DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) BIOÈTICA I Codi 18605101
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant La bioètica es desenvolupa actualment en un context plural a banda de discursos de caràcter religiós o ideològic per aquesta raó podem parlar de bioètica plural en un marc contextual com les relacions entre el professionals sanitaris i les persones que demanden atenció sanitària amb la finalitat de ser capaços de compartir les necessitats d'aquests i donar una atenció ètica adequada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Coneixement rellevant de les capacitats per a aplicar ètica, legislació i les humanitats a la pràctica infermera.
  AC4 Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona.
  AC9 Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Explorar el judici ètic i la seva repercussió en l’atenció a la persona i a la familia AC3
AC4
AC9
BC7

Continguts
Tema Subtema
BLOC I.- Ètica i Bioètica
Tema 1 Introducció a l’ètica: Teories ètiques.
Tema 2 Els valors morals i els conflictes ètics.
Tema 3 La dimensió de la persona: Diferents perspectives.
Tema 4 Els principis de bioètica.
BLOC II.- Aspectes ètics relacionats amb la pràctica d’infermeria.
Tema 5 Ètica i Infermeria en la pràctica clínica en diferents àmbits de desenvolupament professional
Tema 6 La narrativa com eina per l'aprofundització en l'ètica de tenir cura de les persones

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 14 21
Treballs
1 25 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
Fòrums de discussió
4 1 5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del desenvolupament de la mateixa així com l'avaluació.
Sessió Magistral Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne.
Treballs Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment.
Fòrums de discussió Activitat a través de las TIC, on es debaten temes de Bioètica relacionats amb l'àmbit acadèmica i professional

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. 80 %
Fòrums de discussió Participació activa al forum de discussió. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria d'avalució es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció dels forúm que no es podran recuperar.


Fonts d'informació

Bàsica ANTÓN ALMENARA P., Ética y legislación, , Barcelona 2000
ARROYO M.P, SERRANO A., Ética y Legislación en Enfermería. Bases Ético jurídicas para el ejercicio profesional, , Madrid 1989
BEAUCHAMP TL, CHILDRESS JF., Principles of biomedical ethics, 3er. Ed. Oxford University Press, New York 1989
Colegio Oficial de ATS y Diplomados de Enfermería, CODIGO DE ETICA DE ENFERMERÍA, , Barcelona 1986
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería, CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA, , Madrid 1989
, CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS, , Ginebra 1988
CORBELLA I DUCH. J., Curs de legislació sanitària, , Barcelona 1995
CORTINA A et al., Ética y legislación en enfermería, , Madrid 1996
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
GRACIA D., Fundamentos de la bioética, , Madrid 1989
JIMÉNEZ ORANTES M., Introducción al Derecho, , Barcelona 1993
KEROUAC S et al., El pensamiento enfermero, , Barcelona 1996
LEINNIGER M., Ethical and moral dimensions of care, , Detroit 1990
MEDINA CASTELLANO D., Ética y legislación, , Madrid 2002
TOMAS GARRIDO GM (coord.), Manual de Bioética, , Barcelona 2001
VALLS MOLINS R., Ética para enfermería, , Barcelona 1996
VIELVA J., Ética de las profesiones. Enfermería, , Bilbao 2002

Complementària BUSQUETS SURRIBAS M y ANTÓN ALMENARA P., Bioética y enfermería en Materiales de Bioética y Derecho, , Barcelona 1996
MUYSKENS J., Moral problems in Nursing. A philosophical investigation, , USA 1982
GRACIA D., Procedimientos de decisión en ética médica, , Madrid 1991
DURAND G., Introduction générale à la Bioétique: Historie, concepts et dutils, , Québec 1999
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
MARTÍN SERRANO A., El derecho de los profesionales sanitarios, , Madrid 1992
SINGER P., Ética práctica, , Barcelona 1995
THOPSON J y THOMPSON H., Bioethical decisión making for nurses, , Connecticut 1985
TSCHUDIN V., Ethics nurses and patients, , TSCHUDIN V.Ethics nurses and patients. London: Sat
TSCHUDIN V., Ethics in nursing. The caring relationship, , Oxford 2001
WATSON J., Le caring: philosophie et sciencie des soins infirmiers, , Paris 1998

Altres recursos

Revista Nursing Ethics:

www.arnoldpublishers.com/Journals(Journpages/09697330.htm

Actualidad en derecho Sanitario:

www.actualderechosanitario.com

Asociación Española de Derecho Sanitario:

www.aeds.org

Consejo Internacional de Enfermeria

www.icn.ch

Declaración de Derchos Humanos

www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm

Ministerio de Sanidad

www.msc.es

Organización mundial de la Salud

www.who.es

Base de datos Cuidatge

www.teledoc.urv.es/cuidatge

Codigo de Etica de la Enfermeria Española
www.ocenf.org

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent