Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A15 |
Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A21 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
| A25 |
Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.3 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
| | A8.1 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
| | A8.2 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
| | A8.3 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A13 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A15 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A20 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A21 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A25 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
| | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
Desenvolupar la capacitat per assolir rols i compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
Fomentar el respecte per les institucions en els centres d'atenció geriàtrica. |
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Anàlisi reflexiu de quin es el rol de la infermera en l'àmbit de l'atenció geriàtrica.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, cultura, creences i valors...
Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir a les persones per a la continuïtat dels cuidatges.
Els programes d'atecnió a la persona gran. |
Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort evitant el dolor i el patiment a les persones grans i les seves famílies i/o cuidadors.
Reflexió i accions de cuidatge a la persona gran i el seu entorn.
Integració dels aspectes ètics a la pràctica geriàtrica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
30 |
140 |
170 |
Sessions clíniques |
|
10 |
10 |
20 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
4 |
14 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
informació sobre centres de pràctiques, tutorització i processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Informació sobre assegurança i protocol a seguir en cas d'accident |
Pràctiques clíniques |
Estades en centres d'atenció geriàtrica per a prendre contacte i conèixer els seu funcionament, el rol professional, la relació i el cuidatge de la persona gran i el seu entorn. Posada en pràctica de coneixements, habilitats i actituds.
L'assistència es obligatòria al 100% de les pràctiques. |
Sessions clíniques |
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura. Serà un mecanisme d’avaluació continuada on l’estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. |
Atenció personalitzada |
Espai per tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc. |
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.
La professora coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o necessitin qualsevol tipus d'orientació pel millor desenvolupament de les seves pràctiques |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’aplicació d’un instrument de valoració que mesuri els coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques es farà una autoavaluació per valorar i orientar a l'alumne en el seu autoaprenentatge |
60% |
Sessions clíniques |
|
Estudi tutoritzat de situacions de la pràctica clínica amb l'objectiu d'aprendre, a partir de la pròpia experiència, a reflexionar i argumentar maneres de veure les coses i l'ajuda i cuidatge a pacients i famílies. S'espera que els estudiants construeixin una manera de pensar reflexiu, crític i ètic que tingui en compte l'evidència científica i la filosofia del cuidatge humà des d'una visió fenomenològica i constructivista
Es valorarà la participació activa, adequada i la implicació en el desenvolupament de la sessió.
La assistència a les sessions és obligatòria |
20% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.
En el portafolis es recolliran totes les activitats proposades en la assignatura.
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportats, i la capacitat d'anàlisi i síntesi |
20% |
Altres |
|
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria. La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. La avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació del tutor i el professor acadèmic de les pràctiques, també es pot tenir en compte l'autoavaluació de l'alumne. Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una avaluació del alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitja. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada. Un cop finalitzat el període es farà una avaluació per el professor i el tutor. La qualificació final es realitzarà mitjançant un informe realitzat per la professora que tindrà com guia l' instrument d' avaluació. Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria, si les suspens et queden per el pròxim curs. En cas que es produeixi algun incident imprevist (malaltia, etc.) es recuperaran els dies que falten. Resta a criteri del professor i coordinador de l'assignatura com assolirà l'alumne els objectius no superats "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
|
Gil Gregorio, P. López Trigo, J A. Gómez Matín M del P. (Coord.)(2013). Manual de buena práctica en cuidados a las personas mayores. Sociedad Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica (SEEGG) Acebedo Urdiales, S. (Coord.) Pràctiques Clíniques. manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Publicacions URV. Tarragona 2010 Abades Porcel Mercedes. Los cuidados enfermeros en los centros geriátricos según el modelo de Watson. Gerokomos [revista en la Internet]. 2007 Dic [citado 2015 Jun 25] ; 18(4): 18-22. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2007000400003&lng=es. |
Complementària |
|
Martínez Moreno, Eulalia. Luque Cara, María Inmaculada. (Coord.) (2010). Protocolos y procedimientos de enfermería en residencias geriátricas. Diputación de Almería residencia asistida de Ancianos. Almería 2010 Abades Porcel Mercedes. Los cuidados enfermeros en los centros geriátricos según el modelo de Watson. Gerokomos [revista en la Internet]. 2007 Dic [citado 2015 Jun 25] ; 18(4): 18-22. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2007000400003&lng=es. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18254006 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104 | FARMACOLOGIA/18254107 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18254110 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18254112 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18254105 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II/18254119 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES III/18254120 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta és una guia orientativa i pot estar subjecta a canvis dels que s'informarà prèviament
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|