Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials. |
|
AC14 |
Ser conscients dels principis de finançament de cures sociosanitaris i de la utilització eficient dels recursos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
1. Introducció a l'alumnat en l'anàlisi de les implicacions entre els factors socials i la salut de les persones i dels col•lectius socials, des d’una orientació micro i macrosociològica. |
AC2
|
|
|
2. Estudiar les variables socials que influeixen en l’estat de salut i la morbiditat de les poblacions. Es pretén copsar les relacions entre l’estructura social i els factors determinants de la mateixa en relació a la salut i la malaltia. |
AC2
|
|
|
3. Anàlisi de les perspectives i interpretacions sobre les desigualtats que es detecten en les probabilitats de morbilitat. |
AC2
|
BC4
|
|
4. Conèixer les implicacions socials de l’estructura i la dinàmica del sector sanitari a nivell autonòmic i de l'Estat espanyol. |
AC14
|
|
|
5. Analitzar els contextos socioeconòmics on es manifesten el que s’anomena com a divisió internacional de les malalties. |
AC14
|
BC1
|
|
6. Introducció a l’anàlisi dels desenvolupaments tecnològics i científics en matèria de salut i les seves implicacions en l’estat de salut de les poblacions. |
|
BC4
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: |
Els conceptes de salut i malaltia des de la perspectiva sociològica: definició de conceptes. La construcció social de la salut. Diferents perspectives per a l’estudi de la salut: la perspectiva antropològica; la perspectiva institucionalista; la perspectiva ecològica; la perspectiva interaccionista; la perspectiva conflictivista. Problemes metodològics per a l’estudi de la salut. |
Tema 2: |
Estructura social i salut: les desigualtats socials i la seva incidència en els estats de salut de la població. Perspectives d’anàlisi de la desigualtat i la salut. Les bases prèvies de la salut i l’exposició diferenciada al risc de malaltia. Variables socials que estan relacionades amb l’estat de salut i de malaltia: l’edat, el sexe, l’estatus social, situació professional, ingressos, lloc de residència... La percepció de la salut i la malaltia segons els factors socials estructurals. |
Tema 3: |
La variable gènere en els estudis de sociologia de la salut. Els factors socials coadjuvants a la variable gènere en els estudis de salut. Diferencialitats en la distribució de les malalties segons la variable gènere. Les professions sanitàries i el tractament de la variable gènere. Feminització de les professions sanitàries. |
Tema 4: |
El dret a la salut i l’Estat del Benestar. Les relacions entre el malalt i el sistema sanitari institucional. Grau de cobertura d’utilització del sistema sanitari. Els actors socials i les seves estratègies en l’àmbit sanitari. Sanitat pública i sanitat privada.
|
Tema 5: |
Salut i seguretat en el treball. Els factors socioeconòmics associats a la prevenció del risc i la seguretat en el treball. Accidentalitat, morbilitat i mortalitat en el treball. Les implicacions en la salut i la seguretat en el treball dels processos de flexibilització en el treball. Identificació de riscos laborals. |
Tema 6: |
Salut i medi ambient. Els agents contaminants i la seva repercussió en la salut pública. Les externalitats del sector productiu i la seva incidència en la societat. |
Tema 7: |
Salut i tecnologia. Els processos de desenvolupament científic i tecnològic en matèria de salut. El control de les patents farmacèutiques i l’accés als recursos i avanços científic-tècnics. L’impacte d’aquests avanços en l’estat general de salut de les poblacions. |
Tema 8: |
La divisió internacional de les malalties. Diferències entre zones geogràfiques. Accés desigual als recursos sanitaris. Cooperació internacional i salut. El paper de les “indústries de la salut”. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
13 |
20 |
33 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
32 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
4 |
6 |
Fòrums de discussió |
|
2 |
4 |
6 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació de lectures obligatòries i treballs dels alumnes. |
Resolució de problemes, exercicis |
Sessions dedicades a la resolució de dubtes, treball amb dades i casos pràctics. |
Fòrums de discussió |
Sessions dedicades a realitzar fòrums de discussió virtuals amb especialistes convidats a participar. |
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts de l’assignatura que seran avaluats com a part de la qualificació final individual. |
|
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics.
