.
Valoració de la persona I Exploració física Control de signes vitals. Palpació
mamària. Exploració de necessitats.
Preparació i administració de medicació: Oral, SNG, tòpica, oftalmológica, i
irrigació ótica.
Procediments i cures clíniques I: Recollida de mostres (glucosuria, cetonuria, sediment d'orina i urinocultiu (mitjançant pacient independent i pacient amb sondaje vesical), esputo, frotis i coprocultivo,
Ergonomia; Cures de confort (Higiene i cura del cos, realització de llit ocupat; Canvis posturals); Col·locació de bolquer i col·lector.
Mesures de seguretat i prevenció de caigudes.
Tècniques de relaxació
Suporti vital bàsic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A4
A14
A17.4
1 0 1
Simulació
A2
A4
A9
A14
A17.4
21 33 54
Seminaris
A2
A4
A14
A17.4
7 12 19
Atenció personalitzada
A2
A4
A14
A17.4
1 1 2
 
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
1 0 1
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Simulació Estratègia que reprodueix a un laboratori o una situació fictícia, situacions laborals reals en les que l'estudiant, assumint el seu rol, deu donar resposta.
Els tallers pràctics es realitzan amb materials clínics per la pràctica de procediments i cures infermeres.
Roll-playing de relació professional-pacient.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a l'assignatura.
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereix.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà l'oportunitat de realitzar tutories personalitzades amb els professors de l'assignatura per resoldre dubtes e inquietuds sobre els contiguts, dins dels horaris establerts o amb citació per email.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen pràctic sobre els continguts dels tallers de simulació.
L'alumna haurá de reproduir i argumentar un escenari de cuidatge infermer.
Para aprovar es demana un mínim de 5.
30%
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen teòric sobre els continguts impartit en els seminaris i als tallers de simulació. Les preguntes poden ser tipus tests i/o preguntes curtes i/o de desenvolupament. Per aprovar es demana un mínim de 6. 50%
Altres  

Abans de realitzar cada taller de simulació s'haurà de fer el Qüesionari previ a aquest. Aquestes preguntes formaran part de l'avaluació de la categoria.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si no es supera l'examen teòric no es tindrà accés a l'examen pràctic.

La segona convocatòria es regira per las mateixes normes que l'avaluació continuada. És imprescindible tenir les dues proves superades per fer nota mitja.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica S Renton, C McGuinness, E Strachan, Procedimientos de enfermería clínica, 6, 2021: Elseiver

Gonzalez I.C. y Herrero A., Procedimientos y técnicas de Enfermería, 2008, Madrid: DAE

Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby

Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol

Smith S, Duell D. Técnicas de enfermería Clínica. De las técnicas básicas a las avanzadas (7ª ed) Pearson Educación. Madrid 2009
Aguilar MJ. Tratado de enfermería pediátrica. Cuidados pediátricos. Elsevier. Madrid 2003

Complementària

Llibres electrònics en el fons del CRAI:

http://www.ingebook.com.sabidi.urv.cat/ib/NPortada?CodPortada=1000180

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per la realització dels tallers de simulació és obligatori l'us de bata i seguiment de les normes que se lliuraran a l'alumna al primer seminari de l'assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent