Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials. |
|
AC4 |
Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona. |
|
AC6 |
Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic. |
|
AC7 |
Capacitat de donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions en situacions complexes. |
|
AC9 |
Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris. |
|
AC10 |
Capacitat d'utilitzar críticament les eines d'avaluació i d'auditoria de la cura segons els estàndards de qualitat rellevants. |
|
AC11 |
Capacitat de valorar el risc i de promocionar activament el benestar i la seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclòs ell mateix). |
|
AC12 |
Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
|
AC15 |
Capacitat d'identificar i de tractar comportaments desafiadors. |
|
AC16 |
Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva (incloent l'ús de tecnologies) amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
|
AC17 |
Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
|
AC19 |
Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic. |
|
AC20 |
Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
Facilitar eines a l'alumne a fi de poder adoptar i mantenir actituds i comportaments saludables al llarg de la seva vida professional |
AC2 AC4 AC6 AC7 AC11 AC12 AC16
|
BC3 BC4 BC8 BC11 BC12
|
|
Motivar a l'alume per que adopti una "actitud Cientifica" i de recerca personal en el camp de la Psicologia de la salut en relació amb les persones que cuida i millorar el seu propi benestar |
AC4 AC9 AC10 AC11 AC12 AC17 AC19 AC20
|
BC1 BC9 BC10 BC12
|
CC5
|
Facilitar l'aplicació de les Tècniques Cognitives a la practica de l'intervenció psicosocial en infermeria |
AC1 AC2 AC4 AC6 AC7 AC9 AC11 AC12 AC15 AC16
|
BC4 BC12
|
|
Tema |
Subtema |
U DidàcticaI |
Tema 1: Consideracions bàsiques en psicologia de la salut:
Aproximació històrica a la Psicologia de la salut
Delimitació conceptual
Models
Àrees de treball del professional d’infermeria
Tema 2:Estrès i malaltia:
Delimitació conceptual
Fisiologia de l’estrès
L’estrès i l’afectació del comportament
Personalitat i estrès
Estrès i sistema immunològic
|
U Didàctica II:
Intervenció Psicològica: Models i Tècniques. |
Tema 3:
El concepte de salut mental
De la normalitat a la patologia
Característiques de la personalitat
Intel•ligència emocional
Tècniques cognitives i d'assessorament emocional
|
UDidàctica III :
Algunes àrees d’aplicació i recerca en psicologia de la salut:
|
Tema4:
Salut i qualitat de vida dels professionals
Delimitació conceptual
Estrès professional
Mobing
Bulling
Prevenció i Intervenció
Tema 5:
L’adhesió als tractaments terapèutics:
Concepte
Aspectes generals
Variables relacionades amb el compliment-incompliment terapèutic
Estratègies d’actuació
Tema 6:
El dolor crònic:
Definició
Aspectes psicològics del dolor crònic
Tractaments
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
11 |
0 |
11 |
Seminaris |
|
18 |
36 |
54 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
50 |
50 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
16 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduir a l'alumne amb els conceptes básics de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Introducció teòrica i conceptes bàsics de les diferents unitats didàctiques |
Seminaris |
Seminaris monografics i aportació de material per estimular la discussió i l'anàlisi, l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers les qüestions plantejades |
Resolució de problemes, exercicis |
Exercicis i casos presentats per la seva resolució |
Presentacions / exposicions |
Debat amb diferents especialistes del camp de la Psicologia de la salut |
Atenció personalitzada |
|
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Com a mínim cada alumne ha d’haver comentat la marxa de l’assignatura amb la professora. qualsevol dubte o problema es podrà resoldre per correu electrònic o personalment amb hores concertades prèviament |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Assistencia i participació els seminaris |
20% |
Resolució de problemes, exercicis |
S'avaluaran els exerxicis presentats, tenint en compte, l'estructura, el tema desenvolupat i l'aportació d'analisi i discussió |
60% |
Presentacions / exposicions |
Presentació/ exposició oral de l'exercici
realitzat |
10% |
Altres |
Assistència i participació a les sessions magistrals i esdeveniments científics i/o divulgatius. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents menys les sessions presencials. |
Bàsica |
Millon, T; Davis,R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna, Masson, Barcelona, 2001
Nieto Munuera et al, Psicología para lasCiencias de la Salud, Interamericana, Madrid, 2004
Brannon,L. Feist,J, Psicología de la Salud, Paraninfo, Madrid, 2001
Bruchon-Schweitzer,M, Introduction à la psyhologie de la santé, PUF, Paris, 1998
Penzo, W, Psicologia per les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, Barcelona, 1999
Stamateas B, Gente Tóxica , ediciones B, Barcelona 2011 12.reimpressió
Conangla M, Como superar las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2002
Nardone G, Problem Solving Estratégico, Herder , Barcelona 2010
Nardone G, Psicosoluciones , Herder , Barcelona 2011
|
Es facilitarà bibliografia complementaria Unitat didàctica II |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|