DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT Codi 18254114
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CAROL MOYANO, GLORIA
Adreça electrònica gloria.carol@urv.cat
Professors/es
CAROL MOYANO, GLORIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. Assignatura que preten donar a conèixer diferents programes dirigits a la protecció i promoció de la salut, i a la prevenció de la malaltia, així com les bases per a la confecció d'un Programa de Salut dirigit a una Comunitat concreta. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Descriure els programes de salut que es duen a terme en Atenció Primària
 A16.2 Adquirir els coneixements per al desenvolupament de programes de salut en l'àmbit de l'Atenció Comunitària
 A16.3 Participar activament en la resolució de casos i treballs en grup
 A16.8 Explicar necessitats en salut i valorar estratègies per millorar el nivell de salut de la població
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Conceptes generals Programes de Salut
Guies de Pràctica Clínica
Protocols
Pla de Salut
Metodologia per a la realització d'un Programa de Salut Planificació educativa
Confecció d'un Programa de Salut Planificació Intervenció Comunitària
Programes de Salut més rellavants a l'AP Programes preventius
Programes relacionats amb la cronicitat
Programes relacionats amb la Seguretat del Pacient
Programes d'Intervencions a la Comunitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A19
3 1 4
Sessió Magistral
A19
A20
3 3 6
Presentacions / exposicions
A19
A20
15 3 18
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A20
B7
C3
5 10 15
Avantprojecte
B5
C3
3 20 23
Atenció personalitzada
B6
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura
Explicació continguts, competències i resultats d'aprenentatge
Explicació sistema avaluació
Sessió Magistral Explicació conceptes introductoris: programes de salut, protocols, guies de pràctica clínica i Pla de salut
Presentacions / exposicions Explicació de programes de salut més prevalents al'AP (DM, HTA, PAPPS, Salut i escola, programa d'intervencoions a la comunitat..) per part de professionals sanitaris.
Exposició oral de l'avantprojecte per part dels alumnes.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Recull d'evidències d'aprenentage a assolides sobre diferents temes exposats a classe. Resolució de casos.
Avantprojecte Planificació d'un programa de salut
Atenció personalitzada Tutories de seguiment presencial i/o telemàtica. Cal concertar cita prèvia

Atenció personalitzada
Descripció
De manera presencial i/o telemàtica tutoria de seguiment per resolució dubtes. Cal sol.licitar cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A19
Presencialitat a la sessió de descripció del desenvolupament de l'assignatura 5
Sessió Magistral
A19
A20
Presencialitat a les sessions 5
Presentacions / exposicions
A19
A20
Presencialitat a les sessions 15
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A20
B7
C3
Confecció d'una carpeta d'aprenentatge respectant els terminis d'entrega de les diferents activitats proposades 25
Avantprojecte
B5
C3
Realització d'un programa de Salut dirigit a la Comunitat 25
Altres  

Prova oral

25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent