DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS Codi 18254212
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura es pretén que l’alumnat assoleixi una visió general sobre el paper que juga el gènere i les desigualtats socials en els processos de salut-malaltia. </p><p>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. &nbsp;</p><p>Aquesta assignatura s'imparteix a la Seu del Baix Penedès, si un estudiant del Campus Catalunya la vol cursar, haurà de desplaçar-se a la Seu del Baix Penedès.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Epidemiologia sociocultural: bases conceptuals 1.1 Els determinants de la salut.
1.2 La salut i la malaltia en una societat global.
1.3 Desigualtats socials en salut: vulnerabilitat i processos de precarització.
1.4 Toxicitat, risc i medi ambient.

2.- El gènere com a factor determinant de la salut i la malaltia 2.1 Feminitats, masculinitats i sexualitats
2.2 Iniciació al debat sexe/gènere/ natura/cultura com a base de la crítica a la naturalitzacio i renaturalització del cos.
2.3 Aportacions feministes a l’àmbit de la salut: del feminisme de la igualtat al feminisme post-estructuralista.
2.4 El gènere com a pràctica i acció
3.-Salut ambiental i laboral 3.1 La contaminació ambiental com a factor determinant de la salut.
3.2 La segregació horitzontal i vertical: morbilitat diferencial.
3.2 Marcs legislatius, epidemiològics i polítiques sanitaries.
3.3 Amiant i Mercuri: salut i riscs

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
CT4
22 30 52
Presentacions / exposicions
CT4
6 14 20
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. Per cada unitat temàtica s'organitzaran sessions de treball per l'anàlisi de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics.
Presentacions / exposicions Aportacions feministes en l'àmbit de la salut: Alejandra Kollontai, Betty Friedan, Kate Millet, Carol Hanish, Adrienne Rich, Alice Echol, Virginia Woolf, Mary Daly, Juliet Mitchell, Luce Irigaray, Gayle Rubin, Judith Butler, Beatriz Preciado, Luisa Muraro, Angela Davis, Mari Luz Esteban, Emily Martin, Julia Kristeva, Carme Valls, Lara Alcázar
Atenció personalitzada Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procès d'aprenentatge. Tant podran ser presencials com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura o per email.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps  reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
CT4
Assistencia a classe, participació i realització dels exercicis proposats.

Ressenya d'un dels llibres que apareix referenciat a la bibliografia complementària
70%
Presentacions / exposicions
CT4
Alejandra Kollontai, Betty Friedan, Kate Millet, Carol Hanish, Adrienne Rich, Alice Echol, Virginia Woolf, Mary Daly, Juliet Mitchell, Luce Irigaray, Gayle Rubin, Judith Butler, Beatriz Preciado, Luisa Muraro, Angela Davis, Mari Luz Esteban, Emily Martin, Julia Kristeva, Carme Valls, Lara Alcázar 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Esteban ML; Comelles JM; Díez C., Antropología, género, salud y atención, Bellaterra, 2010
Izquierdo MJ, Malestar en la desigualdad, Universidad de Valencia. Instituto de la Mujer, 1998
Alberdi RM., Mujeres enfermeras en España. Una historia de márgenes, ROL de Enfermería, 1997
Blázquez-Rodríguez Mª Isabel, Los componentes de género Y su relación con la enfermería, Index Enferm, 2005
Canals J., Cuidar y curar: funciones femeninas y saberes masculinos, Jano, 1985
Domínguez, F. J. T., &amp; Domínguez, M. R. R, Aplicaciones de Enfermería basadas en TIC ?s. Hacia un nuevo Modelo de Gestión., Revista de Enfermería, 2012
Esteban, Mari Luz, “Género, cultura y poder: el cuerpo como agente”., Comunicación presentada en el Simposio “Cultura, Salud y poder” Congreso de Antropología Septiembre, 2003
Fajardo Trasobares Mª Esther, Germán Bes Concha, Influencia del género en el reconocimiento de los cuidados enfermeros visibles e invisibles, Index Enferm, 2000
Lillo M, Antropología, género y enfermería contemporánea, ROL de Enfermería, 2002
Preciado, Beatriz, Manifiesto contrasexual, Opera Prima, 2002
Morrison, J., Borrell, C., Marí-Dell’Olmo, M., Ruiz Cantero, M. T., Benach, J., Fernández, E., ... &, Desigualdades de género en la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, Gaceta Sanitaria, 2010
Lutz, Catherine, Unnatural emotions, University of Chicago Press, 1988
Halford, S., Lotherington, A. T., Dyb, K., &amp; Obstfelder, A. , Un/doing Gender with ICT?, NORA—Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 2010
Abu-Lughod, Lila, Veiled Sentiments, University of California Press, 1986
Puleo, Alicia, Filosofia, género y pensamiento crítico, Universidad de Valladolid, 2000
Valls, Carme, Medio Ambiente y Salud. Mujeres y hombres en un mundo de nuevos riesgos., Cátedra, 2018

Complementària Martin, Emily, The woman in the body, Boston, Beacon Press
Guasch, O., Viñuales, O, Sexualidades. Diversidad y control social, Bellaterra, Barcelona
Osborne, Raquel, La construcción sexual de la realidad, Cátedra, Madrid
Guasch, Oscar, La sociedad rosa, Anagrama, Barcelona
Laqueur, Thomas, La construcción del sexo, Cátedra, Madrid
Moore, E., antropología y feminismo, cátedra, Madrid

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent