Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC3 |
Coneixement rellevant de les capacitats per a aplicar ètica, legislació i les humanitats a la pràctica infermera. |
|
AC4 |
Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona. |
|
AC9 |
Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Explorar el judici ètic i la seva repercussió en l’atenció a la persona i a la familia |
AC3 AC4 AC9
|
BC7
|
|
Analiza y reflexiona sobre la importancia de la ética en la práctica clínica
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
BLOC I.- |
Ètica i Bioètica |
Tema 1 |
Introducció a l’ètica: Teories ètiques. |
Tema 2 |
Els valors morals i els conflictes ètics. |
Tema 3 |
La dimensió de la persona: Diferents perspectives. |
Tema 4 |
Els principis de bioètica. |
BLOC II.- |
Aspectes ètics relacionats amb la pràctica d’infermeria. |
Tema 5 |
Ètica i Infermeria en la pràctica clínica en diferents àmbits de desenvolupament professional
|
Tema 6 |
La narrativa com eina per l'aprofundització en l'ètica de tenir cura de les persones |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
7 |
14 |
21 |
Treballs |
|
1 |
25 |
26 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
0 |
8 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
1 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i del desenvolupament de la mateixa així com l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne. |
Treballs |
Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment. |
Fòrums de discussió |
Activitat a través de las TIC, on es debaten temes de Bioètica relacionats amb l'àmbit acadèmica i professional |
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. |
80 % |
Fòrums de discussió |
Participació activa al forum de discussió. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria d'avalució es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció dels forúm que no es podran recuperar. |
Bàsica |
ANTÓN ALMENARA P., Ética y legislación, , Barcelona 2000
ARROYO M.P, SERRANO A., Ética y Legislación en Enfermería. Bases Ético jurídicas para el ejercicio profesional, , Madrid 1989
BEAUCHAMP TL, CHILDRESS JF., Principles of biomedical ethics, 3er. Ed. Oxford University Press, New York 1989
Colegio Oficial de ATS y Diplomados de Enfermería, CODIGO DE ETICA DE ENFERMERÍA, , Barcelona 1986
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería, CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA, , Madrid 1989
, CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS, , Ginebra 1988
CORBELLA I DUCH. J., Curs de legislació sanitària, , Barcelona 1995
CORTINA A et al., Ética y legislación en enfermería, , Madrid 1996
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
GRACIA D., Fundamentos de la bioética, , Madrid 1989
JIMÉNEZ ORANTES M., Introducción al Derecho, , Barcelona 1993
KEROUAC S et al., El pensamiento enfermero, , Barcelona 1996
LEINNIGER M., Ethical and moral dimensions of care, , Detroit 1990
MEDINA CASTELLANO D., Ética y legislación, , Madrid 2002
TOMAS GARRIDO GM (coord.), Manual de Bioética, , Barcelona 2001
VALLS MOLINS R., Ética para enfermería, , Barcelona 1996
VIELVA J., Ética de las profesiones. Enfermería, , Bilbao 2002
|
|
Complementària |
BUSQUETS SURRIBAS M y ANTÓN ALMENARA P., Bioética y enfermería en Materiales de Bioética y Derecho, , Barcelona 1996
MUYSKENS J., Moral problems in Nursing. A philosophical investigation, , USA 1982
GRACIA D., Procedimientos de decisión en ética médica, , Madrid 1991
DURAND G., Introduction générale à la Bioétique: Historie, concepts et dutils, , Québec 1999
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
MARTÍN SERRANO A., El derecho de los profesionales sanitarios, , Madrid 1992
SINGER P., Ética práctica, , Barcelona 1995
THOPSON J y THOMPSON H., Bioethical decisión making for nurses, , Connecticut 1985
TSCHUDIN V., Ethics nurses and patients, , TSCHUDIN V.Ethics nurses and patients. London: Sat
TSCHUDIN V., Ethics in nursing. The caring relationship, , Oxford 2001
WATSON J., Le caring: philosophie et sciencie des soins infirmiers, , Paris 1998
|
Altres recursos
Revista Nursing Ethics: www.arnoldpublishers.com/Journals(Journpages/09697330.htm
Actualidad en derecho Sanitario: www.actualderechosanitario.com
Asociación Española de Derecho
Sanitario: www.aeds.org
Consejo Internacional de
Enfermeria www.icn.ch
Declaración de Derchos Humanos www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm
Ministerio de Sanidad www.msc.es
Organización mundial de la Salud www.who.es
Base de datos Cuidatge www.teledoc.urv.es/cuidatge
Codigo de Etica de la Enfermeria
Española www.ocenf.org |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|