DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT Codi 18254202
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Adreça electrònica amparo.montoya@urv.cat
Professors/es
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Web
Descripció general i informació rellevant El nen i la seva família, en el sí de la comunitat es desenvolupa en un mon de característiques especifiques. En aquesta assignatura s'aprofundeix el paper de la infermeria en dos aspectes molt concrets i pràctics per poder treballar amb infants i adolescents en: - Les consultes d’Infermeria Pediàtrica dels Centres d'Assistència Primària (CAPs) on es realitza les revisions dels nens des de la prevenció i per a la detecció precoç de les malalties - Centres escolars com Infermera Escolar dins del programa d'Educació per a la Salut on es treballen aspectes de alimentació, sexualitat, trastorns psicosocials i drogues.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A19.3 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció al nen i adolescent en situacions especials de risc personal, familiar o social en l'àmbit comunitari
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció comunitària a l'infant i adolescent
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
 A19.4 Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres i la seva situació de salut / malaltia
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
 A19.6 Gestionar el treball i el temps d'acord amb la planificació de les tasques
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció comunitària a l'infant i adolescent
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: Promoció i Prevenció de la salut de l’infant Tema 1: El paper d'infermeria pediàtrica a la comunitat; assistencial, docent, investigador i gestor.

Tema 2: La integració de les cures infermeres a través del programa de salut del "nen sa".



Mòdul II: Pla estratègic d'ordenació de l'atenció de pediatria a l'atenció primària Tema 3: Desenvolupament normal i cribrage precoç de la malaltia.

Tema 4: Necessitats dietètiques en la infància.

Tema 5: Vacunacions sistèmiques al llarg de la infància i l'adolescència.

Tema 6: Prevenció i primers auxilis dels accidents infantils al domicili
Mòdul III: Programa d’educació Sanitària a l’àmbit educatiu Tema 7: El rol de la infermera pediàtrica a l'escola

Tema 8: Aplicació de programes de salut:
* Activitat física i alimentació saludable
* Trastorns psicosocials
* Sexualitat a l'adolescència
* Educació sobre drogues.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
13 27 40
Presentacions / exposicions
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
5 10 15
Seminaris
CT4
9 6 15
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A19.3
A19.4
A19.6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals.
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula d'un tema treballat i de les seves activitats.
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria.
Atenció personalitzada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes al llarg de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
Presentació i exposició oral d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del mòdul III. 40%
Seminaris
CT4
Presentació d'un document resum de la sessió. 20%
Proves mixtes
A19.3
A19.4
A19.6
Realització d'un exercici teòric dels continguts de l'assignatura.

Es valorarà l'assistència de l'alumne a les classes presencials. Assistència mínima del 80%.
30%



10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes.


Fonts d'informació

Bàsica Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) Edició: Barcelona, 1 Recomanacions per a l’alimentació en la primera infància (de 0 a 3 anys), 2016, Generalitat de Catalunya
Mª Jesús Esparza y Santi Minteg, guía para padres SOBRE LA PREVENCIÓN DE LESIONES NO INTENCIONADAS EN LA EDAD INFANTIL, 2016, Mafre amadrid
Agència de Salut Pública de Catalunya Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa., 1 1 L’alimentació saludable en l’etapa escolar, 2012, Generalitat de Catalunya
Asociación Nacional de Enfermeras Escolares, Scholl Nursing Practice: An Orientation Manual, 2nd Edition, http://www.nasn.org/
Ministerio de Educació. Ministerio de Sanidad y Política Social, Ganar salud en la escuela, 2009, http://www.msps.es/profesionales/saludPublica/prev
Comunidad de Madrid, Protocolo de Salud Infantil.Atención al niño sano , 2005, http://todoenfermeria.es/inicio/apuntes/infantil/P
GRUPOS DE EXPERTOS DEL PAPPS, Resumen PAPPS infancia y adolescencia 2016, 2016, http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primari
Generalitat de Catalunya. Departament de Salut, Protocol d'activiat preventives i de promoció de la salut a l'edat pediàtrica, 2008, http://www20.gencat.cat/docs/canalsalut/Home%20Can

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent