Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. |
|
|
|
Identificar las necessitats d'investigació en el camp dels cuidatges de la salut, considerant la seva rellevància i pertinència. |
|
|
|
Identificar les fonts i els recursos d'informació sanitària disponibles. |
|
|
|
Realitzar cerques d'informació, identificant la bibliografia més rellevant. |
|
|
|
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. |
|
|
|
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit de estudio. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció a la investigació |
Orígens de la investigació.
Conceptes metodològics de la investigació.
Peculiaritats de la investigació i la seva problemàtica.
Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
Validesa i fiabilitat de les observacions.
|
Tema 2. De la teoria a la construcció d’indicadors |
Les etapes del procés d’investigació social.
Formulació d’hipòtesis.
Dimensions i tipus de variables.
Nivells de mesura de les variables.
Operacionalització dels conceptes: construcció d’indicadors, codificació de les variables i els indicadors.
|
Tema 3. Els procediments de recollida d’informació: l’enquesta |
L’enquesta: justificació de la seva elecció.
Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica.
Instrument de recollida de dades: el qüestionari.
Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari.
Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari.
|
Tema 4. El cas de les enquestes de salut |
Objectius de les enquestes de salut.
Metodologia de la recollida d’informació.
Disseny de l’instrument de recollida d’informació.
Les enquestes de salut a nivell comparatiu.
|
Tema 5. L’organització de la informació en una matriu de dades en SPSS |
Construcció d’una matriu de dades en SPSS a partir de l’observació.
Codificació i recodificació de les variables de la matriu.
Creació d’índex a partir de variables de la matriu.
Operacions matemàtiques bàsiques amb la matriu de dades.
|
Tema 6. L’anàlisi univariant de les dades: la lògica de l’anàlisi comparativa |
Importància de l’anàlisi comparativa.
Operacions bàsiques de comparació: distribucions de freqüències.
Anàlisi descriptiva d’una variable: mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.
Tècniques de representació gràfica de les variables.
|
Tema 7. Intervals de confiança |
Intervals de confiança per a variables qualitatives i quantitatives.
Diferència entre dues mitjanes
Diferència entre dues proporcions
|
Tema 8. L’anàlisi bivariant |
Concepte d’associació i d’independència entre variables.
La tabulació de dades: distribucions bidimensionals.
Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència.
Tests d’independència estadística per a taules de contingència.
Un cas específic: l'anàlisi de residus estandarditzats.
Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable: variables nominals i ordinals.
Mesura del grau d’associació per a variables d’interval: correlació
Predicció a través de l'anàlisi de regressió.
|
Tema 9. Introducció a l'ànàlisi multivariant |
Nocions bàsiques.
Anàlisi cluster.
Anàlisi discriminant.
Anàlisi factorial.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
36 |
54 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
10 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
24 |
60 |
84 |
Treballs |
|
0 |
35 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
24 |
0 |
24 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació |
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions dedicades a la resolució de dubtes, treball amb dades i exercicis del temari de l’assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions d’aplicació pràctica dels continguts teòrics de l’assignatura realitzades amb el programa estadístic SPSS |
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts pràctics de l’assignatura. Aquests treballs es realitzaran a partir de les sessions pràctiques a l’aula d’informàtica i seran avaluats com a part de la qualificació final individual |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes en entorn telemàtic guiat |
Atenció personalitzada |
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
|
Descripció |
Tutoria individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics
Tutoria en grup:
Tutorització dels treball final en grup i dels treballs en grup que impliquin exposicions |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Avaluació dels treballs en grup efectuats pels alumnes |
10 % |
Resolució de problemes, exercicis |
PROVA II: Avaluació individual de problemes i exercicis pràctics. |
10 % |
Proves objectives de tipus test |
PROVA I: Prova individual de preguntes teòriques sobre els continguts |
30 % |
Proves pràctiques |
PROVA III: prova individual sobre exercicis pràctics
amb programari estadístic |
50 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura és imprescindible: a) Realitzar i entregar el treball individual o col·lectiu. b) Aprovar les tres proves individuals. Amb aquestes notes superades, es procedirà a cal·lcular la nota final segons el pes de cada apartat. Per facilitar el seguiment de l'assignatura, la Prova I i la Prova II es realitzaran, dins de la metodologia de l'avaluació continuada, l'última setmana lectiva de desembre del calendari ordinari del primer quadrimestre. La Prova III es farà un cop acabades les sessions presencials de l'assignatura i abans de l'examen de la primera convocatòria (la data serà a convenir amb l'alumnat). |
Bàsica |
BRUNET,I.; BELZUNEGUI,A. i PASTOR,I., Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, , Barcelona 2000
FARRÉ, M.; RUIZ, A., Pràctiques d’estadística amb SPSS, , 1999 Barcelona
FILGUEIRA, E., Análisis de datos con SPSSWIN, , 2001 Madrid
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi bivariable de dades estadístiques, , 1999 Barcelona
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi multivariable de dades estadístiques, , 2000 Barcelona
SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J., Manual de análisis de datos, , 1995 Madrid
|
|
Complementària |
NAVARRO RUBIO, M.D., Encuestas de salud, CIS. Cuadernos Metodológicos, , 1994 Madrid
AZOFRA, H.J., Cuestionarios, , 1999 Madrid
BERICAT, E., La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, , 1998 Barcelona
BISQUERRA, R., Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1, 1989 Barcelona
CEA D’ANCONA, Ma A, Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, , 1996 Madrid
DOMENECH,J., Tablas de estadística, , 1992 Barcelona
GARCÍA FERRANDO,M., Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, , 1979 Madrid
GARCÍA FERRANDO,M., Socioestadística, , 1985 Madrid
GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F., El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, , 1994 Madrid
GOODALE,J.G., La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, , 1990 Madrid
LUQUE MARTÍNEZ,T., Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, , 2000 Madrid
QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L., Manual de recerca en ciències socials, , 1997 Barcelona
ROJAS TEJADA,A.J.; et al., Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, , 1999 Madrid
SIERRA BRAVO,R., Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, , 1995 Madrid
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|