DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT Codi 18254202
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Adreça electrònica amparo.montoya@urv.cat
Professors/es
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div>L'assignatura&nbsp;es realitzarà en modalitat virtual. <b>Els exàmens es realitzaran de forma presencial, cadascú al seu campus.&nbsp;</b></div><div><br /></div><div>El nen i la seva família, en el sí de la comunitat es desenvolupa en un mon de característiques especifiques. En aquesta assignatura s'aprofundeix el paper de la infermeria en dos aspectes molt concrets i pràctics per poder treballar amb infants i adolescents en:</div><div>&nbsp;- Les consultes d’Infermeria Pediàtrica dels Centres d'Assistència Primària (CAPs) on es realitza les revisions dels nens des de la prevenció i per a la detecció precoç de les malalties. Amb el canvis generats per el Covid-19&nbsp;&nbsp;</div><div>- Centres escolars com Infermeria Escolar dins del programa d'Educació per a la Salut on es treballen aspectes de alimentació, sexualitat, trastorns psicosocials i drogues.<div><br /></div><div><br /><div><br /></div><div><br /></div></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A19.3 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció al nen i adolescent en situacions especials de risc personal, familiar o social en l'àmbit comunitari
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció comunitària a l'infant i adolescent
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
 A19.4 Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres i la seva situació de salut / malaltia
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
 A19.6 Gestionar el treball i el temps d'acord amb la planificació de les tasques
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció comunitària a l'infant i adolescent
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: Promoció i Prevenció de la salut de l’infant Tema 1: El paper d'infermeria pediàtrica a la comunitat; assistencial, docent, investigador i gestor.

Tema 2: La integració de les cures infermeres a través del programa de salut del Nen Sa.



Mòdul II: Programa d’educació Sanitària a l’àmbit educatiu Tema 3: El rol de la infermera pediàtrica a l'escola

Tema 4: Aplicació de programes de salut:
* Activitat física i alimentació saludable
* Trastorns psicosocials
* Sexualitat a l'adolescència
* Educació sobre drogues.
Mòdul III: Pla estratègic d'ordenació de l'atenció de pediatria a l'atenció primària Tema 5: Desenvolupament normal i cribratge precoç de la malaltia.

Tema 6: Necessitats dietètiques en la infància.

Tema 7: Vacunacions sistèmiques al llarg de la infància i l'adolescència.

Tema 8: Prevenció i primers auxilis dels accidents infantils al domicili

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
13 27 40
Presentacions / exposicions
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
5 10 15
Seminaris
CT4
9 6 15
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A19.3
A19.4
A19.6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals.
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula virtual d'un tema treballat i de les seves activitats.
Seminaris Exercicis en grup a l'aula virtual de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria.
Atenció personalitzada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes al llarg de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l'alumne on-line prèvia cita concertada.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
Presentació d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del Tema 9.

Exposició del treball amb suport d'un Power Point (avaluació dintre del 20% del treball).
20%



Seminaris
CT4
Avaluació i presentació d'un document resum de la sessió. 20%
Proves mixtes
A19.3
A19.4
A19.6
Realització d'un exercici teòric dels continguts de l'assignatura.

40%



Altres  

Es valorarà participació de l'alumne en les activitats Moodle de seguimet i presentació del Resum de les Activitats realitzades durant el curs.


20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes.

Es valorarà la participació de l'alumne a les diferents activitats plantejades pel seguiment de l'assignatura presencial i/o virtual.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. Els exàmens es realitzaran de forma presencial, cadascú al seu campus. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Agencia Salut Publica. Generalitat de Catalunya, Calendari Vacunació Generalitat, 2022, https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/V/
Asociación Española de Pediatria, Calendario Vacunaciones, 2022, https://vacunasaep.org/profesionales/calendario-de
Asociación Nacional de Enfermeras Escolares, Scholl Nursing Practice: An Orientation Manual, 2021, http://www.nasn.org/
Junta de Andalucia, Atención a la edad pediatrica, 2021, https://www.sspa.juntadeandalucia.es/servicioandal
Agència de Salut Pública de Catalunya Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa , 1 1 L’alimentació saludable en l’etapa escolar, 2020, Generalitat de Catalunya
Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) Edició: Barcelona, 1 Recomanacions per a l’alimentació en la primera infància (de 0 a 3 anys), 2019, Generalitat de Catalunya
GeneralitatAgència de Salut Pública de Catalunya, Preguntes més freqüents: PMF Recomanacions per a l’alimentació en la primera infància (de 0 a 3 anys), 2019, Generalitat
Comunidad de Madrid, Protocolo de Salud Infantil.Atención al niño sano, 2019, http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM020257.pdf
GRUPOS DE EXPERTOS DEL PAPPS, Resumen PAPPS infancia y adolescencia 2016, 2016, http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primari
Mª Jesús Esparza y Santi Minteg, guía para padres SOBRE LA PREVENCIÓN DE LESIONES NO INTENCIONADAS EN LA EDAD INFANTIL, 2016, https://www.aeped.es/comite-seguridad-y-prevencion
Ministerio de Educació. Ministerio de Sanidad y Política Social, Ganar salud en la escuela, 2009, http://www.msps.es/profesionales/saludPublica/prev
Generalitat de Catalunya. Departament de Salut, Protocol d'activiat preventives i de promoció de la salut a l'edat pediàtrica, 2008, http://www20.gencat.cat/docs/canalsalut/Home%20Can

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A L'HOSPITAL/18234203

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102
 
Altres comentaris
Si vols tenir un perfil pediàtric es recomana que curseu conjuntament l'assignatura "Aprofundiment en l'atenció a la infància i adolescència a l'Hospital" Les assignatures optatives "Aprofundiment del Nen i Adolescent a l’hospital i a la Comunitat” es realitzaran en modalitat virtual. Estan elaborades de manera que tant els alumnes matriculats a Campus Catalunya com a Seu Baix Penedès i Campus Teres de l'Ebre podran seguir de manera virtual les classes i fer l'examen presencial al seu campus. Els continguts moodle estan preparats per a poder seguir-les on line i només l´avaluació es farà presencial.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent