Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials. |
|
AC5 |
Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca. |
|
AC6 |
Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic. |
|
AC8 |
Capacitat de liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l'àmbit de la cura, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
|
AC9 |
Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris. |
|
AC10 |
Capacitat d'utilitzar críticament les eines d'avaluació i d'auditoria de la cura segons els estàndards de qualitat rellevants. |
|
AC13 |
Coneixement rellevant de la capacitat d'aplicar política nacional i internacional en matèria de salut. |
|
AC14 |
Ser conscients dels principis de finançament de cures sociosanitaris i de la utilització eficient dels recursos. |
|
AC17 |
Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
|
AC18 |
Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació. |
|
AC19 |
Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic. |
|
AC20 |
Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
- L’alumne comprendrà la naturalesa del coneixement i de la realitat des de la perspectiva de la mirada qualitativa |
AC6 AC10 AC13 AC20
|
BC1 BC6 BC9
|
CC4
|
- L'alumne aprendrà a identificar els problemes de salut susceptibles de ser abordats des de la investigació qualitativa |
AC2 AC13
|
BC5 BC6
|
CC3 CC4
|
- Formular i dissenyar adequadament processos d’investigació qualitativa dins de l’àmbit de l’infermeria |
AC2 AC5 AC8
|
BC2 BC3 BC6
|
CC2 CC4
|
- Proporcionar a l’alumne habilitats per a la utilització de les diferents tècniques i mètodes propis de la investigació qualitativa |
AC2 AC10
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC8 BC11
|
CC4
|
- L'alumne sera capç d'nterpretar i avaluar els resultats d’investigacions de tipus qualitatiu
|
AC2 AC10 AC17 AC18 AC19
|
BC8 BC9 BC13
|
|
- Formular i dissenyar adequadament processos d'investigació qualitativa dins de l'àmbit de l'infermeria |
AC5 AC6 AC9 AC10 AC14 AC17
|
BC1 BC3 BC6 BC11 BC13
|
CC4
|
- L'alumne comprendrà la naturalesa del coneixement i de la realitat des de la perspectiva de la mirada qualitativa |
AC5 AC6 AC10 AC17 AC20
|
BC1 BC6 BC13
|
CC5
|
- Proporcionar a l'alumne habilitats per a la utilització de les diferents tècniques i mètodes propis de la investigació qualitativa |
AC1 AC5 AC9 AC17
|
BC1 BC3 BC6
|
|
- L'alumne sera capç d'nterpretar i avaluar els resultats d'investigacions de tipus qualitatiu
|
AC10 AC14 AC17 AC18 AC19 AC20
|
BC1 BC3 BC6 BC11
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
1) Les maneres de comprendre la naturalesa del coneixement i de la realitat |
o L'investigador i el seu accés a la realitat
o La construcció del coneixement |
2) La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut |
• La recerca del significat |
4) Els moments metodològics del procés d'investigació qualitativa |
o La formulació
o El disseny
o La gestió
o El tancament
|
3) Teoria i mètode en la investigació qualitativa |
• La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut.
• La complementarietat dels mètodes quantitatius i qualitatius en la investigació en salut.
• Trets epistemològics comuns a les diferents modalitats d'investigació qualitatives
|
5) Eina transversal |
• Preguntes per l’observació
o Observar què?
o Observar sobre què?
o Observar com?
|
6) Observació no participant |
o Indirecta: és basa amb dades estadístiques (censos) i fonts documentals (arxius, premsa...), malgrat que l’investigador no participa amb l’obtenció d’aquestes dades
o L’observació externa,
o L’observació no participant:
• indirecta
• directa
|
7) Les tècniques qualitatives |
o Etnografies
o Entrevistes
|
8) Tipus d’entrevistes |
o La sessió clínica ( psicològica o psicoanalítica)
o L’entrevista oberta
o L’entrevista focalitzada sobre tems precisos
o L’entrevista amb respostes provocades, però lliurés amb la seva formulació
o L’entrevista amb preguntis obertes, però seguint un ordre precís
o L’entrevista amb preguntis tancades
|
9) Histories de vida i Autobiografies |
o Construcció
o Objectius
o Tipus:
o Miralls
o Finestres
|
10) Grup de discussió |
o Fondament epistemològic
o Disseny
o Nombre total de grups
o Variables o atributs que definiran als participants en cada un d’ells
o Dispersió geogràfica dels grups
• Fases:
o Captació o convocatòria de grups
o Lloc de reunió
o Procés de funcionament del grup: relacions internes (simètriques i asimètriques) i actuacions del moderador i dels membres.
