DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II Codi 18254112
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica lourdes.rubio@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
sonia.ortiz@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
alba.roca@urv.cat
encarnacion.iglesias@urv.cat
patricia.gonzalez@urv.cat
ilga.ruschak@urv.cat
meritxell.jimenez@urv.cat
Professors/es
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
YEPES TRIGUEROS, JOSE MANUEL
ORTIZ CARO, SONIA
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
IGLESIAS RIERA, ENCARNACIÓN
GONZÁLEZ PÉREZ, PATRICIA
RUSCHAK -, ILGA
JIMÉNEZ LLAHI, MERITXELL
Web http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una matèria obligatòria de caràcter pràctic-simulat que té com a propòsit preparar els estudiants en els procediments, valoracions i cures clíniques més habituals de la pràctica infermera. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
 A17.4 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A18.2 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A19.5 Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Procediments estàndard de protecció II

Rentat quirúrgic de mans. Camp estèril. Vestir-se per realitzar procediments que
requereixen esterilitat. Posar-se guants estèrils.
Unitat temàtica II: Valoració de la persona II Exploració física II
Unitat temàtica III:Administració de medicació per via parenteral Generalitats de l'administració de medicació per via parenteral. Seguretat del pacients. Preparació i administració de fàrmacs per via intradèrmica, subcutània, intramuscular i endovenosa. Preparació i administració de perfusions endovenoses. Càlcul de dosis.
Unitat temàtica IV: Procediments clínics II Venopunció: extracció de sang venosa. Canalització d'una via perifèrica.
Preparació i control del pacient en proves diagnòstiques.
Inserció de catèters venosos perifèrics.
Punció arterial.
Espirometria, fisioteràpia respiratòria i teràpia inhalatoria.
Oxigenoteràpia.
ECG.
Inserció i retirada de sonda nasogàstrica.
Inserció i retirada de sonda vesical.
Cures de l'estoma.
Valoració i cures de ferides i drenatges.
Embenats i immobilitzacions.
Valoració i suport a la gestant.
RCP bàsica (infància)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Estudis previs
A2
A4
A23.2
5 25 30
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
44 44 88
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
4 0 4
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Estudis previs Visionat del material audiovisual associat a la pràctica (tantes vegades com trobeu necessari)
Lectura de les guies didàctiques i dels articles associats a la pràctica
Simulació Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de les diferents tècniques i procediments
Supòsits pràctics/ estudi de casos Pràctica reflexiva de diferents procediments emmarcats en situacions clíniques que permeten la integració de coneixements teòrics i pràctics, i la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estudis previs
A2
A4
A23.2
Previ a la pràctica s’ha de contestar el qüestionari PRE. Aquestes preguntes formaran part de l’avaluació de la categoria. 15%
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
La simulació s'avaluarà mitjançant dues proves a cada semestre, que constaran d'una prova escrita (prova 1) i una de pràctica (prova 2) :

Prova 1: qüestionari (POST) de preguntes tipus test via moodle.

Prova 2: Demostració d’una o dues de les pràctiques realitzades. Aquesta prova es corregirà mitjançant rúbrica que identificarà i graduarà la correcció del procediment demostrat.

Per aprovar aquesta categoria cal treure una nota mitjana de 5. Es podrà fer mitjana entre totes les proves sempre que l'alumne hagi assolit, com a mínim, una nota de 4 en cadascuna de les proves.
80%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
Aquesta pràctica s'avaluarà mitjançant l'assistència 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria només es podrà recuperar la categoria "simulació", amb una prova final que constarà d'una prova escrita i / o de demostració segons la part a recuperar. Els criteris per fer mitjana són els mateixos que han estat descrits a l'avaluació continuada.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas I , Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas II, Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C , Técnicas de enfermería clínica, Última edició disponible , Madrid: Pearson
González, IC y Herrero A, Procedimientos y técnicas de enfermería, Última edició disponible, Madrid DAE
New England Journal of Medicine, Videos In Clinical Medicine: The New England Journal of Medicine, Darrera acutalització disponible a: http://www.nejm.org/multimedia/medical-videos, New England Journal of Medicine

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18254102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent