DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA III Codi 18254118
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
Adreça electrònica alba.roca@urv.cat
jesica.capera@urv.cat
raul.gonzalez@urv.cat
miguelagustin.rodrigo@urv.cat
meritxell.lorente@urv.cat
pablo.espin@urv.cat
alba.arasa@urv.cat
laura.gay@urv.cat
julia.grau@urv.cat
laia.roca@urv.cat
Professors/es
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
CAPERA FERNÁNDEZ, JESICA
GONZÁLEZ JAUREGUI, RAÜL
RODRIGO BARBERÁN, MIGUEL AGUSTÍN
LORENTE VALL, MERITXELL
ESPIN AGUADÉ, PABLO
ARASA MUÑOZ, ALBA
GAY TELLO, LAURA
GRAU ROCA, JÚLIA
ROCA CANALS, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p> Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div><br /></div><div>Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic-simulació que té com a propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges més habituals a la pràctica diària del pacient crític. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A9 Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A14 Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A17.4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els cas clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Procediments estàndard de protecció III Tipus d'aïllaments i mesures de protecció; camp estèril II.
Tema 2. Valoració de la persona III Valoració de la consciència; Monitorització i control del pacient crític.
Tema 3. Preparació i administració de medicació Administració i Càlcul de dosi II. Sedoanalgesia.
Tema 4. Procediments clínics III Recollida de mostres, hemocultius
Preparació i control del pacient en les proves de diagnòstic (hemodinàmica ...)
Valoració i cura de ferides cròniques
Embenats II . Ferules de guix, terapia de comoressió.
Cura a la via aèrea malalt intubat.
Canalització i cura de catèters centrals,
Suport vital avançat
Simulació d'un cas integrat i atenció multidisciplinària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A9
A14
A17.4
34 55 89
Sessió Magistral
A4
A17.4
5 0 5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
2 0 2
Proves pràctiques
A2
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
Proves de validació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
Atenció personalitzada Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de validació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Avaluació prèvia a l'assistència de l'estudiant al taller.
S'avaluaran els continguts teòrics recomanats i penjats a moodle. Serà indispensable la realització de les proves de validació per poder assistir a les classes.

En cas de confinament, l'avaluació previa es farà de la mateixa manera
15%
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris.
55%
Proves pràctiques
A2
A9
A14
A17.4
A23.2
L'estudiant s'examinarà dels procediments treballats a l'assignatura.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir totes les parts superades amb un cinc cadascuna (les dues proves objectives i les dues proves pràctiques).

En segona convocatòria les proves de validació no son recuperables. Per tant, només es farà examen de la prova pràctica i prova objectiva tipus test.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats perla prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari

AQUESTA ASSIGNATURA NO CONTEMPLA LA POSSIBILITAT DE FER AVALUACIÓ ÚNICA ALS ESTUDIANTS


Fonts d'informació

Bàsica Concepción Fuentes Pumarola, Manual d'infermeria intensiva. Disponible en : Fuentes Pumarola, C. Sirvent, J. y Bonet Saris, A. (2013). Manual de enfermería intensiva. Documenta Universitaria. https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/, Documente Universitaria, Girona 2013
Smith S F, Duell D J, Martin B C,, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas, última edició disponible, Madrid:

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal preparar les classes previament a l'assitència. A l'aula es primarà l'adquisició de les habilitats pràctiques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent