DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT Codi 18254114
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CAROL MOYANO, GLORIA
Adreça electrònica gloria.carol@urv.cat
Professors/es
CAROL MOYANO, GLORIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p> Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><p>Assignatura que pretén donar a conèixer diferents programes dirigits a la protecció i promoció de la salut, i a la prevenció de la malaltia, així com les bases per a la confecció d'un Programa de Salut dirigit a una Comunitat concreta. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Descriure els programes de salut que es duen a terme en Atenció Primària
 A16.2 Adquirir els coneixements per al desenvolupament de programes de salut en l'àmbit de l'Atenció Comunitària
 A16.3 Participar activament en la resolució de casos i treballs en grup
 A16.8 Explicar necessitats en salut i valorar estratègies per millorar el nivell de salut de la població
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció Estructura de l’atenció Primària de Salut.
Funcions d'infermeria a Atenció Primària.
Els diagnòstics de salut.
Nivells de Prevenció.
Unitat temàtica II: Programes de salut Programes de salut en infància i adolescència
Programes de salut a l'adult i persona gran.
Estratègies d'educació per la salut Estratègies d'educació per la salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
20 5 25
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
10 10 20
Treballs
A16.1
CT4
1 25 26
Atenció personalitzada
A16.1
CT4
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura
Explicació continguts, competències i resultats d'aprenentatge
Explicació sistema avaluació
Sessió Magistral Explicació conceptes introductoris: programes de salut, protocols, guies de pràctica clínica i Pla de salut
Seminaris Explicació de programes de salut més prevalents al'AP (DM, HTA, PAPPS, Salut i escola, programa d'intervencoions a la comunitat..) per part de professionals sanitaris.
Exposició oral de l'avantprojecte per part dels alumnes.

Recull d'evidències d'aprenentage a assolides sobre diferents temes exposats a classe. Resolució de casos.
Treballs Planificació d'un programa de salut
Atenció personalitzada Tutories de seguiment presencial i/o telemàtica. Cal concertar cita prèvia

Atenció personalitzada
Descripció
De manera presencial i/o telemàtica tutoria de seguiment per resolució dubtes. Cal sol.licitar cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Presencialitat a la sessió de descripció del desenvolupament de l'assignatura 5
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
Presencialitat a les sessions
Prova oral
30
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
Presentacions/exposicions
Portafoli
40
Treballs
A16.1
CT4
Avantprojecte 25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica

Piña V. Metodologías para la evaluación de los programas de salud. Red Universidad del Zulia.1998

Milanese E, Merlo R, Laffay B. Prevención y cura de la farmacodependencia: una propuesta comunitària. Plaza y Valdés, S.A.. 2001

Palomas, S. Estrategias metodológicas para la promoción de la salud comunitaria: los títeres tienen la palabra. Espacio Editorial. 2012.

Raventos Torner, R. D. (2017). Adherència al tractament farmacològic en el pacient crònic a l’Alt Penedès. Funció i reptes de la infermeria (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili).http://www.publicacions.urv.cat/llibres-digitals/cum-laude/12-cum-laude/794-adher%C3%A8ncia-al-tractament-farmacol%C3%B2gic-en-el-pacient-cr%C3%B2nic-a-l%E2%80%99alt-pened%C3%A8s

Aliaga-Díaz Elizabeth, Cuba-Fuentes Sofía, Mar-Meza Marcela. Promoción de la salud y prevención de las enfermedades para un envejecimiento activo y con calidad de vida. Rev. perú. med. exp. salud publica  [Internet]. 2016;  33( 2 ): 311-320. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342016000200017&lng=es. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.332.2143.

Oliver-Mora, M., & Iñiguez-Rueda, L. (2017). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los centros de salud: la visión de los profesionales en Cataluña, España. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 21, 945-955.

Molina, F., Molina, F., Gea Sánchez, M., Alconada, Á., Gea Sánchez, M., & Alconada, Á. (2017). Educación, salud y calidad de vida : nuevas perspectivas interdisciplinares e interculturales (1ª edición, Ser. Análisis y estudios, 7). Graó. http://www.grao.com/producto/salud-educacion-y-calidad-de-vida-nuevas-prespectivas-interdisciplinarias-e-interculturales-aye07.

ComSalut: Comunitat i salut. https://salutpublica.gencat.cat/ca/sobre_lagencia/comsalut_comunitat_i_salut/

Domingo Orozco-Beltrán, Carlos Brotons Cuixart, José Juan Alemán Sánchez, José Ramón Banegas Banegas, Ana M. Cebrián-Cuenca, Vicente F. Gil Guillen, Enrique Martín Rioboó, Jorge Navarro Pérez, Recomendaciones preventivas cardiovasculares. Actualización PAPPS 2020,Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2,2020,Pages 5-31,ISSN 0212-6567, https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.08.002.

Pilar Martín-Carrillo Domínguez, María Martín-Rabadán Muro, Jesús González-Lama, Esperanza Romero-Rodríguez, Luis Ángel Pérula de Torres, Francisco Camarelles Guillén, Análisis de la situación, evaluación y propuestas de mejora del Programa de Actividades Preventivas y de Promoción de la Salud (PAPPS),Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2,2020,Pages 161-172,

Alberto López García-Franco, José Antonio Baeyens Fernández, Emilia Bailón Muñoz, M. José Iglesias Piñeiro, Amparo Ortega del Moral, Pablo Alonso Coello, Cristina Ruiz Cabello, Jacinta Landa Goñi, Lorenzo Arribas Mir, Actividades preventivas en la mujer. Actualización PAPPS 2020,Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2,2020, Pages 125-148, ISSN 0212-6567, https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.09.001.

Rodrigo Córdoba García, Francisco Camarelles Guillem, Elena Muñoz Seco, Juana M. Gómez Puente, Joaquín San José Arango, Jose Ignacio Ramírez Manent, Carlos Martín Cantera, María del Campo Giménez, Juan Revenga Frauca, Grupo de expertos del PAPPS. Recomendaciones sobre el estilo de vida,Atención Primaria, Volume 52, Supplement 2,2020, Pages 32-43,ISSN 0212-6567,https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.07.004.

Olga Cortés Rico, Ana Gallego Iborra, Jaime García Aguado, Carmen Rosa Pallás Alonso, Álvaro Rando Diego, M. José San Miguel Muñoz, Francisco Javier Sánchez Ruiz-Cabello, Julia Colomer Revuelta, M. Jesús Esparza Olcina, José Galbe Sánchez-Ventura, José M. Mengual Gil, RESUMEN PAPPS Infancia y Adolescencia 2020, Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2020,Pages 149-160,ISSN 0212-6567,https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.08.003.(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0212656720302845)

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
“Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual”
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent