Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.7 |
Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.6 |
Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
| | A16.7 |
Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals en la metodologia de la investigació en infermeria |
Teoria, metodologia i tècniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodològiques d'infermeria.
Etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa i qualitativa.
|
Unitat temàtica II: programar la investigació |
Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d'objectius d'investigació segons la naturalesa a investigar. Formulació d'hipòtesi i cerca dels fonaments de la literatura científica existent. |
Unitat temàtica III: aspectes bàsics sobre dissenys i mètodes quantitatius i qualitatius. |
Disseny, projecte, pla de recerca.
Metodologia i selecció de tècniques i instruments quantitatius i qualitatius.
|
Unitat temàtica IV: organització de la informació |
Obtenció de les dades segons metodologia quantitativa (qüestionaris, quaderns de recollida de dades, escales validades) o qualitativa (entrevistes i observacions, fitxes i anotacions: classificació, categorització i codificació). |
Unitat temàtica V: Anàlisi de les dades |
Quantitatiu: anàlisi estadístic descriptiu i inferencial
Qualitatiu: construcció del coneixement. Comprensió, descripció i interpretació.
Anàlisi crític de publicacions científiques.
|
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats |
Comunicació oral. La informació necessària i indispensable.
L'art d'escriure: estils i tècnica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
19 |
34 |
Seminaris |
|
12 |
20 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
20 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió. Es podrà impartir de manera sincrónica o asincrònica. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el pack estadístic SPSS i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitatiiu. Es podrà realitzar de manera sincrónica o asincrònica, amb treball a l'aula, si s'escau, i amb treball autònom. |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup |
Descripció |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, videoconferència. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. |
40% |
Seminaris |
|
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa i qualitativa aplicada i l'anàlisi de dades. També es treballarà l'anàlisi crític d'articles d'investigació. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Es podran plantejar exercicis i activitats diverses relacionades amb el contingut de l'assignatura: resolució de problemes, aplicació de la metodologia quantitativa, aplicació de metodologia qualitativa. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit indispensable per aprovar l'assignatura presentar tots els treballs i realitzar l'examen (prova objectiva mixta), obtenint una nota >o = a 5 en cada apartat. Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a l'avaluació continuada recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs, i que correspon a la segona convocatòria. Per aprovar l'assignatura, han d'estar superades totes les activitats avaluatives. De manera excepcional, si el docent ho considera, podrà plantejat l'avaluació única. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells de comunicació i transmissió de dades, que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
|
Taylor, SJ y Bogdan R,
Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Paidós, Barcelona Vázquez ML, Introducción a las
técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud, UAB Bellaterra,
Barcelona Gerrish, K y Lacey A,
Investigación en enfermería, McGraw-Hill Interamericana, 2008, Madrid Lleixà M y Montesó P,
Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, URV, 2015, Tarragona Piqué J, Camaño R y Piqué C,
Escribir y publicar en Enfermería, Tirant Humanidades, Valencia Elena Sinobas, P, Manual de
Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, 2011, On-line Salamanca Castro, AB, El aeiou
de la investigación en enfermería, Fuden,DL, 2013, |
Complementària |
|
Hi haurà una bibliografia
complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals. |
Assignatures que en continuen el temari |
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18254008 |
|
|
Altres comentaris |
Els/les estudiants que no realitzin els treballs de seminaris o laboratoris no podran presentar-se a l'examen (prova tipus test i amb pregunta curta). Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota >o = a 5. En la 2a convocatòria de l'assignatura els alumnes hauran de lliurar els treballs derivats dels seminaris i els laboratoris i presentar-se a fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test. Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota > o = a 5. Aquesta guia és orientativa i pots estar sotmesa a canvis els quals seran degudament informats a l'alumne utilitzat l'espai de treball d'aprenentatge Moodle o altres vies de comunicació. Tota la planificació i desenvolupament d'aquesta assignatura es portarà a terme de manera sincrònica i/o asincrònica atenent a les circumstàncies del moment. a l'avaluació de l'assignatura, si s'escau, degut a una situació de pandèmia es pot veure modificada i adaptada a la situació. S'informarà dels canvis a l'espai Moodle de l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|