Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials. |
|
AC3 |
Coneixement rellevant de les capacitats per a aplicar ètica, legislació i les humanitats a la pràctica infermera. |
|
AC5 |
Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca. |
|
AC7 |
Capacitat de donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions en situacions complexes. |
|
AC8 |
Capacitat de liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l'àmbit de la cura, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
|
AC9 |
Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris. |
|
AC10 |
Capacitat d'utilitzar críticament les eines d'avaluació i d'auditoria de la cura segons els estàndards de qualitat rellevants. |
|
AC13 |
Coneixement rellevant de la capacitat d'aplicar política nacional i internacional en matèria de salut. |
|
AC15 |
Capacitat d'identificar i de tractar comportaments desafiadors. |
|
AC18 |
Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació. |
|
AC19 |
Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic. |
|
AC20 |
Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
M?"DUL I Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics
Identificar els orígens històrics de la salut pública
Analitzar l'influencia de la cultura en el concepte de salut
Explorar les noves demandes de salut
|
AC1 AC3 AC5 AC8 AC9 AC10 AC13 AC18
|
BC1 BC3 BC6 BC10 BC11
|
CC3
|
MODUL II
- Explorar i prendre consciència dels problemes i factors associats al desenvolupament del saber pràctic
- Analitzar els processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals centrades en les necessitats de salut de les persones
Repensar la complexitat del rol professional i la col.laboració, plantegen maneres que situen la pràctica en una cultura de compromís coneixements i reconeixements de cuidatges intencionals |
AC1 AC2 AC3 AC15
|
BC6 BC8 BC9
|
|
MODUL III: Cuidatge i demandes de salut en Unitats de Cures Intensives
-Explorar la vivència, experiència i situació de les persones (malalt crític-família-infermeres) en escenaris de cures intensives
-Explorar els dominis de la pràctica en l' atenció al malalt crític i família des de una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic
-Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica
|
AC2 AC8 AC9 AC20
|
BC4 BC6 BC8 BC10
|
CC6
|
MODUL IV: Cuidatge i demandes de salut en escenaris i situacions de cronicitat
- Explorar la cronicitat especialment les demandes relacionades amb el dolor, la dependència i la discapacitat
|
AC1 AC2 AC7
|
BC1 BC6 BC9 BC11
|
CC4
|
MÓDULO V: Cuidatges i problemes de salut emergents. Multiculturalitat versus Immigració - Explorar noves situacions de salut - Compendre el fenomen de la Multiculturalitat - Analitzar la diversitat d'intervencions sociosanitaries rel.lacionades amb l'immigració. Coneixer les patologies "típiques" de la població immigrada - Anlitzar les necessitats de les noves i velles families des de la perspectiva de la salut |
AC1 AC8 AC9 AC10 AC19
|
BC1 BC3 BC6 BC9
|
CC3 CC5
|
Tema |
Subtema |
Mòdul I:
Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics
|
UNITAT TEMATICA 1:
La Construcció social de la salut i de la demanda sanitària
Els orígens històrics i socials de la salut publica i del concepte de Seguretat de l'Estat
La gènesis i evolució dels Sistemes de Salut del Estat espanyol fins a l'actualitat
La construcció social de la salut
-Cultura forma de vida i conductes de salut
-El valor de la salut
-Escenaris socials en el s. XXI
-La salut i els medis de comunicació
-El fenomen de la globalització
-Creació social de la demanda sanitària i de les “necessitats de salut” en l'actual societat de consum avançada
UNITAT TEMATICA 2:
Epidemiologia de les noves demandes de salut
Concepte actual de epidemiologia.
Noció de epidemiologia social
Evolució demogràfica en les societats desenvolupades
Viure, emmalaltir i morir en la societat del benestar: noves demandes
-Demandes relacionades amb l'envelliment
-Demandes relacionades amb la immigració
-Demandes relacionades amb velles i noves dependències
-Demandes relacionades amb la producció social del cos
-Necessitats de les famílies
La salut publica enfront dels efectes secundaris del progrés
-Efectes adversos d'activitat assistència
-Atenció a la dependència
-La salut en els mitjans de comunicació: un cas la Revista MIA
|
MÓDUL II
Revisió i anàlisi de la pràctica |
UNIDAD TEMÁTICA 3:
Factors que influeixen en el saber pràctic
-Problemes actuals i fons de solucions per desenvolupar el saber pràctic
-La competència clínica. Revisió del model de adquisició de habilitats aplicades a la infermeria
UNIDAD TEMÁTICA 4:
El saber pràctic
- Praxis clínica com es contrueix aquest saber
- Diferencies entre saber teòric i saber pràctic
- Repensant el rol Professional
- La construcció social del coneixement |
MÓDUL III
Cuidatge i demandes de salut en unitats de Cures Intensives
|
UNIDAD TEMÁTICA 5 :
La pràctica infermera en UCI
-Vivència, experiència i estar situat en UCI
-La construcció narrativa de la realitat.
oArticulació del judici clínic i ètic en la atenció al pacient crític
UNITAT TEMÁTICA 6:
Les demandes de la situació i el cuidatge
-Confort i pacient crític
-Identificació i solució de problemes clínics en pacients particulars
-Cuidar a les famílies dels pacients
-Afrontant la mort
-Comunicació de perspectives múltiples: clínica, ètica y perspectiva pràctica
UNIDAD TEMÁTICA 7
Socialització del coneixement.
-Comunicació de perspectives múltiples: clínica, ètica y perspectiva pràctica |
MÓDULO IV
Cura i demandes de de salut en escenaris i situacions de cronicidad
|
UNITAT TEMÁTICA 8:
Noves demandes de salut i relació amb la personalitat
- La crisis de la salut mental
- Canvis actuals de la personalitat
- La crisis de la familia versus malaltia mental
- Tractament no farmacològic versus farmacològic com base de la terapèutica.
- Recursos sòcio-sanitaris disponibles.
UNITAT TEMATICA 9
El suport psicològic al malalt de càncer: i de la sida
- Factors psicosocials en la aparició i evolució del càncer
- El impacte psicosocial del portador del VIH
- Instruments de suport emocional
- Teràpies complementaries al tractament del càncer
UNITAT TEMATICA 10
L’atenció al malalt al final de la seva vida:
- Les Cures Pal•liatives
- Aspectes psicosocials de les Cures Pal•liatives
- Informació i comunicació amb el malalt terminal
- El procés de dol
- Principals cuidatges del malalt i família en situació de final de vida
|
MODULO V
Cuidatges i problemes de salut emergents.
Multiculturalitat versus Immigració |
UNITAT TEMATICA 11
Formació per a la comprensió de la Multiculturalitat en salut
- Integració, assimilació, mestissatge. Definicions
- Examinar el fenomen de les migracions nacionals al llarg del s. XX.
- Conèixer el fenomen de les migracions internacionals durant el s. XX i XXI, tendències.
- Reptes de les societats multiculturals: instruments per a la intervenció.
- Necessitat de comprendre la diversitat per a la intervenció sociosanitaria
UNITAT TEMATICA 12
L'accessibilitat dels immigrants al Sistema Sanitari públic.
- La primera “entrada”: els Serveis d’Urgències
- L’emigrant consolidat: l’atenció primària
- Patologies típiques dels immigrants trencant tabús.
- Els professionals sanitaris davant la immigració.
- Experiències a l´atenció sanitària d´immigrants als Països Europeus
UNITAT TEMATICA 13
Estructura familiar: velles i noves famílies
- Complementarietat del sistema sanitari
- Costos invisibles de les necessitats de salut
- Dependència i cuidadors informals
- La salut un mite: desigualtats
- Diferències de gènere en la salut
- Estil de vida?: l'obesitat i diabetis
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Seminaris |
|
15 |
45 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
64 |
84 |
Debats |
|
3 |
7.2 |
10.2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
7.2 |
25.2 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
48 |
60 |
Treballs |
|
20 |
100 |
120 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
6 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls |
Seminaris |
En cada un dels moduls es presentaran a través d'expertes punts rellevants dels mateixos. Els alumnes realitzarant posteriorment una reflexió que presentaran en grup de dos o individualment |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis per fomentar la reflexió (exercicis de "para i pensa". Exercicis sobre problemes prevalents i intervencions infermeres en diferents situacions estudiades. Estudi de casos en ABP |
Debats |
Al llarg del curs s'establirant una serie de debats sobre temes consensuats previaments a l'aula.
Es crearant dos grups defensant posicions dicotómiques sobre el mateix tema. |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives |
Presentacions / exposicions |
Al llarg del curs es presentarant en el sí de la assignatura tots els treballs, individuals i/o col.lectius |
Treballs |
Es proposarant diversos treballs individuals i/o col.lestius que ajudarà a aprofundir al alumne en temes de especial rellevancia |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Debats |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc.
Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats
Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treball tutoritzat individual o grupal sobre resolució de casos |
10% de la nota |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes comptarant amb dos fitxes: una autoevaluativa i un altre evaluativa de les presentacions del grups |
10% de la nota |
Treballs |
Treball tuturitzat i pautat al llarg del curs. Se evaluarà tan el treball escrit (cneixements teòrics i pràctics, raonament crític) com la presentació oral |
20% de la nota |
Atenció personalitzada |
Seguiment tutories individualitzades |
---- |
Proves objectives de preguntes curtes |
- Exercicis individuals 20%
- Treball monogràfic (mesures de confort o caring a les famílies) 20%
- Conclusions generals
|
20% de la nota
20% de la nota
20% de la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació mitjançant portafoli que contindrà les evidències descrites |
Bàsica |
Atkins S, Developing Underlying In The Move Towards Reflective Practice in Reflective Practice In Nursing, Burns. S & Bulman C., 2000
Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C., Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics, New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing, 1996
Benner, P., Practica de enfermería progresiva, Barcelona. Grijalbo, 1987
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D., Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach, Saunders, In Press - To be published December, Philadelphia:1998
Boykin A; Schoenhofer, Nursing as caring: A Model for transforming Practice, New York National League for Nursing Press,, 2003
Roach S, The Human Act of Caring, Ottawa. Canadian hospital association, 1987
Watson J., Le caring: philosophie et science des soins infirmiers, Paris. Editions Seliarslan, 1998
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional, Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia, 2004
Colell, R. y Fontanals, A., Principios de comunicación: cómo dar mals noticias, Clinica Rural, 454: 5-15, 1996
? Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica, , 2007
Bayés, R., Psicologia oncologica, Barcelona: Martínez Roca, 1995
? Aiken L H et al , Hospital Nurse Staffing and patient mortality, nurse burnout, and job dissatisfaction , JAMA 288(16):(1987-1993), 2002
Colell, R. y Limonero, J., ¿Qué preocupa al cuidador del enfermo oncológico?, Rev. ROL Enf. 26(2):92-92, 2003
Colell, R.; Limonero, J.T. y Otero, M.D., Actitudes y emociones en estudiantes de enfermería ante la muerte y la enfermedad terminal., Investigación en Salud, Vol. V, nº 2, 104-112, 2003
Colell, R., Limonero, J., Nuín, C., Ballesté, J. y Blanco. J., Implicación de la Inteligencia Emocional en profesionales de cuidados paliativos, Libro de ponencias del VIII Encuentro de Investigación en Enfermería. Sevilla, pp.56-59, 2004
Díaz I., I ara, on es? Com ajudar els nens i els adolescents a entendre la mort., Viena Edicions, 2004
Cousins, N, Principios de autocuración. La biología de la esperanza., Barcelona: Urano, 1991
Ellis, A., Cómo vivir con un neurótico. En casa o en el trabajo., Barcelona: Obelisco, 2004
Marquez, S. y Meneu, R., La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
González López-Valcarcel, B., La obesidad como problema de salud y como negocio, Gestión Clínica y Sanitaria, 7: 83-7, 2005
Abanades, S. Peiró, AM, Farré, M.,, Club drugs: los viejos fármacos son las nuevas drogas de fiesta, BCN Medicina Clínica, 123: 305-11, 2004
Altarriba, F, Las nuevas adicciones, El médico, 2004
Robles Gonzalez,E., Garcia Bernabeu Mestre, J, La transición sanitaria en España desde 1900 al 1990, Rev. Española Salud Pública 70: 221-33, 1996
Equipo Red de Salud, La interculturalidad en el centro de salud, R. Red de Salud, 2001
Moreno Preciado M., Inmigracion hoy: el reto de los cuidados transculturales, Index de Enfermería 42, Pg: 29-33, 2003
Pallarés Marti À, y Rifa Ros R., Enfermería y multiculturalidad. Estrategia docente para afrontar la diversidad, Metas de Enfermeria 4: 16-19, 2005
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996
? Amezcua, M. y Gálvez, A. , Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: perspectiva crítica y reflexiones en voz alta, Revista Española Salud Pública, 76, 423-436, 2002
Benner, P , The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Blackwell Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19, 2000
Bourdieu, P, El sentido práctico, Madrid: Taurus, 1991
Medina JL, La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón, Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia, 2004
Pallares, A. , El mundo de las unidades de cuidados intensivos: la última frontera , http://www.tesisenxarxa.net/TESIS_URV/AVAILABLE/TDX-0317110-123133//Pallares.pdf, 2009
Rubio L Et al , Relaciones interdisciplinares y humanización en las unidades de cuidados intensivos, Enfermería Intensiva; 17(4) : 141-53 http://www.doyma.es, 2006
? Vives, C.; Rodero, V.; Acebedo; S. , Momentos de Caring. Un acercamiento a la filosofía y ciencia del cuidado de Jean Watson, Cuidar y Educar Nov 10-17, 2006
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|