DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ I INFERMERIA Codi 18254117
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica mariaantonia.martorell@urv.cat
francesc.valls@urv.cat
laia.ventura@urv.cat
Professors/es
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
VALLS FONAYET, FRANCESC
VENTURA GARCIA, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>En aquesta assignatura s'introduirà als estudiants en la metodologia quantitativa i qualitativa d'investigació aplicada a les ciències de la infermeria. Els continguts són la base essencial necessària per poder plantejar i desenvolupar un projecte d'investigació en recerca infermera aplicant el disseny, metodologia, tècniques de recollida d'informació i d'anàlisi més idònies. Es persegueix que el contingut combini un caire teòric i pràctic en context de seminaris i laboratoris. Així mateix, es pretén estimular a l'anàlisi crítica de la literatura científica i a proporcionar les eines bàsiques per difondre els resultats de la recerca en infermeria. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.6 Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
 A16.7 Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals en la metodologia de la investigació en infermeria Teoria, metodologia i tècniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodològiques d'infermeria.
Etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa i qualitativa.
Unitat temàtica II: programar la investigació Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d'objectius d'investigació segons la naturalesa a investigar. Formulació d'hipòtesi i cerca dels fonaments de la literatura científica existent.
Unitat temàtica III: aspectes bàsics sobre dissenys i mètodes quantitatius i qualitatius. Disseny, projecte, pla de recerca.
Metodologia i selecció de tècniques i instruments quantitatius i qualitatius.
Unitat temàtica IV: organització de la informació Obtenció de les dades segons metodologia quantitativa (qüestionaris, quaderns de recollida de dades, escales validades) o qualitativa (entrevistes i observacions, fitxes i anotacions: classificació, categorització i codificació).
Unitat temàtica V: Anàlisi de les dades Quantitatiu: anàlisi estadístic descriptiu i inferencial
Qualitatiu: construcció del coneixement. Comprensió, descripció i interpretació.
Anàlisi crític de publicacions científiques.
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats Comunicació oral. La informació necessària i indispensable.
L'art d'escriure: estils i tècnica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
15 19 34
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Resolució de problemes, exercicis
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió. Es podrà impartir de manera sincrónica o asincrònica.
Seminaris Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el pack estadístic SPSS i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitatiiu. Es podrà realitzar de manera sincrónica o asincrònica, amb treball a l'aula, si s'escau, i amb treball autònom.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Assessorament presencial o virtual, individual o en grup

Atenció personalitzada
Descripció

Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, videoconferència.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. 40%
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa i qualitativa aplicada i l'anàlisi de dades. També es treballarà l'anàlisi crític d'articles d'investigació. 30%
Resolució de problemes, exercicis
A16.6
A16.7
CT2
Es podran plantejar exercicis i activitats diverses relacionades amb el contingut de l'assignatura: resolució de problemes, aplicació de la metodologia quantitativa, aplicació de metodologia qualitativa. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura presentar tots els treballs i realitzar l'examen (prova objectiva mixta), obtenint una nota >o = a 5 en cada apartat.

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a l'avaluació continuada recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs, i que correspon a la segona convocatòria.

Per aprovar l'assignatura, han d'estar superades totes les activitats avaluatives.

De manera excepcional, si el docent ho considera, podrà plantejat l'avaluació única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells de comunicació i transmissió de dades, que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica

Taylor, SJ y Bogdan R, Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Paidós, Barcelona

Vázquez ML, Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud, UAB Bellaterra, Barcelona

Gerrish, K y Lacey A, Investigación en enfermería, McGraw-Hill Interamericana, 2008, Madrid

Lleixà M y Montesó P, Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, URV, 2015, Tarragona

Piqué J, Camaño R y Piqué C, Escribir y publicar en Enfermería, Tirant Humanidades, Valencia

Elena Sinobas, P, Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, 2011, On-line

Salamanca Castro, AB, El aeiou de la investigación en enfermería, Fuden,DL, 2013, 

Complementària

Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18254008


 
Altres comentaris
Els/les estudiants que no realitzin els treballs de seminaris o laboratoris no podran presentar-se a l'examen (prova tipus test i amb pregunta curta). Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota >o = a 5. En la 2a convocatòria de l'assignatura els alumnes hauran de lliurar els treballs derivats dels seminaris i els laboratoris i presentar-se a fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test. Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota > o = a 5. Aquesta guia és orientativa i pots estar sotmesa a canvis els quals seran degudament informats a l'alumne utilitzat l'espai de treball d'aprenentatge Moodle o altres vies de comunicació. Tota la planificació i desenvolupament d'aquesta assignatura es portarà a terme de manera sincrònica i/o asincrònica atenent a les circumstàncies del moment. a l'avaluació de l'assignatura, si s'escau, degut a una situació de pandèmia es pot veure modificada i adaptada a la situació. S'informarà dels canvis a l'espai Moodle de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent