DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ II Codi 18605107
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Adreça electrònica angels.pallares@urv.cat
Professors/es
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials.
  AC5 Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca.
  AC6 Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic.
  AC8 Capacitat de liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l'àmbit de la cura, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
  AC9 Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris.
  AC10 Capacitat d'utilitzar críticament les eines d'avaluació i d'auditoria de la cura segons els estàndards de qualitat rellevants.
  AC13 Coneixement rellevant de la capacitat d'aplicar política nacional i internacional en matèria de salut.
  AC14 Ser conscients dels principis de finançament de cures sociosanitaris i de la utilització eficient dels recursos.
  AC17 Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
  AC18 Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació.
  AC19 Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic.
  AC20 Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- L’alumne comprendrà la naturalesa del coneixement i de la realitat des de la perspectiva de la mirada qualitativa AC6
AC10
AC13
AC20
BC1
BC6
BC9
CC4
- L'alumne aprendrà a identificar els problemes de salut susceptibles de ser abordats des de la investigació qualitativa AC2
AC13
BC5
BC6
CC3
CC4
- Formular i dissenyar adequadament processos d’investigació qualitativa dins de l’àmbit de l’infermeria AC2
AC5
AC8
BC2
BC3
BC6
CC2
CC4
- Proporcionar a l’alumne habilitats per a la utilització de les diferents tècniques i mètodes propis de la investigació qualitativa AC2
AC10
BC1
BC2
BC3
BC4
BC8
BC11
CC4
- L'alumne sera capç d'nterpretar i avaluar els resultats d’investigacions de tipus qualitatiu AC2
AC10
AC17
AC18
AC19
BC8
BC9
BC13
- Formular i dissenyar adequadament processos d'investigació qualitativa dins de l'àmbit de l'infermeria AC5
AC6
AC9
AC10
AC14
AC17
BC1
BC3
BC6
BC11
BC13
CC4
- L'alumne comprendrà la naturalesa del coneixement i de la realitat des de la perspectiva de la mirada qualitativa AC5
AC6
AC10
AC17
AC20
BC1
BC6
BC13
CC5
- Proporcionar a l'alumne habilitats per a la utilització de les diferents tècniques i mètodes propis de la investigació qualitativa AC1
AC5
AC9
AC17
BC1
BC3
BC6
- L'alumne sera capç d'nterpretar i avaluar els resultats d'investigacions de tipus qualitatiu AC10
AC14
AC17
AC18
AC19
AC20
BC1
BC3
BC6
BC11
CC4

Continguts
Tema Subtema
1) Les maneres de comprendre la naturalesa del coneixement i de la realitat o L'investigador i el seu accés a la realitat
o La construcció del coneixement
2) La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut • La recerca del significat
4) Els moments metodològics del procés d'investigació qualitativa o La formulació
o El disseny
o La gestió
o El tancament
3) Teoria i mètode en la investigació qualitativa • La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut.
• La complementarietat dels mètodes quantitatius i qualitatius en la investigació en salut.
• Trets epistemològics comuns a les diferents modalitats d'investigació qualitatives
5) Eina transversal • Preguntes per l’observació
o Observar què?
o Observar sobre què?
o Observar com?
6) Observació no participant o Indirecta: és basa amb dades estadístiques (censos) i fonts documentals (arxius, premsa...), malgrat que l’investigador no participa amb l’obtenció d’aquestes dades
o L’observació externa,
o L’observació no participant:
• indirecta
• directa
7) Les tècniques qualitatives o Etnografies
o Entrevistes
8) Tipus d’entrevistes o La sessió clínica ( psicològica o psicoanalítica)
o L’entrevista oberta
o L’entrevista focalitzada sobre tems precisos
o L’entrevista amb respostes provocades, però lliurés amb la seva formulació
o L’entrevista amb preguntis obertes, però seguint un ordre precís
o L’entrevista amb preguntis tancades
9) Histories de vida i Autobiografies o Construcció
o Objectius
o Tipus:
o Miralls
o Finestres
10) Grup de discussió o Fondament epistemològic
o Disseny
o Nombre total de grups
o Variables o atributs que definiran als participants en cada un d’ells
o Dispersió geogràfica dels grups
• Fases:
o Captació o convocatòria de grups
o Lloc de reunió
o Procés de funcionament del grup: relacions internes (simètriques i asimètriques) i actuacions del moderador i dels membres.
o Tècniques i funcions directives.
o Recollida i transcripció de la informació.
o L'anàlisi: procediments d'inventari, d'invenció i regles.
o Aplicacions del grup de discussió.
11) Investigació acció o investigació participativa o Definició
o Indagació autorreflexiva
o Aprenentatge i d’immersió en la realitat
o Combinació d’investigació, educació- aprenentatge i acció
12) Anàlisis de dades o Reduir
o Categoritzar
o Clarificar
o Sintetitzar
o Comparar
13) Procediments d'anàlisi o Protocols d’observació estandarditzats
o Anàlisi de continguts
o Elaboració de tipologies
o Comparacions constants
o Inducció analítica
14) Maneig de dades: • Maneig de dades I
Què emmagatzemar, recuperar i conservar
Per obtindre:


o Dades accessibles i de qualitat
o Control dels anàlisi que se han portat a terme
o Retenció de dades


• Maneig de dades II
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments I
o Abans de la recol•lecció de dades
o Durant el disseny i planificació del estudi

• Maneig de dades III
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments II
o Durant la recol•lecció de dades, quan es desenvolupen els primers anàlisi
o Desprès de la recol•lecció de dades, quan s’elabora i termina el producte final

• Maneig de dades IV
Què emmagatzemar, recuperar i conservar III
“Material en brut”
o Cintes àudio
o Notes de camp
o Documents del escenari

• Maneig de dades V
Què emmagatzemar, recuperar i conservar IV
Dades parcialment processades:
o Transcripcions
o Escrits: en versió original i subseqüents “netejades”

• Maneig de dades VI
Què emmagatzemar, recuperar i conservar V
o Dades codificades: escrits amb codis especials annexades
o Esquema de codificació: amb els seus passes successives

• Maneig de dades VII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VI
Presentació de dades:
o Matrius
o Quadres o xarxes utilitzades
o Registre dels vincles creades entre segments

• Maneig de dades VIII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VII
o Episodis d’anàlisi
o Text d’informe
o Diari cronològic
o Índex


• Maneig de dades IX
Diari de camp I
o Registre Diari d’Activitats
o Formulació de Projectes Immediats
o Comentaris al Desenvolupament de la Investigació
o Registre d’Observació de Esdeveniments


• Maneig de dades X
Diari de camp II
o Registre de Converses Casuals
o Registre d’Entrevistes
o Comentaris a les lectures
o Hipòtesi i Interpretacions Durant la Investigació
o Avaluació: Necessitats.
o Resultats del Procés

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 5.4 23.4
Seminaris
17 20.4 37.4
Debats
3 9 12
Presentacions / exposicions
14 21 35
Metodologies integrades
7.5 15 22.5
Treballs
20 94 114
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents moduls
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives
Seminaris Al llarg del curs es presentaran a traves d'experts punts rellevants de les diferents técniques. Els alumnes realitzarant posteriormentuna reflexió que presentaran en petit grup
Debats Al llarg del curs s'establirant una serie de debats sobre temes consensuats previament a l'aula.
Es formaran dos grups defensant posicions dicotómiques sobre el mateix tema
Presentacions / exposicions Al llarg del curs es presentarant en el sí de la assignatura tots els treballs individuals i/o col.lectius
Metodologies integrades Petits exercicis que es realitzarant els alumnes individuals i/o col.lectius al llarg del curs per aprofundir amb les tecniques qualitatives amb informants del ambit sanitari
Treballs Es proposarant diversos treballs individuals i/o que ajudaràa aprofundir en temes de especial rellevancia
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Metodologies integrades
Descripció
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc. Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats. Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Dins del procés d'evaluació de l'assignatura els seminaris i dabats formen part de la evaluació continuada 10% (seminaris i debats)
Presentacions / exposicions Els alumnes comptarant amb dos fitxes: una autoevaluativa y un altre evaluativa de les presentacions del grup 15% de la nota
Metodologies integrades Treball tutoritzat individual o en grup.Se evaluarà el treball escrit (coneixements teórics, selecció dels informants, idoneitat de la técnica, etc.) 30% de la nota
Treballs Treball tutoritzat i pautat al llarg del curs. Se evaluarà tan el treball escrit (coneixements teòrics i pràctics, raonament crític, etc.) com presentació oral 45% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Colectivo IOE , Para que sirve el grupo de discusion. Una revision critica del uso de tecnicas grupales en los estudios sobre migraciones, Revista de metodologia de Ciencias Sociales, Madrid: Universidad Nacional de Educacion a Distancia. , 2010
Cerrillo, Jose Antonio , El Intermediario Posible. Algunas Reflexiones en Torno a Epistemologia y Etica en la Investigación Cualitativa., Nomadas. Revista Critica de Ciencias Sociales y Juridicas | 24 , 2009
Wolcott H, Mejorar la escritura en la investigación cualitativa, Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia), 2003
Taylor, S.J, Bogdan, R, Introduccióna los métodos cualitativos de investigación, Barcelona, Paidos, 2002 (1992)
Amezcua M, Gálvez A, Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: la perspectiva crítica y reflexiones en voz alta, Rev. Esp. Salud Pública, 4, sep-octubre, 76:423-436., 2002
Denman C, Haro J. A., Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social, Sonora (México),Colegio de Sonora, 2000
Hammersley M, Atkinson P. , Etnografía. Métodos de investigación., Barcelona, Paidós, 2001
Velasco H, Díaz R. , La lógica de la investigación etnográfica, Madrid, Síntesis Sociológica, 1997
Rosa Maria Osorio Crranza, Entender y atender la enfermedad. Los saberes maternos frente a los padecimientos infantiles, Instituto Nacional de antropologia. México, 2001
  • Amezcua M, Gálvez A. (2002) Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: la perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Rev. Esp. Salud Pública, 4, sep-octubre, 76:423-436.

  • Bericat E. (1998) La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la  investigación social. Significado y medida. Barcelona, Ariel. *

  • Bronfman M, Castro R. (1999) Salud, cambio social y política. Perspectivas desde América latina. México, Edamex.  

  • Coffe A, Atkinson P. (2003, origi. 1996) Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *

  • Delgado JM; Gutierrez J. (1999, orig. 1995) Métodos y técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid. Síntesis psicología.

  • Denman C, Haro J. A. (2000) Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Sonora (México),Colegio de Sonora.   *

  • Guasch, O. (1997) Observación participante. Madrid, Centro de investigaciones sociológicas (CIS)

  • Hammersley M, Atkinson P. (2001, orig. 1983) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós. *

  • Íñiguez L. (1999) Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales. Atención Primaria, 23,8, 496-502.  

  • Miles M. Huberman M. (1994) Qualitative data análisis. An expanded sourcebook. Newbury Park, Sage. *

  • Morse J. (2003, origi. 1994) (editora) Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *

  • Pla M (1999) El rigor de la investigación cualitativa. Atención primaria, 295-300). *

  • Ponce OG. (1997)  Metodología de la investigación cualitativa. 2º edic. Bilbao, Universidad de Deusto.

  • Rousseau N,  Saillant F. (1999, orig. 1996) Métodos de investigación cualitativa. En: Fortín MF. El proceso de investigación: de la concepción a la realización. México, McGraw-Hill Interamericana, 115-126. *

  • Ruiz JI. (2003, orig. 1985)  Metodología de la investigación cualitativa. 3º edic. Bilbao, Universidad de Deusto. *

  • Strauss A, Corbin J. (2002) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *

  • Taylor, S.J, Bogdan, R. (1992) Introduccióna los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidos. *

  • Vallés, M. S. (2000, orig.1997) Técnicas cualitativas de investigación Social. Revisión metodológica y práctica  profesional. Madrid, Síntesis Sociológica.

  • Velasco H, Díaz R. (1997)  La lógica de la investigación etnográfica. Valladoliz, Trotta.

  • Wolcott H (1999, orig.1993) Sobre la intención etnográfica. En: Velasco H, García F, Díaz A, eds. Lectura de antropología para educadores. Madrid,Trotta, 127-144.

  • Wolcott H. (2003, orig. 2001) Mejorar la escritura en la investigación cualitativa. Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia).

Complementària , , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent