DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ I INFERMERIA Codi 18254117
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Infermeria
Coordinador/a
VALLS FONAYET, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.valls@urv.cat
isabella.ricco@urv.cat
Professors/es
VALLS FONAYET, FRANCESC
RICCÒ , ISABELLA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura s'introdueix els estudiants en la metodologia quantitativa i qualitativa d'investigació aplicada a les ciències de la infermeria. Els continguts són la base essencial necessària per poder plantejar i desenvolupar un projecte d'investigació en recerca infermera aplicant el disseny, metodologia, tècniques de recollida d'informació i d'anàlisi més idònies. Es persegueix que el contingut combini un caire teòric i pràctic en context de seminaris i laboratoris. Així mateix, es pretén estimular l'anàlisi crítica de la literatura científica i proporcionar les eines bàsiques per difondre els resultats de la recerca en infermeria.</p><div><br /></div><div>Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.6 Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
 A16.7 Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals de la metodologia de la investigació en infermeria Mètodes científics d’investigació en infermeria. Etapes i desenvolupament de la investigació en infermeria
Unitat temàtica II: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa. Plantejament del problema de recerca Introducció, formulació del problema, objectius, hipòtesis i àmbit de recerca
Unitat temàtica III: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa. Revisió de l'estat de la qüestió Cerca dels fonaments de la literatura científica existent. La recerca bibliogràfica, la sistematització i l’anàlisi de documents
Unitat temàtica IV: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa. Treball de camp El treball de camp i les principals tècniques utilitzades en la recerca qualitativa (observació, entrevistes, grups focals, històries de vida), documents ètics.
Unitat temàtica V: Anàlisi de dades qualitatives i construcció del coneixement Organització de la informació, descripció i interpretació de dades qualitatives
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats en investigació qualitativa Redacció i presentació pública de resultats d’investigacions
Unitat temàtica VII: Metodologies quantitatives d’investigació en infermeria Tipus d’estudis quantitatius, tècniques de mostreig, pautes per a l’elaboració d’un qüestionari estandarditzat i exemples de qüestionaris, fitxes tècniques de recerques quantitatives en salut (ESCA), tipus de preguntes, variables, escales quantitatives additives, CONSORT
Unitat temàtica VIII: El capítol metodològic en una investigació quantitativa en infermeria Plantejament de la recerca quantitativa: variables, hipòtesi, qüestionari i mostreig (per a investigacions descriptives i analítiques)
Unitat temàtica IX: Simulacions de recerca quantitativa i anàlisi dels resultats amb el programa JAMOVI a) Construcció de matrius de dades amb el programa estadístic JAMOVI.
b) Anàlisi de les dades i tècniques estadístiques.
b1) Anàlisi univariable (mesures de tendència central, dispersió, forma, representacions gràfiques, inferència).
b2) Anàlisi de fiabilitat.
b3) Contrastos bivariables: contrastos de mitjanes (t de Student per a mostres independents, per a mostres relacionades, ANOVA, proves no paramètriques), correlació i regressió, prova d’independència khi quadrat, risc relatiu, odds ràtio, mida de l’efecte, validació de la fiabilitat d’escales.
c) Comunicació i redacció de resultats quantitatius. Interpretació de resultats en publicacions científiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
15 19 34
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Resolució de problemes, exercicis
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió. Es podrà impartir de manera sincrònica o asincrònica.
Seminaris Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el paquet estadístic SPSS i/o JAMOVI i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitativa. Es podrà realitzar de manera sincrònica o asincrònica, amb treball a l'aula, si s'escau, i amb treball autònom
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució de problemes, exemples i exercicis pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Atenció personalitzada Assessorament presencial o virtual, individual o en grup

Atenció personalitzada
Descripció

Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, videoconferència. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. 40%
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa i qualitativa aplicada i l'anàlisi de dades. També es treballarà l'anàlisi crític d'articles d'investigació. 30%
Resolució de problemes, exercicis
A16.6
A16.7
CT2
Es podran plantejar exercicis i activitats diverses relacionades amb el contingut de l'assignatura: resolució de problemes, aplicació de la metodologia quantitativa, aplicació de metodologia qualitativa. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura consta de tres parts:

a) Examen teòric. Prova de tipus individual que suposa el 40% de la nota final de l'assignatura. Es realitzarà de forma presencial en una data que s'indicarà a principi de curs, excepte en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat. A l'espai del Campus Virtual hi podreu consultar la informació actualitzada.

b) Activitats pràctiques de metodologia qualitativa. Prova o conjunt de proves, que poden ser de tipus individual o grupal, que suposa el 30% de la nota final de l'assignatura. Es podrà dur a terme en una data concreta (en forma de prova pràctica) o durant les sessions del curs (en forma de treball).

c) Activitats pràctiques de metodologia quantitativa. Prova o conjunt de proves, que poden ser de tipus individual o grupal, que suposa el 30% de la nota final de l'assignatura. Es podrà dur a terme en una data concreta (en forma de prova pràctica) o durant les sessions del curs (en forma de treball).

Es contempla una primera fase d'avaluació, corresponent a l'avaluació continuada. L'assignatura estarà superada si es superen les tres parts en aquesta fase, amb una qualificació igual o superior a 5 en cadascuna. 

L'alumne que no superi o no presenti alguna de les proves que composen l'avaluació continuada, podrà recuperar l'activitat suspesa o no presentada en la convocatòria oficial. Els criteris seran els mateixos que els indicats anteriorment.

De manera excepcional, si el/la docent ho considera necessari, es podrà plantejar una avaluació única.

L'alumnat que hagi aprovat l'assignatura a l'avaluació continuada i vulgui millorar la nota d'algun dels apartats es podrà tornar a presentar a la convocatòria oficial (i comunicar-ho amb antelació al professorat). En el moment d'entrar a la prova, la nota anterior quedarà anul·lada i es substituirà per la nova qualificació obtinguda (per tant, en cas de suspendre la segona prova l'alumnat haurà de repetir l'assignatura).

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives presencials estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens. A més, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Pujadas, J.J., Comas d'Argemir, D., Roca, J., Etnografía, Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2007
Zarco, J., Ramasco, M., Pedraz, A., Investigación cualitativa en salud, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 2019
Argimon, J. M., Jiménez, J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Barcelona: Elsevier, 2019
Álvarez. R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2007
Elena Sinobas, P., Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, en línia, 2011
Gerrish, K., Lacey, A., Investigación en Enfermería, Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2008
Lleixà M., Montesó, P., Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, Tarragona: Publicacions URV, 2015
Salamanca, A. B., El aeiou de la investigación en Enfermería, Madrid: Fuden, 2013
Taylor, S. J., Bogdan R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós, 1987
Vázquez, M. L. et al., Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud, Cali: Universidad del Valle, 2017
Piqué J., Camaño, R., Piqué, C., Escribir y publicar en Enfermería, València: Tirant Humanidades, 2011

Complementària

Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent