Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A22.1 |
Conèixer el sistema sanitari espanyol. |
| A22.2 |
Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de cures. |
| A22.3 |
Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups. |
| A23.1 |
Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
| CT6 |
Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Adquireix una visió global de la gestió de persones en un entorn canviant
Diferencia els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat
| | A22.1 |
Identifica els elements que configuren l'organització del Sistema Sanitari Espanyol i repercuteixen en el finançament sanitari
| | A22.2 |
Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Comprèn l'estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el treball, prenent consciència de la metodologia del procés
| | A22.3 |
Coneix i contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
| | A23.1 |
Identifica els elements de política sanitària, de filosofia i cultura institucional que configuren el model de gestió a nivell hospitalari i extra hospitalari, diferenciant els productes sanitaris
| | A23.2 |
Reconeix els processos que promouen la qualitat i seguretat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT6 |
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge.
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
| | CT7 |
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica
I-Infermeria, gestió i entorn |
Conceptes introductoris |
II- Evolució del treball i de les organitzacions sanitaries |
· Factors de canvi i la seva repercusió
. Sistemes de salut i la seva financiació
. Principals tendències
|
III- Context social, econòmic, polític i sanitari |
. Pla de Salut 2016 - 2020
. Política sanitària a Catalunya
. Provisió econòmica |
IV- Planificació i organització del treball i dels recursos |
. Concepte i finalitat de la planificació.
· Organització del treball.
· Organització de de serveis de salut i d' infermeria
|
V- Gestió de persones |
. Sistemes d' organitzacio del treball d' infermeria
. Metodologia del treball en la distribucio de
cuidatges
. Lideratge en Infermeria. Nous estils i models del s.
XXI |
VI- Processos de canvi i millora |
. La Infermeria del segle XXI. Necesitat de canvi
. Garantia de qualitat i cicle de millora
. La Seguretat dels pacients
. Marketing sanitari per les cures de
Infermeria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
40 |
84 |
Seminaris |
|
16 |
18 |
34 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
10 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
A14 | A22.1 | A22.2 | A22.3 | A23.1 | A23.2 | CT5 | CT6 | CT7 | |
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura, programa, cronograma i avaluació
Conèixer expectatives dels alumnes |
Sessió Magistral |
Classe expositiva o magistral, acompanyada de material didàctic, exemples o problemes. Demanant al grup exemples, opinions i experiències viscudes a les pràctiques. Contestant dubtes i preguntes |
Seminaris |
Es treballaran nou temes del programa amb metodologia participativa i amb més profunditat, amb grups petits que es conformaràn a l'inici.
Es valorarà l'assistència i la participació.
Els treballs dels seminaris estaràn detallats al pla de treball |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació del contingut teòric corresponent a la pràctica clínica a través d'exemples i situacions reals viscudes |
Atenció personalitzada |
L'alumne disposarà d'un horari d'atenció fixa i un altre a demanda per l'orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Assistència obligatòria als seminaris |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Presentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
A14 | A22.1 | A22.2 | A22.3 | A23.1 | A23.2 | CT5 | CT6 | CT7 |
|
Examen tipu test |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona Convocatòria: es realitzarà una prova objectiva tipus test per els alumnes que no hagin superat la prova objectiva de la primera convocatòria. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Meraño, A., La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud., Elsevier., 2014
Macia Soler, L., Gestion Clinica., Elsevier., 2014
Krogerus, M, El pequeño libro de las grandes decisiones., Alienta., 2014
Hidalgo Vega,A.,Del Llano Señariz,J. y Perez Camarero,S., Recursos humanos para la salud: sificiencia,adecuacion y mejora.Masson,Barcelona., Masson,Barcelona, 2006
Marriner Tomey,A., Guia de Gestion y Direccion de Enferemria., Elsevier España, 2009
Robbins, S Coulter, M, Administración, 5ª edi. México Prentice Hall Hispanoamericana, 1996
Ponti, F Ferrer, JM, Si funciona, cámbialo. Como innovar sin morir en el intento, Barcelona Gestión 2000, 2010
Mompart, Mª P Durán, M, Administración y gestión, Madrid DAE SL, 2001
Miller, G, Cómo decidir mejor y más rápido, Barcelona Deusto, 2005
Marriner, A, Guía de gestión y dirección de enfermeria, 6ª ed. Madrid Harcourt SA, 2001
La Mónica, EL, Dirección y administración en enfermeria. Un enfoque pràctico, Barcelona Mosby-Doyma, 1994
Hellriegel-Jackson- Slocum, Administración, un enfoque basado en competencias, 9ª ed. México Thomson- Learning, 2002
Gillies, DA, Gestión de enfermeria, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 1994
Gallego, DJ Ongallo, C, Conocimiento y gestión, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 2004
Balderas, Mª L, Administración de los servicios de enfermeria, Mèxico Mc Graw Hill, 2005
Ayuso, D Grande, RF, La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias, Madrid Díaz de Santos, 2006
|
Buckner, E. B., Anderson,
D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., &
Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las
enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International
nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de
Enfermeras, 61(4), 499-508.
Danet, A., March,
J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y
liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital
universitario de Andalucía, España Communication, participation and
leadership in the perception of the emotional climate in a university.
Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.
del Pilar
Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J.,
Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de
los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un
estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales.
Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2),
140-162. VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo
como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y
enfermería, 18(2), 111-117. |
Complementària |
|
L'alumne disposará de bibliografia específica per temes |
|
Altres comentaris |
Si un alumne preveu algun canvi important durant el curs acadèmic, es recomana parlar-ho al principi amb la professora. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|