Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC18 |
Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació. |
|
AC19 |
Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Identificar i analitzar les normes, convenis, declaracions i codis de conducta referits a la dimensió ètica de la investigació. |
AC18
|
BC7
|
|
Avaluar la idoneïtat del protocol, del equip investigador, de la informació escrita sobre les característiques de la investigació i de les possibles compensacions per els participants i investigadors, en relació amb els objectius del estudio. |
AC19
|
BC7
|
|
Avaluar l’exposició dels subjectes a possibles riscos i molèsties en funció dels beneficis esperats. |
AC18 AC19
|
BC7
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
La historia de l’ètica de la investigació biomèdica. |
Tema 2 |
Normativa legal i directrius ètiques. |
Tema 3 |
Tipus d’ investigacions. |
Tema 4 |
Els Comitès d’ètica. |
Tema 5 |
Investigació en l'ambit de la cura infermera.
|
Tema 6 |
El consentiment informat. |
Tema 7 |
La investigació en casos especials. |
Tema 8 |
Investigació en equips multidisciplinars. Investigació i confidencialitat. |
Tema 9 |
La publicació dels resultats: aspectes ètics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Treballs |
|
1 |
10 |
11 |
Sessió Magistral |
|
8 |
8 |
16 |
Fòrums de discussió |
|
2 |
0.5 |
2.5 |
Seminaris |
|
5 |
12 |
17 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació. |
Treballs |
Al voltant de treballs d’investigació publicats analitzar els aspectes ètics que es puguin plantejar en el mateixos. |
Sessió Magistral |
Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne. |
Fòrums de discussió |
Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura. |
Seminaris |
Realització d'un seminari d'investigació i ética per infermeria |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Anàlisi i reflexió argumentada envers l'estat de la investigació en aspectes ètics a la pràctica d’infermeria. |
75 % |
Fòrums de discussió |
Participació al fòrum |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BAKKE, O.M.; CARNÉ, X.; GARCIA ALONSO, F., Ensayos clínicos con medicamentos, , Barcelona, 1993
CASADO,MARÍA Y OTROS, Estudios de bioética y derecho, , Santa Fe de Bogotá 1998
GAFO J., La experimentación humana, , Madrid 1994
HERRANZ, G., La bioética en la investigación del ser humano, , México 1994
KIEFFER GH., Experimentación humana, , Madrid 1983
KATZ J., Experimentation with Human Beings. The Authority of the Investigator, Subject, Professions, and State in the Human Erxperimentation Process, , New York 1972
SIMON LORDA, P.; BARRIO, I.M., El Consentimiento informado y la Enfermería: Un modelo integral, , marzo Vol.XLVIII, 1117
|
|
Complementària |
|
En el decurs de l’assignatura es facilitarà
bibliografia i documentació específica
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|