DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PSICOLOGIA DE LA SALUT Codi 18605109
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixer les aportacions de la Psicologia de la salut per poder-les aplicar en el treball d'infermeria a persones malaltes o sanes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials.
  AC4 Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona.
  AC6 Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic.
  AC7 Capacitat de donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions en situacions complexes.
  AC9 Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris.
  AC10 Capacitat d'utilitzar críticament les eines d'avaluació i d'auditoria de la cura segons els estàndards de qualitat rellevants.
  AC11 Capacitat de valorar el risc i de promocionar activament el benestar i la seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclòs ell mateix).
  AC12 Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
  AC15 Capacitat d'identificar i de tractar comportaments desafiadors.
  AC16 Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva (incloent l'ús de tecnologies) amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
  AC17 Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
  AC19 Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic.
  AC20 Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Facilitar eines a l'alumne a fi de poder adoptar i mantenir actituds i comportaments saludables al llarg de la seva vida professional AC2
AC4
AC6
AC7
AC11
AC12
AC16
BC3
BC4
BC8
BC11
BC12
Motivar a l'alume per que adopti una "actitud Cientifica" i de recerca personal en el camp de la Psicologia de la salut en relació amb les persones que cuida i millorar el seu propi benestar AC4
AC9
AC10
AC11
AC12
AC17
AC19
AC20
BC1
BC9
BC10
BC12
CC5
Facilitar l'aplicació de les Tècniques Cognitives a la practica de l'intervenció psicosocial en infermeria AC1
AC2
AC4
AC6
AC7
AC9
AC11
AC12
AC15
AC16
BC4
BC12

Continguts
Tema Subtema
U DidàcticaI Tema 1: Consideracions bàsiques en psicologia de la salut:
Aproximació històrica a la Psicologia de la salut
Delimitació conceptual
Models
Àrees de treball del professional d’infermeria

Tema 2:Estrès i malaltia:
Delimitació conceptual
Fisiologia de l’estrès
L’estrès i l’afectació del comportament
Personalitat i estrès
Estrès i sistema immunològic
U Didàctica II:

Intervenció Psicològica: Models i Tècniques.

Tema 3:
El concepte de salut mental
De la normalitat a la patologia
Característiques de la personalitat
Intel•ligència emocional
Tècniques cognitives i d'assessorament emocional
UDidàctica III :
Algunes àrees d’aplicació i recerca en psicologia de la salut:

Tema4:
Salut i qualitat de vida dels professionals
Delimitació conceptual
Estrès professional
Mobing
Bulling
Prevenció i Intervenció
Tema 5:
L’adhesió als tractaments terapèutics:
Concepte
Aspectes generals
Variables relacionades amb el compliment-incompliment terapèutic
Estratègies d’actuació
Tema 6:
El dolor crònic:
Definició
Aspectes psicològics del dolor crònic
Tractaments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
11 0 11
Seminaris
18 36 54
Resolució de problemes, exercicis
0 50 50
Presentacions / exposicions
8 16 24
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne amb els conceptes básics de l'assignatura
Sessió Magistral Introducció teòrica i conceptes bàsics de les diferents unitats didàctiques
Seminaris Seminaris monografics i aportació de material per estimular la discussió i l'anàlisi, l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers les qüestions plantejades
Resolució de problemes, exercicis Exercicis i casos presentats per la seva resolució
Presentacions / exposicions Debat amb diferents especialistes del camp de la Psicologia de la salut
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Descripció
Com a mínim cada alumne ha d’haver comentat la marxa de l’assignatura amb la professora. qualsevol dubte o problema es podrà resoldre per correu electrònic o personalment amb hores concertades prèviament

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistencia i participació els seminaris 20%
Resolució de problemes, exercicis S'avaluaran els exerxicis presentats, tenint en compte, l'estructura, el tema desenvolupat i l'aportació d'analisi i discussió 60%
Presentacions / exposicions Presentació/ exposició oral de l'exercici
realitzat
10%
Altres

Assistència i participació a les sessions magistrals i esdeveniments científics i/o divulgatius.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents menys les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica Millon, T; Davis,R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna, Masson, Barcelona, 2001
Nieto Munuera et al, Psicología para lasCiencias de la Salud, Interamericana, Madrid, 2004
Brannon,L. Feist,J, Psicología de la Salud, Paraninfo, Madrid, 2001
Bruchon-Schweitzer,M, Introduction à la psyhologie de la santé, PUF, Paris, 1998
Penzo, W, Psicologia per les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, Barcelona, 1999
Stamateas B, Gente Tóxica , ediciones B, Barcelona 2011 12.reimpressió
Conangla M, Como superar las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2002
Nardone G, Problem Solving Estratégico, Herder , Barcelona 2010
Nardone G, Psicosoluciones , Herder , Barcelona 2011

Es facilitarà bibliografia complementaria Unitat didàctica II

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent