Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC13 |
Coneixement rellevant de la capacitat d'aplicar política nacional i internacional en matèria de salut. |
|
AC14 |
Ser conscients dels principis de finançament de cures sociosanitaris i de la utilització eficient dels recursos. |
|
AC17 |
Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
|
AC18 |
Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació. |
|
AC20 |
Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC14 |
Planificació i organització |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Exposar la relació entre economia, serveis sanitaris i salut. Remarcar els objectius d’eficiència i equitat. |
AC13 AC14 AC18
|
BC6
|
CC3
|
Estudiar el funcionament del mercat sanitari i del mercat assegurador |
AC13 AC14
|
BC4 BC14
|
CC3
|
Aprofundir en la relació entre professionals sanitaris i usuaris de la que se’n dedueix la compra de serveis sanitaris i els resultats de salut de la població |
AC17 AC20
|
BC6
|
|
Introduir el concepte d’avaluació econòmica de les tecnologies sanitàries |
AC13 AC14
|
BC5
|
|
Reflexionar sobre el paper de del sector públic en l’entorn sanitari |
AC13 AC20
|
BC6
|
|
Tema |
Subtema |
PART I |
Anàlisi econòmica i entorn sanitari |
Tema 1 |
Salut, economia i economia de la salut: Economia i salut. Determinants de la salut. Necessitat social. Objectius econòmics del sistema sanitari: eficiència i equitat. |
PART II |
Els mercats de l’entorn sanitari |
Tema 2 |
El mercat sanitari: Model de referència. Errades de mercat. Comportaments estratègics. Intervenció pública. |
Tema 3 |
El mercat de les assegurances sanitàries: Presa de decisions i incertesa. Preferències pel risc. La funció d'assegurament. Problemes d'informació. |
PART III |
El comportament dels agents |
Tema 4 |
Els consumidors: La demanda de serveis sanitaris. La demanda de salut. |
Tema 5 |
Els professionals i les institucions sanitàries: La relació entre professionals i pacients. El problema principal agent. Els sistemes de retribució. La demanda induïda. L'hospital com unitat de producció. Models de comportament hospitalari. Finançament de les institucions sanitàries. |
PART IV |
Avaluació econòmica |
Tema 6 |
La presa de decisions quan els recursos són escassos: Fonaments de l'avaluació econòmica. Estimació dels costos. Mesura dels resultats. Tractament de la incertesa en els estudis de l'avaluació econòmica. Criteris de decisió. |
PART V |
Respostes institucionals |
Tema 7 |
Els sistemes sanitaris: Definició de sistema sanitari. Antecedents polítics i socials. Evolució dels sistemes sanitaris. Anàlisi comparada dels sistemes actuals. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
Treballs |
|
0 |
30 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
24 |
0 |
24 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
1 |
1 |
Proves pràctiques |
|
0 |
1 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presenta l’assignatura i s’exposen, detingudament, els criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
S’introdueixen els continguts bàsics de cada tema i s’orienta a l’estudiant en relació a la bibliografia que ha de fer servir en les hores de treball personal. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'exposen els continguts pràctics de l'assignatura i es desenvolupen exercicis semblants als d'avaluació. |
Resolució de problemes, exercicis |
L'estudiant ha de resoldre aquest bloc d'exercicis individualment. L'activitat forma part de l’avaluació.
|
Treballs |
L'alumne ha de revisar i treballar individualment, i en profunditat, dues lectures. Aquesta activitat forma part de l'avaluació. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Cada estudiant haurà de comentar periòdicament la marxa del curs amb la professora.
Qualsevol dubte es podrà resoldre mitjançant el correu electrònic, o personalment en una hora de consulta acordada prèviament.
Per el bon desenvolupament dels treballs d’avaluació seria convenient fer ús de l’atenció personalitzada.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Aquesta part de l'avaluació consisteix en resoldre individualment un bloc d’exercicis. |
10% |
Treballs |
Hi ha dos treballs durant el curs.
Per cadascun s'han de resoldre unes qüestions específiques.
Es valoren les respostes crítiques i raonades.
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Avaluació dels continguts teòrics del programa: proves objectives curtes |
40% |
Proves pràctiques |
Avaluació dels continguts pràctics del programa: proves pràctiques |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de la segona convocatòria s'estructura de la mateixa manera que la primera. Per a la segona convocatòria només s'hauran de presentar de nou les proves presencials, els treballs i els exercicis que no s'hagin superat a la primera. |
Bàsica |
Folland, S. Goodman, AC. I Stano, M., The economics of health and health care, New Jersey: Prentice Hall, 6a Edició, 2010
Gimeno JA, Rubio S, Tamayo P., Economía de la Salud: fundamentos , Madrid: Diaz de Santos, 2006
Hidalgo, A. et al., Economía de la Salud, Madrid: Piramide, 2000
López Casasnovas, G. Y Ortún, V., Economía y Salud: fundamentos y políticas, Madrid: Ediciones Encuentro, 1998
McPake, B., Health Economics: an international perspective, London: Routledge, 2a Edició, 2008
Mochón, F., Principios d Economía, Madrid: McGraw Hill, 3a Edició, 2006
Nicholson, W., Teoria Microeconómica: principios básicos y aplicaciones, Madrid: Thomson, 8a Edició, 2004
Ortún, V., La economía en sanidad y medicina: instrumentos y limitaciones, Barcelona: La llar del libre, 1991
Pindyck y Rubinfeld, Microeconomía, Madrid: Prentice Hall, 5a Edició, 2001
Schiller, B.R., Principios esenciales de economía, Madrid: McGraw Hill, 4a Edició, 2002
|
|
Complementària |
|
Cada tema del programa té material de suport específic on s’hi fa constar la bibliografia detallada de cada tema i els capítols de cadascuna de les referències de la bibliografia general que corresponen. |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GESTIÓ DE SERVEIS DE SALUT I SOCIOSANITARIS/185121105 | ANÀLISI DE DADES QUANTITATIVES/185121205 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|