o Tècniques i funcions directives.
o Recollida i transcripció de la informació.
o L'anàlisi: procediments d'inventari, d'invenció i regles.
o Aplicacions del grup de discussió.
|
11) Investigació acció o investigació participativa |
o Definició
o Indagació autorreflexiva
o Aprenentatge i d’immersió en la realitat
o Combinació d’investigació, educació- aprenentatge i acció
|
12) Anàlisis de dades |
o Reduir
o Categoritzar
o Clarificar
o Sintetitzar
o Comparar
|
13) Procediments d'anàlisi |
o Protocols d’observació estandarditzats
o Anàlisi de continguts
o Elaboració de tipologies
o Comparacions constants
o Inducció analítica
|
14) Maneig de dades: |
• Maneig de dades I
Què emmagatzemar, recuperar i conservar
Per obtindre:
o Dades accessibles i de qualitat
o Control dels anàlisi que se han portat a terme
o Retenció de dades
• Maneig de dades II
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments I
o Abans de la recol•lecció de dades
o Durant el disseny i planificació del estudi
• Maneig de dades III
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments II
o Durant la recol•lecció de dades, quan es desenvolupen els primers anàlisi
o Desprès de la recol•lecció de dades, quan s’elabora i termina el producte final
• Maneig de dades IV
Què emmagatzemar, recuperar i conservar III
“Material en brut”
o Cintes àudio
o Notes de camp
o Documents del escenari
• Maneig de dades V
Què emmagatzemar, recuperar i conservar IV
Dades parcialment processades:
o Transcripcions
o Escrits: en versió original i subseqüents “netejades”
• Maneig de dades VI
Què emmagatzemar, recuperar i conservar V
o Dades codificades: escrits amb codis especials annexades
o Esquema de codificació: amb els seus passes successives
• Maneig de dades VII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VI
Presentació de dades:
o Matrius
o Quadres o xarxes utilitzades
o Registre dels vincles creades entre segments
• Maneig de dades VIII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VII
o Episodis d’anàlisi
o Text d’informe
o Diari cronològic
o Índex
• Maneig de dades IX
Diari de camp I
o Registre Diari d’Activitats
o Formulació de Projectes Immediats
o Comentaris al Desenvolupament de la Investigació
o Registre d’Observació de Esdeveniments
• Maneig de dades X
Diari de camp II
o Registre de Converses Casuals
o Registre d’Entrevistes
o Comentaris a les lectures
o Hipòtesi i Interpretacions Durant la Investigació
o Avaluació: Necessitats.
o Resultats del Procés
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
5.4 |
23.4 |
Seminaris |
|
17 |
20.4 |
37.4 |
Debats |
|
3 |
9 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
21 |
35 |
Metodologies integrades |
|
7.5 |
15 |
22.5 |
Treballs |
|
20 |
94 |
114 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents moduls |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives |
Seminaris |
Al llarg del curs es presentaran a traves d'experts punts rellevants de les diferents técniques. Els alumnes realitzarant posteriormentuna reflexió que presentaran en petit grup |
Debats |
Al llarg del curs s'establirant una serie de debats sobre temes consensuats previament a l'aula.
Es formaran dos grups defensant posicions dicotómiques sobre el mateix tema |
Presentacions / exposicions |
Al llarg del curs es presentarant en el sí de la assignatura tots els treballs individuals i/o col.lectius |
Metodologies integrades |
Petits exercicis que es realitzarant els alumnes individuals i/o col.lectius al llarg del curs per aprofundir amb les tecniques qualitatives amb informants del ambit sanitari |
Treballs |
Es proposarant diversos treballs individuals i/o que ajudaràa aprofundir en temes de especial rellevancia |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Metodologies integrades |
|
Descripció |
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc.
Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats.
Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Dins del procés d'evaluació de l'assignatura els seminaris i dabats formen part de la evaluació continuada |
10% (seminaris i debats) |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes comptarant amb dos fitxes: una autoevaluativa y un altre evaluativa de les presentacions del grup |
15% de la nota |
Metodologies integrades |
Treball tutoritzat individual o en grup.Se evaluarà el treball escrit (coneixements teórics, selecció dels informants, idoneitat de la técnica, etc.) |
30% de la nota |
Treballs |
Treball tutoritzat i pautat al llarg del curs. Se evaluarà tan el treball escrit (coneixements teòrics i pràctics, raonament crític, etc.) com presentació oral |
45% de la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Colectivo IOE , Para que sirve el grupo de discusion. Una revision critica del uso de tecnicas grupales en los estudios sobre migraciones, Revista de metodologia de Ciencias Sociales, Madrid: Universidad Nacional de Educacion a Distancia. , 2010
Cerrillo, Jose Antonio , El Intermediario Posible. Algunas Reflexiones en Torno a Epistemologia y Etica en la Investigación Cualitativa., Nomadas. Revista Critica de Ciencias Sociales y Juridicas | 24 , 2009
Wolcott H, Mejorar la escritura en la investigación cualitativa, Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia), 2003
Taylor, S.J, Bogdan, R, Introduccióna los métodos cualitativos de investigación, Barcelona, Paidos, 2002 (1992)
Amezcua M, Gálvez A, Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: la perspectiva crítica y reflexiones en voz alta, Rev. Esp. Salud Pública, 4, sep-octubre, 76:423-436., 2002
Denman C, Haro J. A., Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social, Sonora (México),Colegio de Sonora, 2000
Hammersley M, Atkinson P. , Etnografía. Métodos de investigación., Barcelona, Paidós, 2001
Velasco H, Díaz R. , La lógica de la investigación etnográfica, Madrid, Síntesis Sociológica, 1997
Rosa Maria Osorio Crranza, Entender y atender la enfermedad. Los saberes maternos frente a los padecimientos infantiles, Instituto Nacional de antropologia. México, 2001
|
-
Amezcua M, Gálvez A. (2002) Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: la perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Rev. Esp. Salud Pública, 4, sep-octubre, 76:423-436.
-
Bericat E. (1998) La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Significado y medida. Barcelona, Ariel. *
-
Bronfman M, Castro R. (1999) Salud, cambio social y política. Perspectivas desde América latina. México, Edamex.
-
Coffe A, Atkinson P. (2003, origi. 1996) Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *
-
Delgado JM; Gutierrez J. (1999, orig. 1995) Métodos y técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid. Síntesis psicología.
-
Denman C, Haro J. A. (2000) Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Sonora (México),Colegio de Sonora. *
-
Guasch, O. (1997) Observación participante. Madrid, Centro de investigaciones sociológicas (CIS)
-
Hammersley M, Atkinson P. (2001, orig. 1983) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós. *
-
Íñiguez L. (1999) Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales. Atención Primaria, 23,8, 496-502.
-
Miles M. Huberman M. (1994) Qualitative data análisis. An expanded sourcebook. Newbury Park, Sage. *
-
Morse J. (2003, origi. 1994) (editora) Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *
-
Pla M (1999) El rigor de la investigación cualitativa. Atención primaria, 295-300). *
-
Ponce OG. (1997) Metodología de la investigación cualitativa. 2º edic. Bilbao, Universidad de Deusto.
-
Rousseau N, Saillant F. (1999, orig. 1996) Métodos de investigación cualitativa. En: Fortín MF. El proceso de investigación: de la concepción a la realización. México, McGraw-Hill Interamericana, 115-126. *
-
Ruiz JI. (2003, orig. 1985) Metodología de la investigación cualitativa. 3º edic. Bilbao, Universidad de Deusto. *
-
Strauss A, Corbin J. (2002) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *
-
Taylor, S.J, Bogdan, R. (1992) Introduccióna los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidos. *
-
Vallés, M. S. (2000, orig.1997) Técnicas cualitativas de investigación Social. Revisión metodológica y práctica profesional. Madrid, Síntesis Sociológica.
-
Velasco H, Díaz R. (1997) La lógica de la investigación etnográfica. Valladoliz, Trotta.
-
Wolcott H (1999, orig.1993) Sobre la intención etnográfica. En: Velasco H, García F, Díaz A, eds. Lectura de antropología para educadores. Madrid,Trotta, 127-144.
-
Wolcott H. (2003, orig. 2001) Mejorar la escritura en la investigación cualitativa. Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia). |
Complementària |
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|