Atenció en grup:
Tutorització dels treball final en grup i dels treballs en grup que impliquin exposicions.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Avaluació de les presentacions individuals i en grup de les lectures obligatòries. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
Avaluació de la participació individual i en grup dels casos pràctics i problemes que es plantegin al llarg del curs. |
10% |
Treballs |
Avaluació dels treballs efectuats pels alumnes. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Avaluació de la prova individual en format tipus test. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolir una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da. En la segona convocatòria les proves objectives tindran un pes del 50%, la realització del treball un pes del 20% i l'entrega de les pràctiques un 30%. Igualment, per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolir una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da. |
Bàsica |
Teresa Forcades, Els crims de les grans companyies farmacèutiques, Cristianisme i Justícia, Barcelona
Carmen Valls, Mujeres invisibles, De Bolsillo, Barcelona
Taboada, L. y Barea, C., Mujeres y salud, Dossier nº 6, Barcelona
|
Teresa Forcades, "Els crims de les grans companyies farmacèutiques", Editores: Cristianisme i Justícia, Barcelona, 2006. ISBN: 84-9730-138-2
- Castel, Robert (1980), El orden psiquiátrico, Las Ediciones de La Piqueta, Madrid.
- Castel, F., Castel, R. i Lovell, A. (1980), La sociedad psiquiátrica avanzada. El modfelo norteamericano, Editorial Anagrama, Barcelona.
- Foucault, Michel (1995), El nacimiento de la clínica. Una arquelología de la mirada clínica, Editorial Siglo XXI, Madrid.
- Foucault, Michel (1984), Enfermedad mental y personalidad, Paidós, Barcelona.
- Gil Lacruz, Marta (2000), Salud y fuentes de apoyo social. Análisis de una comunidad, CIS, Madrid.
- Huertas, Rafael (1998), Neoliberalismo y políticas de salud, El Viejo Topo, Barcelona.
- Illich, Ivan (1975), Némesis médica. La expropiación de la salud, Barral, Barcelona.
- Lindemann, Mary (2001), Medicina y sociedad en la Europa moderna 1500-1800, Editorial Siglo XXI, Madrid.
- Navarro Rubio, María (1994), Encuestas de salud, Cuadernos Metodológicos del CIS, Madrid.
- Pérez Tamayo, R. (1990), Serendipia, Editorial Siglo XXI, Madrid.
- Ritzer, George (1996), La McDonalización de la sociedad. Un análisis de la racionalización en la vida cotidiana, Ariel, Barcelona.
- Rodríguez, Josep A. (1987), Salud y sociedad. Análisis sociológico de la estructura y la dinámica del sector sanitario español, Editorial Tecnos, Madrid.
- Rodríguez, Josep A. i De Miguel, Jesús M. (1990), Salud y poder, CIS, Madrid.
|
Complementària |
|
-
Dwyer, Tom (2000), “Riesgo y trabajo: la búsqueda de un nuevo paradigma”, Revista Sociología del Trabajo, núm. 38.
-
Longino, Helen (1997), “Feminismo y filosofía de la ciencia”, en M. González García, J.A. López Cerezo y J.L. Luján, Ciencia, Tecnología y Sociedad, Ariel, Barcelona.
-
Pérez Díaz, V., Chulià, E. i Álvarez-Miranda, B. (1998), “Capítulo 4. Familia y Sanidad”, en V. Pérez Díaz, E. Chulià y B. Álvarez-Miranda, Familia y sistema de bienestar, Funfación Argentaria-Visor, Madrid.
-
PNUD (1999), Informe sobre el desenvolupament humà 1999, Associació per a les Nacions Unides, Barcelona.
-
Vogel, Laurent (1995), “El descubrimiento del síndrome de Ardystil: discurso médico y relaciones entre precarización y salud”, Revista Sociología del Trabajo, núm. 23.
- Servei Català de la Salut (1998), Memòria d’activitat 1997. La xarxa sanitària d’utilització pública, Generailitat de Catalunya, Barcelona.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|