Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema I: Persones Grans i Discapacitat
|
Tema I
- Persones Grans a Espanya
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial
(Resum) |
Tema II: Conceptes de Discapacitat i Dependència. |
Tema II
Discapacitat i Dependència. Importància de la família i de les cures d'infermeria.
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial (Situació Mundial, Atenció de la Salut en General, Rehabilitació, Assistència i Recolzament, Ambients favorables, Educació, Treball i Mercat Laboral, Recomanacions de Cara al futur).
- Dependència i Consell d'Europa. La necessitat d'ajut per a les Activitats de la vida quotidiana.
|
Tema III: Pla de Salut i Dependència |
Tema III
- Pla de Salut
- Anàlisi de: quantes persones amb dependència hi ha a
Espanya? |
Tema IV: Llei de la Dependència |
Tema IV
Llei de la Dependència
- Que es?, Qui s'hi pot acollir?, Drets i Deures, Com es mesura la Dependència?Espanya?
- Aplicabilitat i Problemes al llarg de la seva primera implementació
- Document Col.legial d'Infermeria: Creació del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) i del Consell Territorial del SAAD: Autonomia, Dependència, Activitats Bàsiques de la Vida Diaria (ABVD), Necessitats de recolzament per a l'autonomia personal, cures no professionals, professionals, assistència personal , tercer sector.
- Portal de la Direcció General de Dependencia
|
Tema V: Suport a la persona cuidadora |
Tema V
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència |
Tema VI: Cuidatge de la dependènca |
Tema VI
- Pla de cures persones amb dependencia
- Cuidatge formal i informal |
Tema VII: Alzheimer i Dependència |
Tema VII
- Suport a persones diagnosticades de alzheimer. |
Tema VIII: Recursos de suport a les persones dependents l seu domicili |
Tema VIII
- Recursos per reduir la soledat i l'aïllament de les persones
deprenents
- Programa actiu per persones majors de 65 anys, d'alimentació saludable, i altres experiencies |
Tema IX: Recursos per promoure la igualtat, tolerància, solidaritat i igualtat en pacients amb dependència |
Tema IX
- Voluntariat
-Col.lectius amb risc d'exclusió social: nouvinguts, gent gran, discapacitats de totes les edats amb problemes de mobilitat, visió reduïda, discapacitat mental |
Tema X-XII: Cures d'infermeria integrals a la persona depenent i cuidadora |
Tema X-XII
- La escafandra i la mariposa: millorant l'afrontament de les cures en dependencia extrema, una necessitat de vital importancia. |
Tema XIII: Cures d'infermeria en la persona diabètica. Peu diabètic. |
Tema XIII
- Cures del peu diabètic. Una prioritat en la cura infermera
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
11 |
12 |
23 |
Seminaris |
|
10 |
23 |
33 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. Conceptes de Dependència, situacions de dependència: demència. patologies cròniques. Cures d'infermeria, Llei de la Dependència, Cuidadors, Teràpies Complementaries, Cassos Clínics amb patologies que condueixen a situacions de Dependència. |
Seminaris |
Activitats participatives grupals, basades en el treball en profunditat d'un tema d'ampliació i relació amb els continguts de l'assignatura. Es treballarà a partir d'experiències pràctiques relacionats amb el quefer professional. Es treballarà també l'entrevista motivacional. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes. |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Tutories en línia. A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o
mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'elaborarà un vídeo amb una entrevista motivacional en la que intervenen infermera, pacient i familiar. Serà grupal i a partir d'un cas clínic d'una persona en situació de dependència.
Incorporarà les cures infermeres i d'educació sanitària per a cada cas clínic proposat.
Es tindran en comte els aspectes familiars, socials i comunitaris |
50% |
Seminaris |
|
S'entregarà un Treball Grupal escrit que constarà del Material elaborat a partir d'un cas clínic que s'inclourà a l'entrevista motivacional del vídeo.
Inclourà aspectes de l'atenció sanitària habitual per a la persona amb dependència (fisiopatologia, alimentació, medicació, exercici físic, activitats de la vida diària, autocura...), i també aspectes familiars i socials.
|
40% |
Altres |
|
Autoavaluació |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir totes les activitats avaluatives de l'assignatura aprovades (5). Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques. En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat. Les activitats avaluatives es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Tresserra, M.Ângels. et alt, Un cuidador. Dues vides. Programa d'atenció a la dependència. Suport al cuidador familiar, 2010, Barcelona. Obra Social Fundació " la Caixa&am
Crespo López, Maria et alt, El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar, 2007, Madrid. Ediciones Pirámide
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
Ley de la Dependencia, https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-21990, Ley 39/2006, de 14 de diciembre, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las C
Teresa Pàmies, L’aventura d’envellir, BIBLIOTECA UNIVERSAL EMPURIES,
ZWEIG, S., El mundo de ayer., 1999., Madrid: El Acantilado
2009, Autonomía y dependencia en la vejez, Cuadernos 16, Fundció Víctor Grífols i Lucas
Julian Schnabel, La escafandra y la mariposa, ,
IMSERSO. Instituto de Mayores y Servicios Sociales, Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia (SAAD), consultado 23/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Autonomía personal y dependencia, consultado 23/06/2019,
Estudio Social "la Caixa" dependencia: El cuidado de las personas. Un reto para el siglo X, Las mujeres cargan con el peso de la dependencia en España en un modelo que perpetúa el cuidado familiar. Estudio Social N.28, consultado 23/06/2019,
OMS, Informe mundial sobre la discapacidad, consultado 19/06/2019,
Departament de Salut, Pla de Salut de Catalunya 2016-2020, consultado 17/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Oficina de Atención a la Discapacidad (OADIS), consultado 23/06/2019,
Carme Ferré-Grau, Virtudes Rodero-Sánchez, Dolors Cid-Buera, Carme Vives-RElats, M. Rosa Aparicio-Ca, Guía de cuidados de enfermeria: cuidar al cuidador en atención primaria, 2011, Publidisa, S.A
Montesó P, Ferre C, Lleixa M, Albacar N, Aguilar C, Sanchez A, Depression in the elderly: study in a rural city in southern Catalonia., J Psychiatr Ment Health Nurs, 2011, 9(5): 426-9
Pilar Montesó-Curto, Carina Aguilar-Martín, Depresión según la edad y el género: análisis en una comunidad, Atención Primaria, 2014, 46(3): 113-172
FEAPS, Libro blanco sobre Dependencia, consultado 23/06/2019,
Antonio Ruiz Hontangas, Esperanza Ferrer Ferrándiz, Raimunda Montejano Lozoya, María Isabel Mármol, Evaluación de la video-simulaci como metodologia docente para la entrevista motivacional en estudiantes de enfermeria, 1.er Trimestre 2019 • Año XXIII - N.° 53, Cultura de los Cuidados
H. Machelle Skinner, DNP, RN, AGPCNP-BC, CEN, Simulation: Preparing Nursing Students to Work with Community-Dwelling Older Adults, Clinical in simulation, 2017
Constance E. McIntosh, EdD, MBA, RN, Associate Professor*, Cynthia M. Thomas, EdD, MSN, RN-BC, Profe, Improving Safety of Patients With Autism Spectrum Disorder Through Simulation, Clinical simulation in Nursing, 2019
Michelle L. Allen, EdD, MSN, RN, CCRN, CNE, CHSEa,*, Mary Groll, MD, MSb, Maureen Emlund, MSN, RNa, , Healthcare Students’ Psychological Well-Being in a Diabetic Ketoacidosis Simulation, 2020, Clinical Simulation in Nursing
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006 | INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18244208 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|