DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ I Codi 18605106
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
francesc.valls@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
VALLS FONAYET, FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura sobre metodologia quantitativa de la recerca i d'anàlisi de dades quantitatives. En aquesta assignatura s'aborden procediments bàsics i avançats de l'anàlisi de dades amb el paquet estadístic SPSS.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC8 Capacitat de liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l'àmbit de la cura, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
  AC11 Capacitat de valorar el risc i de promocionar activament el benestar i la seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclòs ell mateix).
  AC12 Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
  AC17 Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
  AC18 Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació.
  AC19 Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic.
  AC20 Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar modelos de gestión innovadores que afronten eficazmente las nuevas necesidades del sistema de salud. AC8
AC20
BC1
BC4
BC11
Identificar y aplicar las habilidades necesarias para construir relaciones humanas positivas en el trabajo multidisciplinar del cuidado. AC8
AC12
AC19
AC20
BC11
Liderar la gestión de cuidados en el proceso asistencial. AC8
AC11
AC18
BC11
Conocer y aplicar los instrumentos oportunos para mejorar la organización del trabajo y la gestión de los recursos. AC8
AC11
AC17
CC4
Analizar los conceptos de financiación, provisión, mejora y calidad de los servicios asistenciales. AC8
AC11
AC19
AC20
BC1
CC4
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. AC19
AC20
BC1
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. AC20
BC4
CC2
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit de estudio. AC20
BC4
CC2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la investigació Orígens de la investigació.
Conceptes metodològics de la investigació.
Peculiaritats de la investigació i la seva problemàtica.
Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
Validesa i fiabilitat de les observacions.
Tema 2. De la teoria a la construcció d’indicadors Les etapes del procés d’investigació social.
Formulació d’hipòtesis.
Dimensions i tipus de variables.
Nivells de mesura de les variables.
Operacionalització dels conceptes: construcció d’indicadors, codificació de les variables i els indicadors.
Tema 3. Els procediments de recollida d’informació: l’enquesta. El cas de les enquestes de salut. L’enquesta: justificació de la seva elecció.
Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica.
Instrument de recollida de dades: el qüestionari.
Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari.
Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari.
Objectius de les enquestes de salut.
Metodologia de la recollida d’informació.
Disseny de l’instrument de recollida d’informació.
Les enquestes de salut a nivell comparatiu.
Tema 4. L’organització de la informació en una matriu de dades en SPSS Construcció d’una matriu de dades en SPSS a partir de l’observació.
Codificació i recodificació de les variables de la matriu.
Creació d’índex a partir de variables de la matriu.
Operacions matemàtiques bàsiques amb la matriu de dades.
Tema 5. L’anàlisi univariant de les dades: la lògica de l’anàlisi comparativa Importància de l’anàlisi comparativa.
Operacions bàsiques de comparació: distribucions de freqüències.
Anàlisi descriptiva d’una variable: mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.
Tècniques de representació gràfica de les variables.
Tema 6. Intervals de confiança i contrastació d'hipòtesis Intervals de confiança per a variables qualitatives i quantitatives.
Diferència entre dues mitjanes
Diferència entre dues proporcions
Tema 7. L’anàlisi bivariant Concepte d’associació i d’independència entre variables.
La tabulació de dades: distribucions bidimensionals.
Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència.
Tests d’independència estadística per a taules de contingència.
Un cas específic: l'anàlisi de residus estandarditzats.
Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable: variables nominals i ordinals.
Mesura del grau d’associació per a variables d’interval: correlació
Predicció a través de l'anàlisi de regressió.
Tema 8. Introducció a l'ànàlisi multivariant Nocions bàsiques.
Anàlisi cluster i Escalament òptim.
Anàlisi factorial: l'Anàlisi de Components Principals (ACP).
Anàlisi de correspondències simple i múltiple per a variables qualitatives.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
18 36 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
24 60 84
Treballs
0 35 35
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
 
Atenció personalitzada
24 0 24
 
Proves pràctiques
4 0 4
Proves objectives de tipus test
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades a la resolució de dubtes, treball amb dades i exercicis del temari de l’assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions d’aplicació pràctica dels continguts teòrics de l’assignatura realitzades amb el programa estadístic SPSS
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts pràctics de l’assignatura. Aquests treballs es realitzaran a partir de les sessions pràctiques a l’aula d’informàtica i seran avaluats com a part de la qualificació final individual
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes en entorn telemàtic guiat

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Tutoria individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics Tutoria en grup: Tutorització dels treball final en grup i dels treballs en grup que impliquin exposicions

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Avaluació dels treballs en grup efectuats pels alumnes 10 %
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de la participació individual i en grup dels casos pràctics i problemes que es plantegin al llarg del curs, tant en l'aula ordinària com en entorn virtual 10 %
Proves pràctiques Prova individual sobre exercicis pràctics amb programari estadístic 50 %
Proves objectives de tipus test Prova individual de preguntes teòriques sobre els continguts 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura és imprescindible: a) Realitzar i entregar el treball individual o col·lectiu. b) Aprovar la prova pràctica individual. c) Aprovar la prova objectiva tipus test. Amb aquestes tres notes superades, es procedirà a cal·lcular la nota final segons el pes de cada apartat.


Fonts d'informació

Bàsica BRUNET,I.; BELZUNEGUI,A. i PASTOR,I., Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, , Barcelona 2000
FARRÉ, M.; RUIZ, A., Pràctiques d’estadística amb SPSS, , 1999 Barcelona
FILGUEIRA, E., Análisis de datos con SPSSWIN, , 2001 Madrid
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi bivariable de dades estadístiques, , 1999 Barcelona
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi multivariable de dades estadístiques, , 2000 Barcelona
SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J., Manual de análisis de datos, , 1995 Madrid

Complementària NAVARRO RUBIO, M.D., Encuestas de salud, CIS. Cuadernos Metodológicos, , 1994 Madrid
AZOFRA, H.J., Cuestionarios, , 1999 Madrid
BERICAT, E., La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, , 1998 Barcelona
BISQUERRA, R., Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1, 1989 Barcelona
CEA D’ANCONA, Ma A, Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, , 1996 Madrid
DOMENECH,J., Tablas de estadística, , 1992 Barcelona
GARCÍA FERRANDO,M., Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, , 1979 Madrid
GARCÍA FERRANDO,M., Socioestadística, , 1985 Madrid
GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F., El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, , 1994 Madrid
GOODALE,J.G., La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, , 1990 Madrid
LUQUE MARTÍNEZ,T., Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, , 2000 Madrid
QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L., Manual de recerca en ciències socials, , 1997 Barcelona
ROJAS TEJADA,A.J.; et al., Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, , 1999 Madrid
SIERRA BRAVO,R., Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, , 1995 Madrid

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura suposa un coneixement dels termes, conceptes i procediments estadístics bàsics. Es recomana a l'alumnat que acompany el desenvolupament de l'assignatura amb un manual bàsic d'Estadística aplicada a les ciències socials o a les ciències biomèdiques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent